Minister Weerwind van Rechtsbescherming heeft als burgemeester in Almere zijn dienstauto met chauffeur stelselmatig gebruikt voor privéritten. Dat is in strijd met de gemeentelijke voorschriften.
Behalve voor privéritten, gebruikte Weerwind de dienstauto ook om zich naar afspraken voor nevenfuncties te laten vervoeren.
Weerwind werd in september 2015 burgemeester van Almere. In januari 2022 is hij toegetreden tot het kabinet-Rutte IV. Het misbruik van de dienstauto dat nu naar boven is gekomen, betreft de periode 2017-2021. De jaren daarvoor zijn niet onderzocht. Ook is niet bekend om hoeveel ritten het precies gaat.
Het gebruik van de dienstauto buiten het ambt niet is geoorloofd. Iedere leaserijder in Nederland weet dat hij boven de 500 kilometer de extra gereden kilometers moet opgeven aan de Belastingdienst. De fiscus legt een bijtelling op.
Weerwind geeft aan niet op de hoogte te zijn en altijd periodiek overzichten te hebben aangeleverd van zijn privégebruik van de dienstauto. Hij was daarmee in de veronderstelling dat hij daarmee handelde binnen de geldende regelingen. De Belastingdienst zoekt nu naar ‘een passende fiscale oplossing’.
Verklaring geen privégebruik
Als de werknemer kan aantonen dat hij per kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt in een auto van de zaak, bijvoorbeeld met een sluitende rittenregistratie, telt de werkgever niets bij het loon voor het voordeel van het privégebruik. De werknemer heeft dan geen bijtelling. Hij betaalt dus ook geen belasting over het voordeel van het privégebruik. De werknemer kan in dat geval een ‘Verklaring geen privégebruik auto‘ aanvragen.
Let op: alleen werknemers kunnen de verklaring aanvragen, werkgevers niet. Ondernemers kunnen ook geen verklaring voor zichzelf aanvragen.
Privékilometers
Alle kilometers die de werknemer niet voor zijn werk rijdt, zijn privékilometers. Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers. Rijdt de werknemer meer dan 500 privékilometers? Dan moet hij de verklaring intrekken. De werkgever telt vanaf dat moment een bedrag bij het loon voor het voordeel van het privégebruik van de auto. En de werknemer krijgt een naheffingsaanslag. Deze aanslag is voor de periode in het kalenderjaar waarin de werkgever niet bijtelde, maar de werknemer wel over de auto beschikte.
Bijtelling
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2023 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. De uitstootgrenzen worden ieder jaar opnieuw vastgesteld.
In 2017 is het normale percentage verlaagd van 25 naar 22. Is uw auto voor het eerst op naam gesteld vóór 2017, en gold voor die auto de 25%-bijtelling? Dan blijft de 25%-bijtelling van toepassing.
De onderstaande tabel geldt voor auto’s met een datum van eerste toelating in 2023.
Tabel percentage bijtelling 2023
Categorie | CO2-uitstoot in gram per kilometer |
---|---|
16% bijtelling | 0 |
22% bijtelling | meer dan 0 |
In 2023 vallen alleen bepaalde auto’s zonder CO2-uitstoot volledig in het 16%-tarief. Het verlaagde percentage van 16% geldt voor auto’s op waterstof en voor auto’s die volledig worden aangedreven door geïntegreerde zonnecellen. De zonnecellen moeten een vermogen hebben van ten minste 1 kilowattpiek en de accu mag geen lood bevatten.
Voor andere nulemissie-auto’s geldt de 16% bijtelling slechts tot en met een cataloguswaarde van €30.000. Voor het deel daarboven geldt de bijtelling van 22%.
Bron: Volkskrant.nl en Belastingdienst.nl