De minister heeft in juli 2019 de voortgang gemeld over het alternatieve pakket voor de Regeerakkoordmaatregelen Loondoorbetaling bij ziekte en WIA. Zijn planning was om eind dit jaar een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer te sturen. Deze planning is niet haalbaar gebleken.
De drie maatregelen uit het pakket die wetswijziging vereisen, zijn op 18 juni 2019 voor uitvoeringstoetsen en internetconsultatie uitgezet:
- de financiële tegemoetkoming aan werkgevers van in totaal € 450 miljoen per jaar, in eerste instantie in de vorm van een premievermindering per 2021;
- het leidend maken van het advies van de bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer bij de toets op re-integratie-inspanningen (RIV-toets) door UWV per 2021; en
- het gedurende vijf jaar niet verlagen van het arbeidsongeschiktheidspercentage van WIA-gerechtigden vanwege inkomsten uit arbeid per 1 juli 2020.
1 Premievermindering
In het loondoorbetalingspakket van 20 december 2018 is een premievermindering van
€ 450 miljoen aangekondigd voor alle werkgevers. Dit voorstel is door de Belastingdienst beoordeeld op uitvoerbaarheid.
Fiscus: onuitvoerbaar
De fiscus heeft laten weten dat deze premievermindering een substantiële toename van de handhavingswerkzaamheden betekent, die nog hoger kan uitvallen en extra risico’s voor de capaciteitsinzet voor de handhaving inhoudt. Aangezien daarnaast het risico op procesverstoringen groot is, heeft de Belastingdienst de maatregel onuitvoerbaar bevonden.
Gedifferentieerde Aof-premie
Deze tijdelijke maatregel zou uiterlijk in 2024 vervangen worden door een gedifferentieerde Aof-premie. Een gedifferentieerde Aof-premie sluit beter aan bij de wens van een specifieke tegemoetkoming aan kleine werkgevers.
Invoering per 2022
Gebleken is dat bij de gedifferentieerde Aof-premie, in tegenstelling tot bij de premievermindering, aangesloten kan worden bij bestaande processen in het kader van de vaststelling van de Werkhervattingskaspremie waardoor er een tijdpad is voor een eerdere invoering van de gedifferentieerde Aof-premie. De minister zet daarom nu in op een invoering per 2022.
De Belastingdienst en UWV gaan de uitvoerbaarheid nog toetsen via een uitvoeringstoets.
Wetsvoorstel voor de zomer
Koolmees verwacht voor de zomer van 2020 over deze maatregel een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer te kunnen indienen. Voor het overgangsjaar 2021 is hij nog in gesprek met MKB-NL. In het voorjaar zal de minister de Tweede Kamer informeren over de uitkomsten hiervan.
Ook streeft hij ernaar voor de zomer van 2020 een wetsvoorstel voor de andere twee maatregelen bij de Kamer te kunnen indienen.
De minister stelt daarin voor dat per 2021 het advies van de bedrijfsarts over de belastbaarheid van de werknemer leidend wordt bij de toets op de re-integratie-inspanningen door UWV.
Daarnaast verwacht hij in dit wetsvoorstel voor te stellen dat het arbeidsongeschiktheidspercentage van WIA-gerechtigden vijf jaar lang niet verlaagd kan worden vanwege inkomsten uit arbeid.
UWV heeft in de uitvoeringstoets met betrekking tot een aantal punten gesteld dat dit tweede voorstel niet of moeilijk uitvoerbaar zou zijn. Koolmees is nog met UWV in gesprek om de genoemde tweede maatregel zodanig vorm te geven dat deze uitvoerbaar wordt. Hij streeft naar invoering per 1 januari 2021.
Kamerbrief diverse onderwerpen werknemersverzekeringen