
Je ontvangt een foutenrapport als je een fout maakte in de werknemersgegevens van de aangiften loonheffingen over het 2e halfjaar van 2022.
Deze toelichting gaat over de geautomatiseerde controle van de werknemersgegevens in de aangiften over de maanden juli tot en met december of periode 7 tot en met 13 van 2022. Bij die controle van de werknemersgegevens kan de Belastingdienst fouten constateren. Je moet deze fouten herstellen.
In deze toelichting vind je een uitleg bij de foutmeldingen in het rapport en oplossingen voor de gemaakte fouten.
Correctie doorgeven
Je bent verplicht de fouten te herstellen. Je moet de correcties eerst in de eigen administratie doorvoeren.
Je herstelt de geconstateerde fouten in aangiften als volgt:
- Als de aangiftetermijn van het tijdvak waarover je correcties wilt indienen, nog niet voorbij is, kun je opnieuw aangifte doen over dat tijdvak. Je vult dan de hele aangifte opnieuw in. Als je met software aangifte doet, kun je ook een aanvullende aangifte doen. Bij zo’n aanvullende aangifte vul je alleen alle gegevens in van werknemers voor wie je iets wilt wijzigen.
- Als de aangiftetermijn van het tijdvak waarover u correcties wilt indienen, voorbij is, voeg je de correcties bij de eerstvolgende aangifte. Die aangifte en de correctie moeten dan wel op hetzelfde jaar betrekking hebben.
- Als je een aangifte van een eerder jaar wilt corrigeren, stuur je een losse correctie in.
Deze toelichting is een aanvulling op de Gegevensspecificaties aangifte loonheffingen 2022 en bevat dus minder uitgebreide informatie. Meer informatie vind je ook in het Handboek Loonheffingen 2022.
Toelichting foutmeldingen werknemersgegevens loonaangifte 2022