Het ontgaat je vast niet dat er veel werkgevers zijn die met de handen in het haar zitten op personeelsgebied. De arbeidsmarkt is krapper dan krap. Doordat nieuw personeel niet zo gemakkelijk te vinden is, wordt overwerken bij veel werkgevers normaler. Een ontwikkeling die twee kanten heeft. Want hoewel het een handige oplossing lijkt, kan overwerk binnen een organisatie ook leiden tot problemen.
Wat is overwerken?
Het klinkt als een open deur, maar overwerk en meerwerk worden in praktijk vaak verward. Wanneer een medewerker meer werkt dan in zijn of haar contract staat spreken we in principe van overwerk. Maar wanneer een parttime medewerker extra uren maakt, die niet boven het aantal uren van een fulltime dienstverband komen, spreek je van meerwerk.
Betaalt een werkgever (meer) voor meerwerk en overwerk?
Wanneer we spreken van meerwerk dan moet hier het normale loon van de medewerker tegenover staan. Dit moet dus meegenomen worden in de salarisverwerking. Het is daarnaast ook gebruikelijk om medewerker te belonen voor overwerk dat zij doen. Ze geven hun vrije tijd op, om jou en het bedrijf verder te helpen. Hoe deze beloning eruit ziet hangt af welke afspraken er in het arbeidscontract zijn opgenomen of gelden in de cao. In de meeste branches is het gewoon om dit overwerk uit te betalen, soms zelfs met een toeslag.
Toch kunnen medewerkers ook op een andere manier worden beloond, zoals door vrije tijd. Let er wel op dat je door tijd-voor-tijd te kiezen, het probleem wellicht alleen opschuift. Omdat de medewerker er later niet is, wanneer deze eigenlijk wel zou werken. Ook kan er voor gekozen worden om met arbeidstijdverkorting te werken. Medewerkers bouwen dan ATV-uren op bij overwerk. Ook hierin moet je opletten dat je het probleem niet verschuift.
Communiceren is belangrijk
Om overwerk in goede banen te kunnen leiden, is het belangrijk goed te communiceren met de medewerkers die overwerken. Zijn medewerkers blij met de beloning die er tegenover staan en zijn ze gemotiveerd hun werk goed te doen? Dan zal overwerk minder problemen opleveren dan wanneer medewerkers niet blij zijn met de beloning, en daarnaast het gevoel hebben geen nee te kunnen zeggen.
Wil je naast bovenstaande informatie ook antwoorden op de vragen:
- Mag een medewerker overwerken weigeren?
- Wat zegt de wet over overwerken?
- Waar moet je opletten bij overwerk in je organisatie?
- Wat gebeurt er als een werkgever zich niet aan de regels houdt?
Download dan de nieuwe whitepaper van Loket.nl hier.