Dat schrijft voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland in een brief aan de Tweede Kamer.
Hoewel de overheid de TOGS al een aantal keren heeft uitgebreid, zijn er nog steeds bedrijven en sectoren die niet in aanmerking komen voor de eenmalige tegemoetkoming in de vaste lasten van 4.000 euro.
Vonhof:
“We krijgen desondanks nog vele schrijnende voorbeelden binnen van kleine bedrijven die er niet voor in aanmerking komen, en waar een bedrag van 4.000 euro een behoorlijk verschil maakt.”
Veel onbegrip
Volgens de MKB-voorzitter is er veel onbegrip in zijn achterban:
“Bakkers die hun producten inkopen krijgen wel compensatie, maar bakkers die hun eigen producten maken niet. Taxibedrijven komen wel in aanmerking, maar personenvervoer per luchtballon of sportvliegtuig weer niet, terwijl die door de 1,5 meter regel helemaal geen omzet meer kunnen maken. En alleen omdat ze de ‘verkeerde’ SBI-code hebben.”
Ook supermarkten op stations, universiteiten en in recreatiegebieden komen niet voor de TOGS in aanmerking, omdat het supermarkten in het algemeen juist prima vergaat.
Volgens Vonhof is dat totaal anders:
“Het gaat hier om zeker 150 ondernemers die zwaar omzetverlies lijden.”
Keuze sectoren
De systematiek van SBI-codes heeft weliswaar geleid tot snelle en geautomatiseerde verwerking van aanvragen en heel veel bedrijven zijn ermee geholpen, zegt Vonhof, maar de keuze van sectoren die wel of niet in aanmerking komen is niet uit te leggen. Zijn brief aan de Kamer gaat vergezeld van een lijst voorbeelden van sectoren die op grond van hun omzetderving alsnog aanspraak op de regeling moeten kunnen maken.
Druppel op gloeiende plaat
Vonhof wijst er ook op dat het bedrag van 4.000 euro niet aansluit op de praktijk.
“Veel bedrijven hebben een hoge omzetderving, terwijl de vaste lasten gewoon doorlopen. Zeker nu de crisis maanden aanhoudt, is die eenmalige 4.000 euro – hoe welkom ook- niet meer dan een druppel op de gloeiende plaat.”
Daarom zal in het tweede noodpakket een regeling getroffen moeten worden die met meer maatwerk voorziet in de ondersteuning van ondernemers, voor doorlopende lasten naast de personeelslasten waar de NOW voor is. De knelpunten van de TOGS moeten hierbij worden voorkomen.