
De Belastingdienst gaat vanaf 1 januari 2025 weer volledig handhaven op schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisaties die mensen als zzp’er inhuren terwijl er eigenlijk sprake is van loondienst, kunnen dan weer een naheffing of boete krijgen.
Het moet voor werknemers en werkgevers duidelijk zijn wanneer iemand als zzp’er werkt of in loondienst. Als iemand als zzp’er werkt, maar eigenlijk in loondienst is (schijnzelfstandigheid), lopen opdrachtgever en werkende risico’s. Daarom heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) een keuzehulp gemaakt om dit te checken. Hierover zijn Kamervragen gesteld. De Kamervragen zijn op 14 oktober 2024 ingediend en gericht aan minister Van Hijum van SZW en staatssecretaris Idsinga van Financiën.
Het betreft de volgende tien vragen:
- Juridische status webmodule
De webmodule wordt, ondanks kritiek hierop van de Raad van State, gebruikt in de keuzehulp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW); waarom is gekozen voor het gebruik van de webmodule? Wat is de juridische status van de webmodule in het beoordelen van een arbeidsrelatie? Is de uitkomst van de webmodule juridisch houdbaar in een geschil met de Belastingdienst? Zo niet, welke zekerheid biedt de webmodule zelfstandigen dan? - Criteria uit Deliveroo-arrest
Hoe verhoudt de webmodule zich tot de criteria uit het Deliveroo-arrest die expliciet vermeld dat deze criteria ‘holistisch’ gewogen dienen te worden? Hoe kan een webmodule of een keuzehulp zaken holistisch wegen? - Arrest Uber en FNV
Hoe verhoudt de webmodule zich tot mogelijk nieuwe interpretatie van deze criteria uit de aanstaande antwoorden op prejudiciële vragen van de Hoge Raad in de zaak tussen Uber en FNV? Zal de webmodule aangepast worden na het antwoord van de Hoge Raad? - Werkzaam in bv
Waarom is de webmodule niet beschikbaar voor mensen die werken in een besloten vennootschap? - Belastingdienst gebruikt webmodule niet
Klopt het dat de Belastingdienst zelf de webmodule niet gebruikt om arbeidsrelaties te beoordelen? Hebben het ministerie van SZW en de Belastingdienst dezelfde opvatting over de status van de webmodule? Welke Rijksdiensten gebruiken de webmodule wel? - Webmodule en ondernemerscheck
Waarom is gekozen voor het hanteren van zowel de webmodule als de ondernemerscheck? - Tegenstrijdige antwoorden?
Klopt het dat het mogelijk is dat de webmodule en de ondernemerscheck tegenstrijdige antwoorden over de arbeidsrelatie kunnen geven? Zo ja, waarom is dit mogelijk? En welk antwoord is dan leidend in de beoordeling van de arbeidsrelatie? - Gebruik conceptwet VBAR
Vindt u het verstandig om in de keuzehulp voorbeelden te gebruiken uit de conceptwet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR)? In hoeverre biedt dit gebruikers van de keuzehulp rechtszekerheid? Gebruikt de Belastingdienst in de handhaving van de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) ook de conceptwet VBAR? - Werken met bemiddelingsbureau of detachering
In het kopje “Het juiste contract bij werken met bemiddelingsbureaus of detachering” staat dat het relevant is of het bureau een actieve rol speelt in de werving en selectie; kunt u bevestigen of dit echt relevant is? Of is het met name relevant met wie de zelfstandige een contract heeft? Vindt u dit kopje helder, of kan er verwarring ontstaan door deze bepaling? - Duidelijkheid voor zzp’ers
Bent u in gesprek met vertegenwoordigers van zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers) om een duidelijke publiekscampagne en keuzehulp te creëren en deze ook gaandeweg te verbeteren om duidelijkheid voor zzp’ers te scheppen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, welke signalen over de webmodule ontvangt u van hen? Zo ja, met welke organisaties spreekt u dan en op welke frequentie?
We wachten op antwoord van de minister van SZW en de staatssecretaris van Financiën.
De keuzehulp van het ministerie van SZW over schijnzelfstandigheid