
Het ministerie van SZW brengt jaarlijks een Verzamelwet uit. Ook in 2025. De Verzamelwet is bedoeld om wetgeving technisch te onderhouden en te optimaliseren.
De belangrijkste wijzigingen zijn voor de arbeidswet BES en de WAZ, en voor de grondslag voor gegevensverwerking. De doelgroepen op wie dit van toepassing is, zijn:
- Arbeidswet BES: kinderen en jeugdigen in Caribisch Nederland;
- WAZ: personen die tegelijkertijd WIA- en WAZ-uitkeringsgerechtigden zijn; en
- Artikel 9 Arbowet: werknemers waarbij een arbeidsongeval heeft plaatsgevonden.
Arbowet
Aan de hand van een aantal wijzigingen wordt voorgesteld de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) te verduidelijken en kleine omissies te herstellen.
Artikel 9 – grondslag voor verwerking gezondheidsgegevens
In artikel 9 wordt verduidelijkt dat voor de melding van de meldingsplichtige arbeidsongevallen gezondheidsgegevens (bijzondere persoonsgegevens) worden verwerkt.
Omdat het voorgestelde nieuwe lid is bedoeld ter verduidelijking en samenhangt met verplichtingen uit de AVG die al op werkgevers van toepassing zijn, worden er geen gevolgen voor de regeldruk of financiële gevolgen voorzien.
Artikel 24 – onderzoeksplicht bij melding bedrijfsarts of kerndeskundige
De SER adviseert een onderzoeksplicht voor de Arbeidsinspectie als een bedrijfsarts of andere kerndeskundige de Arbeidsinspectie verzoekt om een onderzoek in te stellen naar een ongezonde of onveilige situatie op de werkvloer.
Op grond van artikel 24, zevende lid, van de Arbowet moet de Arbeidsinspectie al opvolging geven aan een melding of verzoek van een vakbond, ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging in een bedrijf.
Het kabinet kondigde aan met een voorstel voor regelgeving te komen om voor meldingen of verzoeken door de bedrijfsarts en andere kerndeskundigen een vergelijkbare werkwijze in te voeren als die geldt voor een vakbond, ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging in een bedrijf. Dit wordt geregeld met de aanpassing van artikel 24, zevende lid, van de Arbowet.
Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen
Gebleken is dat er een lacune in de wetgeving is, voor zover deze ziet op de toekenning van een WIA-uitkering voorafgaand aan de herziening van de WAZ-uitkering als bedoeld in de artikelen 12 tot en met 17 WAZ.
Voor de periode van ziekte voorafgaande aan het recht op WIA-uitkering, bij de samenloop van WAZ-uitkering en loondoorbetaling bij ziekte of ZW-uitkering, zal UWV de Beleidsregels uitbetaling arbeidsongeschiktheidsuitkering bij inkomsten uit arbeid op vergelijkbare wijze aanpassen.
De onderhavige wetswijziging zal onmiddellijke werking hebben. Dit betekent dat artikel 59 WAZ vanaf deze datum voor gerechtigden regelt dat bij de samenloop van een WAZ-uitkering en WIA-uitkering wordt uitgegaan van de fictieve mate van arbeidsongeschiktheid voor de WAZ.
De wetswijziging heeft tot gevolg dat voor de verrekening van de WAZ-uitkering met de WIA- uitkering weer wordt uitgegaan van een lagere fictieve WAZ-uitkering, zoals ten tijde van de WAZ- uitkering in combinatie met inkomen uit arbeid. Voor betrokkenen die op basis van de uitspraak een hogere uitkering hebben gekregen kan dit leiden tot een lager bedrag van door UWV betaalde uitkeringen. Naar verwachting betreft het ongeveer 200 personen, waarbij een samenloop is van een WAZ-uitkering en een later ontstane WIA-uitkering.
Wet financiering sociale verzekeringen
De wijziging bewerkstelligt dat het negatieve staartlastvermogen opgaat in het reguliere WGA- vermogen binnen de Werkhervattingskas. Deze samenvoeging kan voor werkgevers op termijn betekenen dat de WGA-premie licht stijgt. Vanaf 1 januari 2025 worden de staartlasten namelijk ook in de WGA-premieberekening meegenomen.
De WGA-uitkeringen en de staartlasten worden voor een deel betaald door de gedifferentieerde premie die publiek verzekerde werkgevers betalen. Het aanwezige WGA-vermogen in de Werkhervattingskas zal worden ingezet om het overige deel van de WGA-uitkeringen en de staartlasten te financieren.
De sluitingsdatum van de consultatie is 6 mei 2024.