• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » ‘Fiscaal stimuleren emissievrije auto niet ondoelmatig en duur’

‘Fiscaal stimuleren emissievrije auto niet ondoelmatig en duur’

Nieuws

Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën beantwoordt vragen over het rapport van de Algemene Rekenkamer ‘Autobelastingen als instrument’.

28 september 2020 door Salaris Vanmorgen

Salaris Vanmorgen

In het Klimaatakkoord heeft het kabinet de ambitie opgenomen dat in 2030 alle nieuw verkochte personenauto’s emissievrij zijn. Voor de periode 2020-2025 is in het Klimaatakkoord voor de periode 2020-2025 een nieuw stimuleringspakket voor emissievrije auto’s afgesproken, waarmee de transitie naar emissievrij rijden wordt versneld.

De stimulering van emissievrije personenauto’s wordt richting 2025 afgebouwd om gelijke tred te houden met de marktontwikkelingen en de dalende kosten van emissievrije auto’s en gericht op middelgrote en kleine emissievrije auto’s.

Door de stimulering van dure emissievrije auto’s te beperken – dit is al ingezet in 2019 en 2020 – en de stimulering af te bouwen in lijn met de dalende kosten van emissievrij rijden wordt overstimulering tegengegaan. De staatssecretaris is het dan ook niet eens met de conclusie van de Algemene Rekenkamer dat het fiscaal stimuleren van emissievrije auto’s ondoelmatig en duur is.

Fiscale stimulering elektrische auto is duur middel

Belastingderving per vermeden ton CO2

De Algemene Rekenkamer heeft in het rapport voor elf geselecteerde emissievrije automodellen berekeningen gemaakt van de belastingderving per vermeden ton CO₂.

Volgens het kabinet is de inschatting van de Algemene Rekenkamer van € 1695 per ton vermeden CO₂ te hoog voor deze specifieke auto en ook hoger dan de gemiddelde overheidskosten voor een ton vermeden CO₂ (in de toekomst).

1 Kosten dalen

Ten eerste laat de Algemene Rekenkamer in het rapport zien dat de kosten van het stimuleren van emissievrij rijden in de periode 2018-2020 dalen. Deze daling zal ook in de komende jaren doorzetten doordat de fiscale simulering verder wordt afgebouwd richting 2025. Daarmee is de € 1695 per ton vermeden CO₂ per definitie geen goede inschatting voor de jaren na 2020.

2 Normverbruik

Ten tweede is het in de vraag genoemde bedrag van € 1695 per ton vermeden CO₂ berekend op basis van het normverbruik. In de praktijk is het brandstofverbruik en daarmee de CO₂-uitstoot echter hoger, en daardoor is de hoeveelheid CO₂ die vermeden wordt door een EV ook hoger. De Algemene Rekenkamer laat in haar rapport zien dat als wordt uitgegaan van de praktijkuitstoot, de stimuleringskosten van emissievrije auto’s ongeveer 20-30 procent lager liggen.

3 Niet representatief

Ten derde gaat de Algemene Rekenkamer bij het berekenen van de kosten uit van de grootst mogelijke fiscale voordelen. Dit geval is niet representatief voor de gemiddelde emissievrije autorijder.

4 Gebruiksduur van 5 jaar

Ten vierde heeft de Algemene Rekenkamer gerekend met een gebruiksduur van 5 jaar. Een personenauto heeft in Nederland echter een gemiddelde levensduur van 18 jaar. Een elektrische auto zal dus naar verwachting over een veel langere periode dan 5 jaar zorgen voor een CO₂-besparing. In de gevoeligheidsanalyse heeft de Algemene Rekenkamer becijferd dat bij een gebruiksduur van 6 jaar de
bedragen per bespaarde ton CO₂ met 6 tot 8 procent dalen.

5 Totaal stimuleringskosten

Tot slot is het bedrag van € 1695 per ton CO2 het totaal van de directe stimuleringskosten, zoals de verlaagde bijtelling, en van de indirecte kosten van stimulering bijvoorbeeld accijnsderving die optreedt naarmate het aantal emissievrije auto’s toeneemt. Het is daarmee duidelijk dat als meer emissievrije auto’s gekocht worden er meer indirecte budgettaire derving oftewel grondslagerosie zal optreden.

Autobrief II

In het rapport kijkt de Algemene Rekenkamer terug op de laatste periode van de wet uitwerking Autobrief II. Hierin is aangegeven dat voor de periode 2017-2020 het fiscaal autobeleid gericht is op een stabiele inkomstenstroom en op vergroening in relatie tot de klimaat- en luchtkwaliteitsdoelen.

Aanvullend op Autobrief II heeft het kabinet in het Klimaatakkoord de ambitie opgenomen dat in 2030 alle nieuwverkopen emissievrij zijn.

Daarnaast is voor de doelmatigheidscontrole de ‘hand aan de kraan’ systematiek (HADK systematiek) ontwikkeld waarin het effect van de stimuleringsmaatregelen (ingroei EV) wordt gemonitord en op basis van de resultaten bijsturing kan plaatsvinden.

Doelmatige stimulering?

De staatssecretaris is het niet eens met de conclusie van de Algemene Rekenkamer dat ook met de versoberingen van 2019 en 2020 nog altijd geen sprake is van doelmatige stimulering.

Het gaat volgens Vijlbrief om een versnelling van een transitie naar elektrisch rijden. Deze transitie heeft op termijn grote voordelen voor het klimaat en de Rekenkamer heeft in haar analyse geen rekening gehouden met deze toekomstige voordelen.

Daarnaast concludeert de Algemene Rekenkamer zelf al dat door de al in 2020 doorgevoerde versoberingen van de fiscale stimuleringsmaatregelen (verhoging van het bijtellingspercentage voor emissievrije auto’s van 4 naar 8 procent en de verlaging van de bovengrens (‘cap’) van €50.000 naar €45.000) tot een verdere daling leiden van de belastingderving per auto ten opzichte van 2018.

‘Hand aan de kraan’ systematiek

In het Klimaatakkoord is voor het stimuleringspakket van emissievrije auto’s een ‘hand aan de kraan’ systematiek opgenomen. Deze systematiek houdt in dat jaarlijks de ontwikkeling van de markt voor emissievrije auto’s nauwgezet wordt gemonitord en op basis van de eerste 4 maanden in jaar t en de realisatie in jaar t-1 het aantal EV nieuwverkopen in jaar t wordt geraamd.

Als deze raming buiten de vastgestelde bandbreedte valt waarbinnen het ingroeipad mag fluctueren en sprake is van een structurele afwijking, dan kan ervoor worden gekozen om het stimuleringspakket bij te stellen.

Overstimulering wordt hierdoor voorkomen en de budgettaire derving van het stimuleringsbeleid wordt begrensd tot het afgesproken niveau in het Klimaatakkoord.

De eerste ‘hand aan de kraan’ analyse is afgerond. Het kabinet zal de uitkomsten op korte termijn de Tweede Kamer doen toekomen.

De ’hand aan de kraan’ systematiek is volgens de staatssecretaris juist een normering die rekening houdt met de jaarlijkse afbouw van de stimuleringsmaatregelen door te focussen op het afgesproken ingroeipad van emissievrije auto’s en daarmee budgettaire excessen voorkomt.

Beantwoording Kamervragen over het rapport van de Algemene Rekenkamer ‘Autobelastingen als instrument’

Antwoord op vragen over fiscale stimulering elektrische auto

Overzicht (niet) fiscale maatregelen elektrische auto

Categorie: Nieuws Tags: Autobrief, bijtelling, elektrische auto

Tags: Autobrief, bijtelling, elektrische auto

Gerelateerde artikelen

13 september 2023

Wat als werkgever verkeerde bijtelling doorberekent?

23 augustus 2023

Rapportageplicht werkgebonden personenmobiliteit – veelgestelde vragen

28 juli 2023

Auto van de zaak plus Verklaring geen privégebruik – correctie loonaangifte

21 juli 2023

Naheffing wegens privégebruik auto niet doorberekenen aan werknemer

Hoofdsponsor

Een nieuwe medewerker zoeken, selecteren én behouden

Kennispartner

Fiscount Loonservice is nu Fiscaris

Partners

Checklist: Wet verbetering poortwachter
Technologische ontwikkelingen: van salarisadministrateur naar salarisadviseur
Veelvoorkomende frustraties in HR-vak en de oplossing in de software
Geen zelfreflectie werknemer en dossieropbouw bij verstoorde arbeidsrelatie

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Valk Service Center structureert HR-administratie met Exact Online HR
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Terug naar het tijdperk van de VAR?
Prinsjesdagpodcast: ‘Regels versimpeld, maar gewoon betalen’

Meest gelezen berichten

  • Forse stijging wettelijk minimumloon vanaf 2024: 30% bij 40-urige werkweek 3.7k weergaven
  • Netto maandsalaris werknemer met modaal inkomen stijgt zo’n 2,5 procent per 2024 2.1k weergaven
  • Koopkrachtwijzigingen in 2024 – berekeningen Nibud 2.1k weergaven
  • Belastingplan 2024: overzicht belangrijkste maatregelen 1.9k weergaven
  • Opdrachtgever moet loon betalen en loonstroken verstrekken 1.4k weergaven

NIRPA

Opleidingen

27
sep
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
sep
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
29
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
29
sep
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
02
okt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
03
okt
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
03
okt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
04
okt
Online cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
04
okt
Arbeid en Recht (3)
Fiscount
05
okt
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
06
okt
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
09
okt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
10
okt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
10
okt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
10
okt
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
11
okt
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
12
okt
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
12
okt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
12
okt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
16
okt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
18
okt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
okt
Update Arbeidsrecht voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
24
okt
Update Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
okt
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
30
okt
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
nov
Cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
06
nov
Kennismarathon Arbeidsrecht
Fiscount
06
nov
Kennismarathon Loonheffingen
Fiscount
07
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
nov
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
13
nov
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers
13
nov
Arbeid en Recht (4)
Fiscount
14
nov
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
20
nov
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
27
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
04
dec
Online cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
MOCuitgevers

Vacatures

Senior Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur Veenendaal
Flynth
Adviseur Werkgeversadvies
Vvaa
Salarisadministrateur voor Zorgprofessionals
VvAA
Salarisadministrateur – Schagen
Flynth
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Medewerker personeel en salaris. (32-40 uur per week)- Schagen
Jongejan & Partners Accountants & Belastingadviseurs
Senior Salarisadministrateur / Functioneel Beheerder AFAS
Vvvaa
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Salarisadministrateur
Flynth
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Vacature Salarisadministrateur INTERIM
WEA Deltaland
Salarisadministrateur
Ruigrok
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Salarisadministrateur Abin accountants- Noordwijk e/o Voorburg
Abin
Salarisadministrateur – Breda
Flynth
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Salarisadministrateur – Zwolle
Flynth
Salarisadministrateur (detachering) – Strictly People
Strictly People
Medior Salarisspecialist
Infacto
Salarisadministrateur – Lochem
Flynth
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Senior Salarisspecialist
Infacto
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Salarisadministrateur – Gorinchem
Flynth
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Traineeship Salarisadministrateur voor zorgprofessionals
Vvaa
Senior Salarisadministrateur – House Of Talents. Utrecht
Strictly People
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur
Waterschap de Dommel
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV