Steeds meer criminelen proberen, zogenaamd uit naam van de Belastingdienst, geld af te pakken van mensen via e-mails of app- en sms-berichten. Belastingdienstmedewerkers doen er, in samenwerking met andere partijen, alles aan om deze kwalijke praktijken tegen te gaan.
Snel ingrijpen
Het lukt ook steeds beter om deze criminelen voor te blijven. Door snel ingrijpen zijn er in 2020 op verzoek van de Belastingdienst 265 bankrekeningen en ruim 1.600 telefoonnummers geblokkeerd en honderden websites (op tijd) offline gehaald. Dat waren er flink meer dan het jaar ervoor. Daarnaast waarschuwt de Belastingdienst actief voor phishing en smishing.
Phishing en smishing
Bij phishing worden slachtoffers door een e-mail naar een valse website gelokt waar geprobeerd wordt mensen te laten betalen of bank-, persoons of inloggegevens te bemachtigen.
Bij smishing wordt er een sms-bericht verstuurd in plaats van een e-mail.
Steeds professioneler
Phishing, smishing (sms phishing) en alle digitale vormen van fraude, zijn een groeiend fenomeen. De Belastingdienst vindt dit een zorgwekkende ontwikkeling. Mensen worden soms financieel hard geraakt als ze het slachtoffer worden van deze vormen van fraude. Ook beschadigt dit het vertrouwen van mensen.
Criminelen gaan steeds slimmer te werk en hun e-mails, app- en sms-berichten zijn steeds professioneler. De tijd van gebrekkig Nederlands in phishing e-mails is allang voorbij. Berichten zijn ook steeds meer gepersonaliseerd. Mensen worden steeds directer en persoonlijker aangesproken waardoor een bericht ‘echt’ lijkt.
Miljoenen e-mailadressen
Deze trend wordt veroorzaakt door het feit dat online veel informatie over personen wordt gestolen. Inmiddels zijn miljoenen e-mailadressen gehackt of uit databases gelekt. Ze zijn op het dark web beschikbaar voor een paar euro. Daarnaast haken criminelen handig in op de actualiteit. Zo doken er vanaf maart/april vorig jaar ineens heel veel coronagerelateerde phishing e-mails op.
Een stap voor
Criminelen proberen de Belastingdienst een stap voor te zijn. Ze houden in de gaten hoe snel zaken offline worden gezet, om daarmee in hun volgende campagne rekening te houden. Ook houden ze bij op welke tijdstippen klantcontactcentra sluiten. Vaak handelen zij dan juist buiten de openingstijden van de desbetreffende organisatie.
Check rekeningnummers
De Belastingdienst benadrukt: ga nooit in op berichten van zogenaamd de Belastingdienst via sms, WhatsApp, e-mail of telefoon waarin wordt gedreigd met dwang (inbeslagname of een deurwaarder) als er niet onmiddellijk via een overboeking wordt betaald.
Controleer op de website van de Belastingdienst of het bankrekeningnummer een bankrekeningnummer van de Belastingdienst is.
Op www.belastingdienst.nl/security vind je meer informatie over phishing en smishing.
Bron: Belastingdienst.nl