
Nederland heeft met Duitsland en België afspraken gemaakt over de fiscale behandeling van thuiswerkdagen onder de belastingverdragen tijdens corona. Deze afspraken zijn diverse malen
verlengd, meest recentelijk tot en met 30 juni 2022. Bij de laatste verlenging van de overeenkomsten is in overleg met Duitsland en België afgesproken dat de overeenkomsten per 1 juli 2022 aflopen.
Grenswerkers houden nog zeker een half jaar de mogelijkheid om thuis te werken zonder dat dit leidt tot een verschuiving van hun sociale zekerheid naar België of Duitsland. Dat heeft minister Van Gennip van Sociale Zaken op 14 juni toegezegd in een debat over het komende beraad van de EU-ministers van sociale zaken. Het is nog onduidelijk wat de fiscale consequenties zijn als grenswerkers na 1 juli thuis blijven werken. Dat meldt het FD.nl.
Geen verdere verlenging
De thuiswerkovereenkomsten betreffen een crisismaatregel om onverwachte gevolgen van thuiswerken door de coronacrisis te voorkomen. Zonder coronamaatregelen met betrekking tot
thuiswerken, is er geen rechtvaardiging meer om af te wijken van de afspraken in het belastingverdrag. Daarvoor is een verdragsaanpassing nodig. De thuiswerkovereenkomsten zijn
ook niet geschikt voor een verdere verlenging. Ze zijn namelijk direct gekoppeld aan de coronamaatregelen met betrekking tot thuiswerken en lenen zich daardoor niet voor een permanente maatregel.
Nieuwe afspraken
Op initiatief van Nederland wordt in overleg met onze buurlanden bezien of mede vanwege het toegenomen thuiswerken nieuwe afspraken kunnen worden gemaakt voor grensarbeiders in de
belastingverdragen. Nadat de thuiswerkovereenkomsten aflopen (per 1 juli van dit jaar) gelden de regels van de belastingverdragen met België en Duitsland zoals die vóór corona ook golden. Deze
regels voorkomen op adequate wijze dubbele belastingheffing, ook voor thuiswerkende grensarbeiders, aldus de staatssecretaris.
Mogelijke thuiswerkregeling in belastingverdragen
Nederland is met zowel België als Duitsland in gesprek over een mogelijke thuiswerkregeling in de belastingverdragen. De precieze vormgeving van een thuiswerkregeling is niet eenvoudig en vereist een goede analyse van de voor- en nadelen van een dergelijke regeling voor thuiswerkende grensarbeiders en hun werkgevers.
Revelante aandachtspunten zijn onder andere:
- de administratieve gevolgen en inkomensgevolgen voor grensarbeiders;
- de administratieve gevolgen voor werkgevers; en
- (het voorkomen van) discoördinatie tussen sociale zekerheid en fiscaliteit.
Het is niet zeker of er een thuiswerkregeling in de belastingverdragen komt en hoe deze er precies uit zou zien
Passende verdeling heffingsrechten
Verder moet worden bekeken of een thuiswerkmaatregel leidt tot een (binnen de verdragssystematiek) passende verdeling van heffingsrechten en wat de budgettaire gevolgen voor de verdragspartners zijn. Het is daarom niet zeker of een thuiswerkregeling in de belastingverdragen er komt en, zo ja, hoe deze er precies uit zou zien. Als het lukt om overeenstemming te bereiken over een verdragsaanpassing, zal het nog geruime tijd duren voordat deze van toepassing wordt.
Bij de besprekingen met de buurlanden wil Nederland verkennen of het wenselijk en mogelijk is om de belastingverdragen met de buurlanden zo aan te passen dat een bepaald aantal of percentage thuiswerkdagen geen invloed heeft op de verdeling van heffingsrechten over het inkomen van een grensarbeider.
Dubbele belasting voorkomen
Ook zonder specifieke thuiswerkregeling voorkomen de belastingverdragen overigens op adequate wijze dubbele belasting voor thuiswerkende grensarbeiders. Daarnaast is het goed mogelijk dat het huidige systeem van een gesplitst heffingsrecht door thuiswerken (deels belastingheffing in de woonstaat, deels in de werkstaat) gunstig uitwerkt voor het netto-inkomen van een grensarbeider, zo schrijft Van Rij.
Brief vóór zomerreces
Vóór het zomerreces stuurt de minister van Sociale Zaken een brief aan de Tweede Kamer om te informeren over de voortgang van de gesprekken met buurlanden en binnen de EU.