De gedifferentieerde premie Whk is opgebouwd uit twee premiecomponenten: WGA voor alle dienstbetrekkingen (WGA) en ZW voor flexibele dienstbetrekkingen (ZW). Voor deze twee premiecomponenten wordt voor elk premiecomponent afzonderlijk een gemiddeld percentage vastgesteld.
In het Besluit Wfsv zijn regels gesteld over de wijze waarop de gemiddelde percentages worden vastgesteld. Ook zijn daarin regels gesteld over de wijze waarop de opslagen of kortingen worden berekend en regels over de percentages die ten hoogste aan een werkgever in rekening mogen worden gebracht en die ten minste in rekening moeten worden gebracht.
Op grond van het Besluit Wfsv stelt UWV een aantal parameters vast die dienen als basis voor de vaststelling van de individuele premie WGA en de individuele premie ZW. De parameters gelden voor de premie verschuldigd over het premieplichtige loon in het jaar 2023.
Gemiddelde premieplichtige loon
Het gemiddelde premieplichtige loon dient als basis voor het onderscheid tussen kleine, middelgrote en grote werkgevers.
- Kleine werkgever is de werkgever van wie de last in het tweede kalenderjaar (2021) dat aan het premiejaar (2023) vooraf is gegaan, een premieplichtig loon is gekomen dat gelijk is aan of minder bedraagt dan 25 maal het gemiddelde premieplichtige loon (€ 905.000).
- Middelgrote werkgever is de werkgever van wie de last in dat jaar een premieplichtig loon is gekomen dat meer bedraagt dan 25 maal en gelijk is aan of minder bedraagt dan 100 maal het gemiddelde premieplichtige loon (€ 3.620.000).
- Grote werkgever is de werkgever van wie de last in dat jaar een premieplichtig loon is gekomen dat meer bedraagt dan 100 maal het gemiddelde premieplichtige loon.
Gemiddelde percentage
Het gemiddelde percentage wordt berekend door het totaalbedrag van de in 2023 verwachte lasten voor grote en middelgrote werkgevers voor elk onderdeel verminderd met de verwachte niet-premiebaten van de Whk voor grote en middelgrote werkgevers, te vermenigvuldigen met honderd, welke uitkomst wordt gedeeld door het totaalbedrag van het in het premiejaar verwachte premieplichtige loon van grote en middelgrote werkgevers en te betalen uitkeringen.
Van middelgrote werkgevers wordt slechts een deel van de verwachte aan hen toe te rekenen lasten minus niet-premiebaten en loonsom gebruikt in deze berekening. Het resterende deel wordt bij de berekening van de sectorale premies gebruikt.
Daarnaast wordt via een algemene opslag gecorrigeerd voor het negatieve effect van de maximumpremie op de premieopbrengst en voor het (gedeeltelijk) aanzuiveren van eventuele vermogenstekorten.
Gemiddelde werkgeversrisicopercentage
De gemiddelde werkgeversrisicopercentages worden berekend door per premiecomponent de uitkeringslasten 2021, bedoeld in artikel 117b Wfsv te delen door het gemiddelde premieplichtige loon over de jaren 2017-2021 en de uitkomst te vermenigvuldigen met 100. De uitkeringslasten 2021 betreffen voor de WGA voor vaste dienstbetrekkingen de lasten van uitkeringen ingegaan vanaf 1 januari 2007, voorzover deze uitkeringen de duur van 10 jaar niet overschrijden, en voor de WGA voor flexibele dienstbetrekkingen de lasten van uitkeringen ingegaan vanaf 1 januari 2012. Voor de ZW betreft het alle uitkeringslasten uit 2021.
Correctiefactor werkgeversrisico
Voor elke van de twee premiecomponenten wordt de spreiding van de individuele werkgeversrisicopercentages in lijn gebracht met het gemiddelde percentage door de afwijkingen van dit werkgeversrisicopercentage ten opzichte van het gemiddelde werkgeversrisicopercentage te vermenigvuldigen met een correctiefactor.
De correctiefactor is voor de WGA en ZW gemaximeerd op de waarde 2. Deze maximering heeft in het premiejaar 2023 geen effect op de correctiefactoren.
Correctiefactor ontbrekende jaren
Voor werkgevers die niet gedurende de gehele periode, die bepalend is voor het individuele en het gemiddelde werkgeversrisicopercentage (berekeningstijdvak), werkgever zijn geweest, is een correctie voorgeschreven op het individueel werkgeversrisicopercentage. De correctie doet zich voor als de werkgever is gestart vóór 2021, maar niet gedurende de gehele periode van 2017 tot en met 2021 werkgever is geweest, of de werkgever heeft binnen de periode van 2017 tot en met 2021 een periode waarin hij geen werknemers heeft gehad en dus geen werkgever is geweest.
In deze situaties kan een individueel werkgeversrisicopercentage worden bepaald over een onvolledige periode. Voor elk ontbrekend jaar wordt een correctie toegepast. De correctiefactor is berekend door het gemiddelde werkgeversrisicopercentage over de periode van 2017 tot en met 2021 te delen door het gemiddelde werkgeversrisicopercentage over het aantal beschikbare jaren.
Maximumpremie
Voor elke van de twee gedifferentieerde premiecomponenten voor grote werkgevers geldt dat deze ten hoogste vier maal het gemiddelde percentage bedraagt. Het maximum vloeit voort uit de vaststelling van het gemiddelde percentage. Voor elke premiecomponent wordt een maximumpremie vastgesteld. Voor werkgevers ingedeeld in de sector Uitzendbedrijven (sector 52) geldt op voor de gedifferentieerde premie ZW een afwijkend maximum van 1,75 maal de voor die sector geldende sectorale premie ZW.
Minimumpremie
Voor elk van de twee gedifferentieerde premiecomponenten voor grote werkgevers geldt dat deze ten minste een kwart van het gemiddelde percentage bedraagt. Het minimum vloeit voort uit de vaststelling van het gemiddelde percentage. Voor elke premiecomponent wordt een minimumpremie vastgesteld.
Sectorale premies
Per premiecomponent wordt per sector een premie berekend door de verwachte lasten minus de niet-premiebaten in de sector van kleine en middelgrote werkgevers in het premiejaar (2023) te delen door de verwachte premieplichtige loonsom van de kleine en middelgrote werkgevers in de sector in dat jaar.
Van middelgrote werkgevers wordt slechts een deel van de verwachte aan hen toe te rekenen lasten minus niet-premiebaten en loonsom gebruikt in deze berekening. Het resterende deel wordt gebruikt bij de berekening van het gemiddelde percentage.
Parameters
Voor de berekening van de gedifferentieerde premie op grond van artikel 38 van de Wet financiering sociale verzekeringen over het jaar 2023 worden voor alle takken van bedrijf en beroep de navolgende algemeen geldende parameters vastgesteld:
Gemiddelde premieplichtig loon | € 36.200 |
Grens kleine/middelgrote werkgever | € 905.000 |
Grens middelgrote/grote werkgever | € 3.620.000 |
Premie WGA
Voor de berekening van de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas op grond van artikel 38 van de Wet financiering sociale verzekeringen over het jaar 2023 worden voor de premiecomponent WGA voor alle takken van bedrijf en beroep de volgende premies en parameters vastgesteld:
Gemiddelde percentage | 0,87% |
Maximumpremie werkgevers | 3,48% |
Minimumpremie werkgevers | 0,21% |
Gemiddelde werkgeversrisicopercentage | 0,59% |
Correctiefactor werkgeversrisico | 1,11 |
Correctiefactoren bij onvolledige periode werkgever
1 jaar bekend 2 jaar bekend 3 jaar bekend 4 jaar bekend |
5,00
2,50 1,66 1,25 |
Sectorale premies | Bijlage |
Premie ZW
Voor de berekening van de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas op grond van artikel 38 van de Wet financiering sociale verzekeringen over het jaar 2023 worden voor de premiecomponent ZW voor alle takken van bedrijf en beroep de volgende premies en parameters vastgesteld:
Gemiddelde percentage | 0,66% |
Maximumpremie werkgevers | 2,64% |
Minimumpremie werkgevers | 0,16% |
Gemiddelde werkgeversrisicopercentage | 0,42% |
Correctiefactor werkgeversrisico | 1,17 |
Correctiefactoren bij onvolledige periode werkgever
1 jaar bekend 2 jaar bekend 3 jaar bekend 4 jaar bekend |
2,00
1,00 1,00 1,00 |
Sectorale premies | Bijlage |
Voor werkgevers in sector 52 ‘Uitzendbedrijven’ geldt een afwijkende maximumpremie van 8,27%.
Bijlage sectorale premie 2023
Sector | WGA | ZW | |
---|---|---|---|
1 | Agrarisch bedrijf | 0,62 | 0,23 |
2 | Tabakverwerkende industrie | 0,87 | 0,36 |
3 | Bouwbedrijf | 0,80 | 0,26 |
4 | Baggerbedrijf | 1,26 | 0,27 |
5 | Houten emballage-industrie, houtwaren- en borstelindustrie | 0,86 | 0,32 |
6 | Timmerindustrie | 0,50 | 0,29 |
7 | Meubel- en orgelbouwindustrie | 0,81 | 0,35 |
8 | Groothandel in hout, zagerijen, schaverijen en houtbereidingsindustrie | 0,54 | 0,34 |
9 | Grafische industrie | 1,04 | 0,43 |
10 | Metaalindustrie | 0,77 | 0,23 |
11 | Elektrotechnische industrie | 0,62 | 0,16 |
12 | Metaal-en technische bedrijfstakken | 0,80 | 0,30 |
13 | Bakkerijen | 1,15 | 0,47 |
14 | Suikerverwerkende industrie | 1,08 | 0,42 |
15 | Slagersbedrijven | 1,15 | 0,44 |
16 | Slagers overig | 1,47 | 0,45 |
17 | Detailhandel en ambachten | 0,99 | 0,48 |
18 | Reiniging | 2,54 | 0,95 |
19 | Grootwinkelbedrijf | 0,92 | 0,37 |
20 | Havenbedrijven | 0,71 | 0,36 |
21 | Havenclassificeerders | 2,41 | 0,48 |
22 | Binnenscheepvaart | 0,80 | 0,46 |
23 | Visserij | 1,00 | 0,17 |
24 | Koopvaardij | 0,30 | 0,16 |
25 | Vervoer KLM | 0,85 | 0,51 |
26 | Vervoer NS | 0,90 | 0,53 |
27 | Vervoer posterijen | 1,39 | 1,21 |
28 | Taxivervoer | 2,66 | 1,39 |
29 | Openbaar Vervoer | 0,89 | 0,52 |
30 | Besloten busvervoer | 1,85 | 0,68 |
31 | Overig personenvervoer te land en in de lucht | 0,62 | 0,42 |
32 | Overig goederenvervoer te land en in de lucht | 0,81 | 0,53 |
33 | Horeca algemeen | 0,87 | 0,63 |
34 | Horeca catering | 1,90 | 1,12 |
35 | Gezondheid, geestelijke en maatschappelijke belangen | 0,92 | 0,43 |
38 | Banken | 0,78 | 0,36 |
39 | Verzekeringswezen | 0,38 | 0,08 |
40 | Uitgeverij | 0,86 | 0,29 |
41 | Groothandel I | 0,66 | 0,31 |
42 | Groothandel II | 0,75 | 0,32 |
43 | Zakelijke Dienstverlening I | 0,68 | 0,22 |
44 | Zakelijke Dienstverlening II | 0,42 | 0,29 |
45 | Zakelijke Dienstverlening III | 0,66 | 0,38 |
46 | Zuivelindustrie | 1,14 | 0,48 |
47 | Textielindustrie | 0,95 | 0,39 |
48 | Steen-, cement-, glas- en keramische industrie | 1,35 | 0,40 |
49 | Chemische industrie | 1,17 | 0,44 |
50 | Voedingsindustrie | 1,08 | 0,48 |
51 | Algemene industrie | 1,09 | 0,39 |
52 | Uitzendbedrijven | 2,40 | 4,73 |
53 | Bewakingsondernemingen | 1,38 | 0,98 |
54 | Culturele instellingen | 0,87 | 0,39 |
55 | Overige takken van bedrijf en beroep | 0,98 | 0,47 |
56 | Schildersbedrijf | 1,17 | 0,30 |
57 | Stukadoorsbedrijf | 1,17 | 0,31 |
58 | Dakdekkersbedrijf | 1,32 | 0,54 |
59 | Mortelbedrijf | 1,07 | 0,39 |
60 | Steenhouwersbedrijf | 1,17 | 0,31 |
61 | Overheid, onderwijs en wetenschappen | 1,02 | 0,16 |
62 | Overheid, rijk, politie en rechterlijke macht | 1,33 | 0,12 |
63 | Overheid, defensie | 1,01 | 0,15 |
64 | Overheid, provincies, gemeenten en waterschappen | 0,97 | 0,18 |
65 | Overheid, openbare nutsbedrijven | 0,98 | 0,19 |
66 | Overheid, overige instellingen | 0,92 | 0,11 |
67 | Werk en (re)Integratie | 4,19 | 0,97 |
68 | Railbouw | 0,96 | 0,33 |
69 | Telecommunicatie | 0,75 | 0,39 |