Volgens de nieuwe rijksbegroting wil het kabinet ongeveer 19,3 miljard ophalen bij de automobilist, zowel via de aanschaf van nieuwe voertuigen, motorrijtuigenbelasting en accijnzen. RAI Vereniging begrijpt dat het kabinet inkomsten nodig heeft, maar ziet tegelijk dat de prijs voor mobiliteit vooral wordt opgedreven door alsmaar hogere belastingen. Zo is de correctie op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s lager dan eerder dit jaar in de voorjaarsnota is aangekondigd. Eén op de tien Nederlanders kan de kosten inmiddels niet meer opbrengen, met als gevolg dat het ten koste gaat van hun mobiliteit – laat onderzoek zien van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.
Grondrecht: vrijheid van reizen
“Mobiliteit moet betaalbaar, schoon, veilig en bereikbaar zijn”, stelt Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging.
“Vrijheid van reizen zou een grondrecht moeten zijn. Mobiliteit is essentieel om deel te nemen aan de maatschappij (…) Als jezelf verplaatsen duurder en duurder wordt, gaat het ten koste van onze vrijheid. (…) Als RAI Vereniging zeggen wij: houd de auto betaalbaar, maar zet ook structureel in op het stimuleren van elektrische scooters, het zakelijk gebruik van de motor, de leasefiets en betaalbare elektrische bedrijfswagens. Er is zoveel meer mogelijk én nodig om mobiliteit toegankelijk te houden”, stelt Van Bruggen in reactie op de kabinetsplannen.
Mes in elektrische auto
Op het gebied van duurzaamheid is het vooral de elektrische rijder die het moet ontgelden. Het kabinet snijdt in het correctiepercentage voor elektrische auto’s in de motorrijtuigenbelasting. En dat terwijl de verkoop van schone elektrische auto’s stagneert. Voor minder CO2-uitstoot en minder stikstof is groei van het elektrische wagenpark essentieel. Dat belooft weinig goeds voor het behalen van de klimaatdoelen.
Wees duidelijk over zero-emissiezones
Vanaf 2025 mogen gemeenten zero-emissiezones invoeren, en drie van de vier grotere gemeenten doen dat ook. Het kabinet stelt voor om de zero-emissiezones uit te stellen en creëert hiermee verwarring.
RAI Vereniging pleit al langere tijd voor duidelijkheid over aantal, datum en omvang van de zero-emissiezones en voor voldoende laadmogelijkheden.