Waarom is er voor een minimale omzetdrempel van 20 procent gekozen?
Het is niet ongebruikelijk dat een bedrijf soms betere perioden heeft en dan weer mindere. We rekenen dat tot het normale bedrijfsrisico, ook in de regeling werktijdverkorting die tot de invoering van de NOW bestond.
In de NOW wordt niet gekeken naar de reden van het omzetverlies, daarvoor is de regeling te generiek van aard en het aantal aanvragen te groot. Zou de omzetdrempel lager zijn, dan zou het risico op subsidiëring van omzetschommelingen die niks met corona te maken hebben groter worden, aldus Koolmees.
Naar boven afgerond
Het volledig terugvorderen van de subsidie bij een omzetverlies van net onder de 20 procent kan soms hard zijn. Het doen van een inschatting van omzetverlies is in deze onzekere tijd ook lastig.
In de NOW-regeling is opgenomen dat de uitkomst van de berekening van de subsidie in hele procenten wordt uitgedrukt en altijd naar boven wordt afgerond. Als blijkt dat een werkgever dus 19,01 procent omzetverlies heeft, wordt dat afgerond op 20 procent en heeft de werkgever recht op NOW. Dan is geen sprake van het terugvorderen van de subsidie.
Coulante terugbetalingstermijnen
Het in één keer terugbetalen van een deel van het voorschot kan in deze tijd moeilijk zijn voor ondernemers. Daarom is er voor ondernemers die een deel van het voorschot moeten terugbetalen een coulancebeleid opgesteld in de vorm van (zeer) coulante terugbetalingsregelingen. UWV hanteert ruime terugbetalingstermijnen.
Een werkgever kan in het geval van een terugbetaling telefonisch contact opnemen met UWV om afhankelijk van de situatie een meerjarige betalingsregeling af te spreken.
Vaststellingsloketten langer open
Daarnaast is eerder gemeld dat het loket voor het indienen van vaststellingsverzoeken voor de NOW 1 langer open blijft (tot en met 31 oktober). Werkgevers kunnen deze ruimte ook benutten om later de definitieve vaststelling aan te vragen, waardoor de eventuele terugbetaling uiteraard ook later aanvangt.
Vaststellingsloketten NOW – nieuwe openings- en sluitingsdata
Generiek karakter
De NOW kent, mede door de snelle opzet en het moeten bereiken van een hele grote groep werkgevers, een generiek karakter. Daardoor is er heel weinig ruimte voor maatwerk.
Een generieke regeling brengt vragen naar uitzonderingsmogelijkheden met zich mee. De uitvoeringsinstanties hebben echter geen capaciteit om dergelijke uitzonderingsgevallen te verwerken. Daarom is ervoor gekozen om geen hardheidsbeleid op te nemen in de regeling.
Het is ook niet mogelijk om een glijdende schaal in te bouwen in de NOW. Het invoeren van een dergelijke glijdende schaal heeft grote uitvoeringsgevolgen. De systemen waarmee UWV nu de NOW-regeling uitvoert, zouden opnieuw moeten worden geprogrammeerd en getest. Dit leidt tot aanzienlijke vertraging in de openstelling van de loketten voor de overige tranches en subsidievaststelling.
Subsidies die al op nihil zijn gesteld wegens een omzetverlies onder de 20 procent zouden opnieuw handmatig moeten worden beoordeeld. Dat brengt de continuïteit van de werkzaamheden van UWV in gevaar, stelt de minister.
Beantwoording vraag over hardheidsbeleid NOW