
Het gebruik van AI-technologie was van 2021 tot en met 2023 relatief stabiel. Dit blijkt uit de AI-monitor 2024 van het CBS.
De AI-technologieën die bedrijven in 2024 het vaakst gebruikten, waren text mining (de analyse van geschreven tekst; 13,5 procent) en natural language generation (het genereren van geschreven of gesproken tekst: 12,3 procent), blijkt uit de AI-monitor.
Vergeleken met een jaar eerder gebruikten bedrijven 2,5 keer zo vaak tekst mining. Natural language generation werd in 2024 zelfs drie keer zo vaak gebruikt als een jaar eerder. Het gebruik van spraakherkenning nam toe van 3,7 procent in 2023 naar 6,5 procent in 2024.
Vooral grote bedrijven
Grote bedrijven maakten in 2024 vaker gebruik van AI-technologie dan kleinere bedrijven. Het gebruik van AI-technologie was het hoogst onder bedrijven met 500 en meer werknemers (59,2 procent) en het laagst onder bedrijven met 10 tot en met 19 werknemers (17,8 procent).
Bedrijfstak Informatie en communicatie koploper
De bedrijfstak Informatie en communicatie gebruikte in 2024 met 58 procent het vaakst AI-technologie (in 2024: 37 procent).
Bedrijven in de specialistische zakelijke dienstverlening en financiële dienstverlening maakten in 2024 relatief vaak gebruik van AI-technologie (39,8 en 37,4 procent). In 2023 was dat lager (24,8 en 27,4 procent).
Nederland zesde in EU
Eurostat onderzocht het gebruik van minstens één van zeven AI-technologieën door bedrijven met 10 of meer werknemers in EU-landen.
In 2024 waren vijf EU-27 landen met een groter aandeel bedrijven dat AI-technologie gebruikte dan Nederland: Denemarken, Zweden, België, Finland, en Luxemburg.
In Denemarken was het aandeel bedrijven dat AI-technologie gebruikte het grootst (27,6 procent). In de EU-27 gebruikte 13,5 procent van de bedrijven AI-technologie in 2024.
Let op: de cijfers door Eurostat zijn exclusief Financiële dienstverlening. Hierdoor wijkt het cijfer voor Nederland iets af van het elders gepresenteerde cijfer.
Waarom geen AI-technologie?
Voor bedrijven die het gebruik van AI-technologie ooit hebben overwogen, maar er toch geen gebruik van maken was ‘gebrek aan ervaring’ veruit de belangrijkste reden (74,6 procent). Dit gold voor bedrijven in alle grootteklassen en bedrijfstakken. Ook privacy speelde een rol in de overwegingen. Meer dan de helft van de bedrijven met 100 of meer werknemers noemde privacy als een reden om geen AI-technologie te gebruiken.