De levensloopregeling is sinds 1 januari 2012 niet meer beschikbaar voor nieuwe deelnemers. Voor bestaande deelnemers geldt overgangsrecht. Als de door hen opgebouwde aanspraken in de levensloopregeling op 31 december 2011 een waarde in het economische verkeer hadden van € 3.000 of meer, hadden zij de keuze om hun levensloopregeling voort te zetten of daarmee te stoppen.
Belastingdienst
De Belastingdienst heeft destijds via de reguliere communicatiekanalen informatie gedeeld over het beëindigen van de levensloopregeling en het overgangsrecht.
Over de aanpassingen in het overgangsrecht van de levensloopregeling zal de Belastingdienst tijdig communiceren via de reguliere communicatiekanalen. Daarin nogmaals expliciet aandacht voor de mogelijke effecten op inkomensafhankelijke regelingen door een verandering in verzamelinkomen.
Zorgplicht
Voor financiële instellingen geldt dat zij een zorgplicht hebben naar hun cliënten. De bij dit onderwerp betrokken spaarinstellingen hebben dan ook aangegeven dat zij in lijn met deze zorgplicht al van plan zijn om, uiterlijk begin volgend jaar, de deelnemers van de levensloopregeling erop te wijzen dat het eindigen van de levensloopregeling voor deelnemers van deze regeling gevolgen kan hebben, bijvoorbeeld voor toeslagen en andere inkomensafhankelijke regelingen.
Ook met andere stakeholders treedt de staatssecretaris in overleg hierover en zal daarbij hetzelfde verzoek doen.
Verlofaanspraak
De staatssecretaris heeft vragen gekregen over het omzetten van het levenslooptegoed in een verlofaanspraak.
Tegen het omzetten van het levenslooptegoed in een verlofaanspraak zijn inhoudelijke en budgettaire bezwaren, aldus Vijlbrief.
De bewindsman komt met de volgende argumenten.
- Een ruime overgangstermijn van 10 jaar is geboden.
- De mogelijkheid tot omzetting van een deel van het nog uitstaande levenslooptegoed van € 2 miljard leidt tot een lastenrelevante derving van € 460 miljoen aan loon- en inkomstenbelasting in 2021. In latere jaren komt deze derving geleidelijk weer binnen, op € 5 miljoen progressievoordeel na.
- Deze mogelijkheid leidt tot een te dekken derving van in totaal € 21 miljoen aan box 3-inkomsten.
- Werkgevers zullen bij het creëren van een dergelijke omzetting geconfronteerd worden met een toename van de werkgeverslasten.
- Het past niet bij de doelstelling voor de uitbreiding van verlofsparen, die gericht is op vervroegd uittreden, om het mogelijk te maken het levenslooptegoed, wat een meer generiek karakter heeft, om te zetten in een verlofaanspraak.
Kamerbrief afwikkeling levensloopregeling
Staatssecretaris Vijlbrief over overgangsrecht levensloopregeling