
Het gaat hier om uitkeringsgerechtigden die volledig en duurzaam geen arbeidsvermogen hebben.
UWV heeft met een knelpuntenbrief UWV aandacht gevraagd voor het ontbreken van de mogelijkheid om re-integratiedienstverlening te mogen bieden aan mensen in de Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten (Wajong) die duurzaam geen arbeidsvermogen hebben (DGA) of in de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) met een uitkering op grond van de Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten (IVA).
Het ministerie van SZW werkt samen met UWV aan een oplossing voor deze groepen uitkeringsgerechtigden die volledig een duurzaam geen arbeidsvermogen hebben (IVA/DGA-uitkeringsgerechtigden) en toch willen werken.
Experiment via AMvB
De ministers willen op basis van de Wet SUWI via een algemene maatregel van bestuur (AMvB) een experiment opzetten, en via dit experiment dienstverlening en inzet van alle instrumenten voor IVA/DGA uitkeringsgerechtigden mogelijk te maken.
Het gaat om de instrumenten persoonlijke ondersteuning, scholing, IPS, de trajecten ‘Werkfit’ en ‘Naar werk’ loondispensatie en proefplaatsing.
Willen en kunnen werken
In dit experiment onderzoeken de ministers samen met UWV in welke mate IVA/DGA-uitkeringsgerechtigden willen en kunnen werken, en in welke mate zij met behulp van ondersteuning werk kunnen vinden, verrichten en behouden.
Aan de hand van de resultaten van dit experiment kan vervolgens een afweging worden gemaakt over het al dan niet structureel mogelijk maken van ondersteuning naar arbeid aan mensen met een IVA/DGA-uitkering. Voor deze AMvB geldt een voorhangprocedure. De ministers zijn van plan om de concept-AMvB in het najaar van 2022 aan de Tweede Kamer voor te leggen.
Financiële middelen gedogen
Vooruitlopend op de totstandkoming van deze AMvB wordt tijdelijk gedoogd dat UWV financiële middelen inzet in verband met arbeidsondersteuning om activerende dienstverlening op verzoek van IVA/DGA-uitkeringsgerechtigden aan te bieden. UWV kan in deze fase geen verplichtingen met betrekking tot de inzet arbeidsondersteuning aan de uitkeringsgerechtigde opleggen.
Mensen met een IVA- of DGA-uitkering hebben een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Zonder ondersteuning hebben zij waarschijnlijk weinig tot geen perspectief tot arbeidsparticipatie. Het gedogen van de inzet van financiële middelen voor dienstverlening aan de IVA/DGA-uitkeringsgerechtigden past
binnen het doel van de Wajong en WIA om mensen te re-integreren naar arbeid en bij de behoefte van de groep om (weer) te gaan werken.
Inzet van de instrumenten proefplaatsing en loondispensatie wordt pas mogelijk nadat de
AMvB tot stand is gekomen.
Werken moet lonen
Van de regels over herbeoordeling en verrekening met uitkering wordt overigens zowel tijdens deze periode als tijdens het experiment niet afgeweken. Werken moet lonen waardoor de IVA/DGA-uitkeringsgerechtigde altijd meer over houdt dan wanneer hij of zij niet werkt.
Start onderzoek
Wanneer iemand gaat werken en langer dan een jaar een bepaald inkomen verdient, kan dit met zich meebrengen dat een onderzoek naar het voortbestaan van volledige en duurzame arbeidsongeschiktheid wordt gestart.
Mogelijke gevolgen
IVA/DGA-uitkeringsgerechtigden worden over de mogelijke gevolgen op bijvoorbeeld de
uitkering, status betreft arbeidsvermogen en eventuele aanvulde uitkering vanuit het pensioen van tevoren geïnformeerd door UWV. Het gaat om een gedoogperiode van beperkte duur. De gedoogperiode duurt totdat de AMvB tot stand is gekomen en in werking is getreden, ongeveer een jaar.
Kamerbrief oplossing knelpunt ontbrekende dienstverlening aan IVA/DGA uitkeringsgerechtigden