Het wetsvoorstel maakt het minimumuurloon beter handhaafbaar, verbetert de koopkrachtpositie van werknemers met een minimumloon die nu een werkweek van 38 of 40 uur hebben, maar verhoogt ook de loonkosten voor werkgevers, aldus de Stichting.
De Stichting van de Arbeid is het overlegorgaan van de centrale organisaties van werkgevers en
werknemers
Het wetsvoorstel invoering minimumuurloon is onder te verdelen in twee beleidskeuzes:
- Invoering van een uniform minimumuurloon zodat het minimumloon per uur in alle sectoren gelijk is.
Dit onderdeel is vergelijkbaar met een wetsvoorstel over een wettelijk minimumuurloon dat in 2017 ook op internetconsultatie.nl heeft gestaan. Vanwege Tweede Kamerverkiezingen is dit wetsvoorstel niet in behandeling genomen. - Minimumuurloon baseren op een werkweek (Normale Arbeidsduur, NAD) van 36 uur per week. Hierdoor gaan werknemers in een sector met een hogere NAD of waar geen NAD is afgesproken er tot maximaal 11 procent qua beloning op vooruit.
Verduidelijking in cao’s
De problemen bij het handhaven van het huidige minimumuurloon zijn bekend. In een brief van 30 juni 2015 heeft de Stichting decentrale partijen opgeroepen om in cao’s te verduidelijken op welke wijze het wettelijk minimumloon in de sector/bedrijf naar het uurloon vertaald moet worden.
Uurloonpercentage
Om tot een praktische oplossing tot bepaling van het uurloon te komen, adviseerde de Stichting het hanteren van een uurloonpercentage. Daarmee is rekening te houden met complicaties die zich kunnen voordoen bij de wijze waarop met arbeidsduurverkorting moet worden omgegaan.
Transparantie
De Stichting is het met Gijs van Dijk eens dat transparantie van het wettelijk minimumloon van groot
belang is voor de controle op de naleving. De Stichting ziet in dat de invoering van een minimumuurloon de controle eenvoudiger zal maken.
De Stichting wijst er op dat het bepalen van de NAD valt onder de onderhandelingsvrijheid van cao-partijen. De geldende NAD per sector kan verschillen afhankelijk van onder meer de (productiviteits)kenmerken van die sector.
Meer koopkracht
Het voorstel om het minimumuurloon te baseren op een NAD van 36 uur per week heeft een positief effect op de koopkrachtpositie van werknemers die nu rond het minimumloon verdienen en in een sector werken waar de NAD hoger is dan 36 uur per week.
Meer loonkosten
Maar bij werkgeversorganisaties zijn zorgen over wat dit betekent voor de loonkosten voor werkgevers, met name in sectoren waar veel werknemers het minimumloon verdienen en een NAD van 38 uur of meer of meer geldt. Dit geldt zeker voor de korte en middellange termijn als de gevolgen van de coronacrisis zich zullen manifesteren.
Reactie op Wet invoering minimumuurloon