• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Overzicht geïnventariseerde fiscale maatregelen – koopkracht 2022

Overzicht geïnventariseerde fiscale maatregelen – koopkracht 2022

Nieuws

Een overzicht van een aantal geïnventariseerde fiscale maatregelen ten aanzien van het verbeteren van de koopkracht op een rij. Is invoering mogelijk per 2022?

4 juli 2022 door Salaris Vanmorgen

Het gaat om de volgende zes maatregelen: (1) verhogen onbelaste reiskostenvergoeding, (2) verlaging van het tarief inkomstenbelasting, (3) arbeidskorting verhogen, (4) inkomensafhankelijke combinatiekorting verhogen, (5) algemene heffingskorting verhogen, (6) minimumloon omhoog.

Het verhogen van de onbelaste reiskostenvergoeding is technisch mogelijk in 2022. Wel kent deze maatregel (uitvoerings-)nadelen. Bij het verhogen van de onbelaste reiskostenvergoeding geldt bovendien dat werknemers het voordeel alleen ondervinden als werkgevers ook gebruik maken van de extra ruimte in de reiskostenvergoeding.

Minister Kaag van Financiën, minister Van Gennip van SZW en staatssecretaris Van Rij van Fiscaliteit komen met aanvullende informatie over de maatregelen die in de eerste termijn van het debat Voorjaarsnota 2022 door Kamer zijn genoemd. Hierbij wordt ingegaan op de technische uitvoerbaarheid van maatregelen, de snelheid waarmee maatregelen effect hebben voor huishoudens en de consequenties voor de uitvoering.

Augustusbesluitvorming

Het kabinet erkent de zorgen over koopkrachtontwikkeling van huishoudens. Direct nadat duidelijk werd dat energieprijzen meer stegen dan verwacht heeft het kabinet tweemaal een pakket aan
maatregelen genomen om huishoudens tegemoet te komen met twee koopkrachtpakketten voor 2022 van in totaal 6,5 miljard euro. In augustus zal het kabinet opnieuw besluiten over verdere ondersteuning van de koopkracht in 2023.

Tijdens de augustusbesluitvorming neemt het kabinet structurele maatregelen die per 2023 ingaan. Hierbij zijn alle structurele instrumenten weer beschikbaar, zoals het verlagen van de lasten op arbeid voor lage (midden) inkomens, het verhogen van toeslagen en het minimumloon. Daarnaast heeft het kabinet al eerder aangegeven bij de augustusbesluitvorming te kijken naar de wijze waarop de verhouding tussen lasten op vermogen en arbeid meer in balans kan worden gebracht, en op welke manier de marginale druk kan worden verminderd.

Structureel herstel van de koopkracht moet vooral plaatsvinden door verhoging van de lonen en pensioenen.

Een aantal maatregelen uit de inventarisatie op een rij:

1 Verhogen onbelaste reiskostenvergoeding

Het tarief van de onbelaste reiskostenvergoeding bedraagt nu 19 cent. In het coalitieakkoord is vanaf 2024 een verhoging van het onbelaste tarief afgesproken (200 mln. in 2024 en 400 mln. structureel vanaf 2025). Op basis van de huidige ramingen geldt dat een cent verhoging van de onbelaste reiskostenvergoeding € 130 miljoen kost.

Is invoering mogelijk per 2022?

Er is twijfel of de verhoging van de onbelaste reiskostenvergoeding vóór 1-1-2023 bij zal dragen aan het bevorderen van de koopkracht. Werkgevers zullen de verhoging wel over moeten nemen, of ze dit kunnen en willen gedurende het jaar is onbekend. Bovendien zijn er veel werknemers die nog geen of een lage vergoeding ontvangen. Zij zijn niet gebaat bij de verruiming van de maximale fiscale ruimte.

Gezien de voorbereidingstijd die een aanpassing voor de Belastingdienst en softwareontwikkelaars vergt, dat werkgevers ook nog een verhoging in overweging moeten nemen (en kunnen veroorloven), en niet iedereen een reiskostenvergoeding ontvangt, maakt het onwaarschijnlijk dat men nog gedurende het jaar veel zal merken van de verhoging van de onbelaste reiskostenvergoeding.

Een tussentijdse verhoging is voor de Belastingdienst mogelijk, maar zal snelle besluitvorming vragen, omdat de voorbereidingstijd twee maanden is. Voor werkgevers, salarisadministrateurs en softwareontwikkelaars is voor een tussentijdse aanpassing een minimale voorbereidingstijd nodig van twee maanden na besluitvorming. Een tussentijdse aanpassing raakt ook de systemen van het UWV. Het is op dit moment niet duidelijk of UWV een tussentijdse aanpassing kan uitvoeren. Daarbij moet nog worden opgemerkt dat de samenloop van meerdere maatregelen in de IH/LH tegelijkertijd en gedurende het lopende jaar kunnen leiden tot aanvullende uitvoeringsproblematiek.

Overige overwegingen

De onbelaste reiskostenvergoeding biedt de fiscale ruimte aan werkgevers om tot 19 cent de reiskosten onbelast te vergoeden. Niet alle werkgevers geven echter de volledige 19 cent aan
vergoeding; het effect van de verhoging van het onbelaste tarief is afhankelijk van of werkgevers de reiskostenvergoeding mee verhogen.

2 Tarieven inkomstenbelasting verlagen

Verlaging van het tarief inkomstenbelasting. Het verlagen van het basistarief in 2022 kost ca. € 395 miljoen euro per 0,1 procentpunt. Van de € 395 miljoen komt ca. € 230 miljoen terecht bij mensen die meer dan modaal verdienen.

Deze maatregel treft iedereen die belasting betaalt, maar is vooral voordelig voor hoge inkomens. Voor belastingplichtigen wiens looninkomen niet boven de heffingskortingen belast worden, heeft deze maatregel geen effect op korte termijn.

Zelfstandigen profiteren pas in de loop van 2023. Een alleenstaande op minimumloon gaat er per tariefsverlaging van 0,1 procentpunt ongeveer € 21 op jaarbasis op vooruit. Bij verrekening gedurende het laatste kwartaal levert dit per maand een voordeel op van zo’n € 7. Een alleenstaande die € 70.000 of meer verdient gaat er ca. € 69 op jaarbasis op vooruit per 0,1 procentpunt verlaging.

Is invoering mogelijk per 2022?

Onwenselijk. Ook in een optimistisch scenario is het onzeker of invoering via loonheffing dit jaar (december) lukt. Zeer krap tijdspad vanwege wetswijziging en implementatie door softwareontwikkelaars salarisadministratie. Consequentie is dat deel doelgroep last krijgt van achteraf verrekening (bijbetalen) bij aangifte IB 2022. Reëel risico op vertraging waardoor verlaging bij definitieve aangifte IB wordt uitgekeerd. Maand later zou per 1 januari 2023 de reguliere koopkracht via augustusbesluitvorming al ingaan.

Softwareleveranciers kunnen starten als wetsvoorstel door de Tweede Kamer en Eerste Kamer is. Dit betekent dat de  behandeling in de Kamers per 1  oktober moet zijn afgerond om per december lager tarief in LH te krijgen. Voor indiening wetsvoorstel is besluit ministerraad nodig voor verzending naar Raad van State. Eerste ministerraad na reces is 19 augustus, wetgevings-en uitvoeringstoets moeten dan in zomerreces worden opgesteld.

Risico’s en verrekening via IB achteraf maken dat een verlaging via reguliere koopkrachtproces met effect per 1 januari 2023  zekerder is, waarschijnlijk sneller bij belastingplichtigen terecht
komt en niet tot navorderingen leidt.

De loonheffingsketen en procesafspraken met softwareleveranciers komen onder druk te staan. Voor inkomstenbelasting een parameterwijziging.

Overige overwegingen

Ongerichte maatregel die daardoor relatief duur is. Niet direct raakvlak met stijgende energieprijzen/brandstofprijzen. Let op: doordat tariefsverlaging van kalenderjaar 2022 in één maand (december) in de loonbelasting wordt verrekend, ontstaan per definitie verschillen tussen LH en IB. Denk ook aan keuzebudgetten en eindejaarsuitkeringen. Deel van de doelgroep moet daardoor via de IB aangifte over 2022 medio 2023 alsnog belasting bij betalen. Dit gaat om substantiële aantallen belastingbetalers. Dat vraagt veel communicatie om te voorkomen dat mensen achteraf in de problemen komen.

3 Arbeidskorting verhogen

De verhoging van de arbeidskorting bereikt alleen mensen met arbeidsinkomen.

Een verhoging van het tweede knikpunt (net boven het minimumloon) met € 200 kost € 415 miljoen.

Het verhogen van de arbeidskorting met € 200 bij het tweede knikpunt scheelt een belastingplichtige op minimumloon circa € 175 op jaarbasis. Ten opzichte van verlaging IB-tarief is deze maatregel meer gericht op lage inkomens. De arbeidskorting heeft het voordeel dat deze niet doorwerkt in de bijstand en de AOW en gericht kan worden op werknemers rond minimumloon. Zelfstandigen profiteren pas in de loop van 2023.

Is invoering mogelijk per 2022?

Onzeker, zie vorig punt. Situatie voor tariefsaanpassing geldt ook voor algemene heffingskorting (AHK) en arbeidskorting (AK).

Overige overwegingen

Niet direct raakvlak met stijgende energieprijzen/brandstofprijzen. Het nadeel van mogelijke naheffingen geldt niet voor de arbeidskorting. Voor belastingplichtigen met een arbeidsinkomen van niet meer dan € 35.652 is bij wet geregeld dat de arbeidskorting altijd ten minste het bedrag aan arbeidskorting is zoals bepaald in de loonheffing.

4 Inkomensafhankelijke combinatiekorting verhogen

Verhoging van de inkomensafhankelijke combinatiekorting heeft niet direct raakvlak met stijgende energieprijzen/brandstofprijzen.

Tussentijdse aanpassing vraagt bijstelling van voorlopige aanslagen inkomstenbelasting. Die optie is niet voorhanden in de geautomatiseerde ondersteuning en ook niet meer tijdig realiseerbaar. Het is voor de inkomstenbelasting technisch nog wel mogelijk de IACK aan te passen waarmee de Belastingdienst in 2023 de definitieve aanslagen 2022 berekent. In dat geval wordt het financiële voordeel echter pas op z’n vroegst medio 2023.

Voor Belastingdienst een parameterwijziging maar loopt mee in de definitieve aanslagen 2022 die op z’n vroegst in mei 2023 worden opgelegd, daarmee geen variant mogelijk met effect in 2022.

5 Algemene heffingskorting verhogen

Verhoging van het maximumbedrag van de algemene heffingskorting. Een verhoging met € 50 kost 376 miljoen euro.

Deze maatregel is gerichter dan verlaging van tarief eerste schijf, maar minder gericht dan arbeidskorting. Het verhogen van de algemene heffingskorting met € 50 scheelt een belastingplichtige op minimumloon € 50 op jaarbasis. Maatregel bereikt mensen tot een maximuminkomen van ca. € 69.000. Hier profiteren ook niet-werkenden van. Mensen met een inkomen van ca. 50 procent van het minimumloon tot net boven het minimumloon profiteren het meest, namelijk de volledige verhoging. Verhoging werkt ook door in de uitkeringen.

Is invoering mogelijk per 2022?

Onzeker, zie bij tarieven inkomstenbelasting en loonbelasting. Situatie voor tariefsaanpassing geldt ook voor AHK en AK.

De LH-keten en procesafspraken met softwareleveranciers komen onder druk te staan. Voor inkomstenbelasting een parameterwijziging.

Overige overwegingen

Beperkt gerichte maatregel die daardoor relatief duur is. Niet direct raakvlak met stijgende energieprijzen/brandstofprijzen. Een nadeel van de route van loonheffing is dat werknemers die halverwege het jaar zijn begonnen met werken of een loonsverhoging hebben gehad te weinig loonheffing zullen betalen en dus in de loop van 2023 te maken kunnen krijgen met een naheffing van de Belastingdienst.

6 Verhogen minimumloon

Er is geen mogelijkheid om het minimumloon nog in het lopende jaar (2022) te verhogen. Per 1 januari 2023 zijn er wel mogelijkheden.

Extra verhoging per 1 januari 2023 is, bij volledige koppeling, naar verwachting bij besluitvorming in augustus haalbaar. Het tijdpad is wel zeer krap, publicatie in het Staatsblad moet uiterlijk in oktober met het oog op uitvoering en verwerkingstijd werkgevers.

Een AMvB die ziet op het bijzonder verhogen van het wettelijk minimumloon per 1 januari 2023 is op 17 juni 2022 voorgehangen bij beide Kamers. Het is mogelijk het minimumloon via deze AMvB meer te verhogen dan de voorgenomen 2,5 procent.

In 2023 gaat een alleenstaande minimumloonverdiener er met ca. 650 euro op vooruit indien het minimumloon met 7,5 procent wordt verhoogd per 1 januari 2023 (t.o.v. situatie waarin het minimumloon per 1 januari 2023 met 2,5 procent bijzonder wordt verhoogd).

Verhoging van het minimumloon met een AMvB bereikt naast minimumloonverdieners (direct ca. 440 duizend banen, en door overloop op hogere loonschalen in totaal ca. 2,1 mln. banen) de
begunstigden van alle met het minimumloon samenhangende maatregelen. Dat zijn deels de laagste inkomens (o.a. bijstand, AOW), maar door doorwerking in bijvoorbeeld loongerelateerde
uitkeringen (o.a. WW, WIA) worden ook hogere inkomens bereikt. Ook is sprake van doorwerking op hogere loonschalen (bij een 7,5%-verhoging tot circa 130 procent WML).

Inventarisatie: mogelijke maatregelen koopkracht 2022

Kamerbrief over mogelijke maatregelen voor behoud koopkracht 2022

Categorie: Nieuws Tags: belastingmaatregelen, inkomstenbelasting, koopkracht, reiskosten

Tags: belastingmaatregelen, inkomstenbelasting, koopkracht, reiskosten

Gerelateerde artikelen

20 september 2023

Koopkrachtwijzigingen in 2024 – berekeningen Nibud

19 september 2023

Maatregelen SZW: werk moet lonen en zekerheid geven

19 september 2023

Belastingplan 2024: overzicht belangrijkste maatregelen

19 september 2023

Verruiming gerichte vrijstelling OV-kaart per 2024

Hoofdsponsor

Een nieuwe medewerker zoeken, selecteren én behouden

Kennispartner

Fiscount Loonservice is nu Fiscaris

Partners

Checklist: Wet verbetering poortwachter
Technologische ontwikkelingen binnen de salarisadministratie
Veelvoorkomende frustraties in HR-vak en de oplossing in de software
Geen zelfreflectie werknemer en dossieropbouw bij verstoorde arbeidsrelatie

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Valk Service Center structureert HR-administratie met Exact Online HR
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Terug naar het tijdperk van de VAR?
Prinsjesdagpodcast: ‘Regels versimpeld, maar gewoon betalen’

Meest gelezen berichten

  • Prinsjesdag 2023, Belastingplan 2024 en een demissionair kabinet 11.5k weergaven
  • Forse stijging wettelijk minimumloon vanaf 2024: 30% bij 40-urige werkweek 4.9k weergaven
  • Bijzondere verhoging minimumloon 2023-2025 – antwoorden op vragen 1.9k weergaven
  • Netto minimumloon stijgt per 1 juli 2023 met bijna 2 procent 1.3k weergaven
  • Belastingplan 2024: overzicht belangrijkste maatregelen 1.2k weergaven

NIRPA

Opleidingen

21
sep
Cursus Ontslag van A tot Z
MOCuitgevers
21
sep
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
25
sep
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
26
sep
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
26
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
27
sep
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
sep
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
29
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
29
sep
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
02
okt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
03
okt
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
03
okt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
04
okt
Online cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
04
okt
Arbeid en Recht (3)
Fiscount
05
okt
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
06
okt
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
09
okt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
10
okt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
10
okt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
10
okt
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
11
okt
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
12
okt
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
12
okt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
12
okt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
16
okt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
18
okt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
okt
Update Arbeidsrecht voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
24
okt
Update Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
okt
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
30
okt
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
nov
Cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
06
nov
Kennismarathon Arbeidsrecht
Fiscount
06
nov
Kennismarathon Loonheffingen
Fiscount
07
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
nov
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
13
nov
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers
13
nov
Arbeid en Recht (4)
Fiscount
14
nov
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
20
nov
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
27
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
04
dec
Online cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
MOCuitgevers

Vacatures

Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur
Ruigrok
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Senior Salarisadministrateur / Functioneel Beheerder AFAS
Vvvaa
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Salarisadministrateur – Gorinchem
Flynth
Salarisadministrateur voor Zorgprofessionals
VvAA
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Traineeship Salarisadministrateur voor zorgprofessionals
Vvaa
Salarisadministrateur – Zwolle
Flynth
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Salarisadministrateur – Breda
Flynth
Vacature Salarisadministrateur INTERIM
WEA Deltaland
Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur Abin accountants- Noordwijk e/o Voorburg
Abin
Senior Salarisspecialist
Infacto
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Medewerker personeel en salaris. (32-40 uur per week)- Schagen
Jongejan & Partners Accountants & Belastingadviseurs
Senior Salarisadministrateur – House Of Talents. Utrecht
Strictly People
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur
Waterschap de Dommel
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur – Schagen
Flynth
Salarisadministrateur Veenendaal
Flynth
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Salarisadministrateur (detachering) – Strictly People
Strictly People
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur – Lochem
Flynth
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Adviseur Werkgeversadvies
Vvaa
Medior Salarisspecialist
Infacto

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV