Het wetsvoorstel wijziging van de Wet financiering sociale verzekeringen om te voorzien in differentiatie naar grootte van werkgever bij de premieheffing voor het Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof) is gepubliceerd op internetconsultatie.nl. Een reactie op dit wetsvoorstel is tot 20 maart te geven.
Hoge premie voor (middel)grote werkgevers
In dit wetsvoorstel wordt de gedifferentieerde premie voor het Aof naar de grootte van de werkgever geregeld. Daarmee wordt de premie voor het Aof gedifferentieerd naar een lagere premie voor kleine werkgevers en een hogere premie voor middelgrote en grote werkgevers (overige werkgevers). In het Besluit Wfsv wordt bepaald welke werkgevers worden aangemerkt als kleine werkgevers en welke werkgevers als (middel)groot.
Concreet ontstaan de volgende twee categorieën:
- Kleine werkgevers, met een loonsom tot en met 25 maal het gemiddelde premieplichtige loon
per werknemer per jaar. - Middelgrote en grote werkgevers, met een loonsom groter dan 25 maal het gemiddelde
premieplichtige loon per werknemer per jaar.
UWV en Belastingdienst
UWV berekent van de werkgever of deze klein is of dat het een (middel)grote werkgever betreft.
Dit geeft UWV door aan de Belastingdienst die aan kleine werkgevers een mededeling stuurt en
aan (middel)grote werkgevers een beschikking. Dit doen zij al voor de Whk. In deze
mededeling/beschikking zal de Belastingdienst ook aangeven welke premie van toepassing is voor
het Aof.
In het Besluit Wfsv wordt ook de systematiek voor de Whk aangepast zodat er voor de
premievaststelling voor de Whk en het Aof geen verschillende definities van kleine werkgevers
gelden.
Hoogte Aof-premie
Voor zowel kleine werkgevers als (middel)grote werkgevers zal de minister conform de huidige
systematiek de Aof-premie vaststellen. Hierbij staat in het wetsvoorstel dat het verschil
tussen de hoge en lage premie maximaal 2 procentpunt mag bedragen.
Administratieve lasten
Voor werkgevers heeft het wetsvoorstel een verwaarloosbaar effect op de administratieve lasten.
Zij moeten nog steeds in hun salarissoftware invullen hoeveel Aof-premie zij moeten afdragen.
Het verschil is dat de werkgever op moet letten welk premiepercentage hij moet toepassen. Om dit zo
helder mogelijk te maken voor werkgevers wordt op de premiebeschikking of mededeling in het kader
van de Whk ook aangegeven welke premie zij moeten afdragen in het kader van de Aof.
Financiële tegemoetkoming
Het kabinet wil kleine werkgevers financieel tegemoetkomen voor de kosten van loondoorbetaling en re-integratie. Kleine werkgevers kunnen deze tegemoetkoming gebruiken om zich goed te verzekeren via bijvoorbeeld de MKB-verzuim-ontzorgverzekering. Deze dekt het financiële risico van loondoorbetaling bij ziekte af en helpt de kleine werkgever bij de verplichtingen en taken rondom loondoorbetaling bij ziekte, waarmee zij dus minder zorg hebben.
Pakket aan maatregelen
Om tegemoet te komen aan de werkgevers die knelpunten ervaren is bij brief van 20 december 2018 een pakket aan maatregelen voorgesteld dat de loondoorbetalingsverplichtingen eenvoudiger, duidelijker en goedkoper maakt. Bij brief van 19 december 2019 heeft minister Koolmees van Sociale Zaken aangekondigd dat hij inzet op invoering van een gedifferentieerde premie voor het Arbeidsongeschiktheidsfonds (Aof) naar de grootte van de werkgever per 1 januari 2022.
Maatregelen loondoorbetaling bij ziekte en WIA – stand van zaken
Het totaalpakket bestaat uit meerdere maatregelen:
- Een gedifferentieerde premie voor het Aof naar de grootte van de werkgever.
- Het leidend maken van het advies van een bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer bij de RIV-toets door UWV.
- Introductie van een MKB-verzuim-ontzorgverzekering per 1 januari 2020 voor de ondersteuning en ontzorging van vooral kleine werkgevers.
- Cumulatief € 10 miljoen kwaliteitsinvestering in de periode 2019-2022 om te stimuleren dat het medisch advies van de bedrijfsarts en het medisch oordeel van de verzekeringsarts gebaseerd zijn op gelijke uitgangspunten.
- Verbetering van de transparantie rondom de wijze van RIV-toetsing, onder meer in afstemming met UWV.
- Verbetering van de communicatie over het thema loondoorbetaling bij ziekte, zodat alle betrokken partijen weten waar ze aan toe zijn, in samenwerking met onder meer het Verbond van Verzekeraars en UWV.
- Versteviging van de rol van de zieke werknemer tijdens de loondoorbetalingsperiode, doordat deze in het plan van aanpak en bij de eerstejaarsevaluatie zijn visie op het re-integratietraject moet geven.
Alleen voor de eerste twee maatregelen is wetswijziging noodzakelijk.
Het leidend maken van het advies van een bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer bij de RIV-toets door UWV wordt in een apart wetsvoorstel geregeld.