• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Raad van State over besluit werkgebonden personenmobiliteit – rapportageplicht

Raad van State over besluit werkgebonden personenmobiliteit – rapportageplicht

Nieuws

Treedt de CO2-registratieplicht bij 100 en meer werknemers later in werking vanwege het advies van de Raad van State over het ontwerpbesluit werkgebonden personenmobiliteit?

26 oktober 2023 door Salaris Vanmorgen

De inwerkingtreding van de CO2-registratieverplichting voor werkgevers met 100 werknemers of meer wordt volgens Pwc door het advies van de Raad van State opgeschort van 1 januari 2024 naar 1 juli 2024. Werkgevers zijn vanaf dan verplicht gegevens aan te leveren over het woon-werkverkeer en zakelijk verkeer van werknemers, met als concreet doel een reductie van 1,5 megaton CO2 in 2030.

De Raad van State heeft gevraagd om een aantal verduidelijkingen in de toelichting van het besluit op te nemen. Hierdoor wordt de verplichte datum van rapporteren van 1 januari 2024 verschoven naar 1 juli 2024. Maar er mag ook nog steeds gekozen worden om wel al vanaf 1 januari 2024 te starten met rapporteren, aldus PwC. Het advies van de Raad van State ziet alleen op aanpassingen in de toelichting en heeft verder geen effect op het besluit zelf.

Advies Raad van State

Het ontwerpbesluit houdende wijziging van het Besluit activiteiten leefomgeving en het Omgevingsbesluit in verband met het beperken van emissies van kooldioxide door werkgebonden personenmobiliteit is op 22 mei 2023 aanhangig gemaakt bij de Raad van State. Het advies is vastgesteld op 18 oktober en is op 23 oktober 2023 gepubliceerd.

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft een aantal opmerkingen bij het ontwerpbesluit en adviseert daarmee rekening te houden voordat een besluit wordt genomen.

Vermindering CO2-uitstoot

Het ontwerpbesluit is gericht op vermindering van de uitstoot van kooldioxide (CO2) door werkgebonden personenvervoer bij werkgevers met meer dan 100 werknemers. Het voorziet daartoe in een rapportageverplichting en stelt emissiegrenswaarden.

De Afdeling advisering van de Raad van State maakt opmerkingen over de motivering en de inwerkingtreding van de grenswaarde voor zakelijk verkeer in 2030, over het voornemen om met een vierjaarlijkse cyclus de grenswaarden aan te scherpen en over de voorgestelde maatwerkregels.

In verband hiermee is aanpassing van de toelichting wenselijk.

Wat regelt het ontwerpbesluit?

In het ontwerpbesluit wordt aan werkgevers met 100 of meer werknemers de verplichting opgelegd om gegevens over werkgebonden personenvervoer (onderscheiden in woon-werkverkeer en zakelijk verkeer) jaarlijks te rapporteren.

Daarnaast worden in het ontwerpbesluit emissiegrenswaarden voor de uitstoot van CO2 door werkgebonden personenvervoer gesteld. Voor het jaar 2030 wordt uitsluitend een norm gesteld voor zakelijk verkeer. Voor woon-werkverkeer wordt geen emissiegrenswaarde voor 2030 vastgesteld. Voor het jaar 2050 wordt een emissiegrenswaarde voor zowel zakelijk als woon-werkverkeer gesteld van nul gram per reizigerskilometer.

Werkgebonden personenvervoer per vliegtuig, helikopter, vaartuigen, werktuigen en voertuigen die zijn bestemd voor het vervoer van goederen of dieren en voertuigen van hulpverleningsdiensten worden niet in aanmerking genomen.

Het ontwerpbesluit ziet daarnaast alleen op bedrijven met meer dan 100 werknemers en alleen als de werkgever voor het vervoer een financiële vergoeding, vervoersbewijs voor openbaar vervoer of andere mobiliteitsvoorziening ter beschikking stelt.

Grenswaarde 2030

Volgens de toelichting is het ontwerpbesluit vooral gericht op het verminderen van de CO2-emissies in de periode tot 2030.

Volgens de toelichting is de emissiegrenswaarde voor zakelijk verkeer in 2030 van 96 gram CO2/km gebaseerd op de landelijke gemiddelde CO2-emissie die in het kader van het Klimaatakkoord is doorgerekend.

De Afdeling merkt in dit verband op dat in het klimaatakkoord nog werd uitgegaan van een emissiereductie van 1,0 Mton. Onduidelijk is of en zo ja hoe de aangescherpte reductiedoelstelling invloed heeft op de (berekende) grenswaarde. Voor te stellen is dat een verhoging van de reductiedoelstelling voor CO2 een strengere emissiegrenswaarde vereist. De toelichting besteedt hier geen aandacht aan.

De Afdeling adviseert de toelichting op dit punt aan te vullen.

Uitgestelde inwerkingtreding

Volgens de toelichting zal de voorgestelde emissiegrenswaarde voor zakelijk verkeer voor het jaar 2030 niet gelijktijdig met de andere regels uit het ontwerpbesluit in werking treden.

Op grond van de toelichting zal op basis van de met dit ontwerpbesluit verplicht gestelde rapportages van de werkgevers in 2026 worden beoordeeld of de beoogde reductie in 2030 wordt gehaald. Indien dat het geval is zal de inwerkingtreding van de grenswaarde verder worden opgeschort. Zo niet, dan zal deze emissiegrenswaarde alsnog in werking treden en zal mogelijk ook een emissiegrenswaarde voor woon-werkmobiliteit worden gesteld.

Voorwaardelijke grenswaarde

De Afdeling merkt op dat hiermee een voorwaardelijke grenswaarde wordt gesteld, waarvan onzeker is of die ook daadwerkelijk zal gaan gelden. Dit brengt het risico met zich mee dat werkgevers mogelijk nu al te nemen maatregelen en daaraan verbonden investeringen, in afwachting van duidelijkheid over de inwerkingtreding van de grenswaarde, zullen uitstellen.

De voorwaardelijkheid van de grenswaarde doet daarmee afbreuk aan de doelstelling van het ontwerpbesluit dat volgens de toelichting immers vooral is gericht op het verminderen van de CO2 emissies in de periode voorafgaand aan 2030.

Gelet op het voorgaande, adviseert de Afdeling de inwerkingtreding van de bepalingen over de grenswaarde voor zakelijk verkeer per 2030 niet uit te stellen.

Vierjaarlijkse cyclus in 2030-2050

Volgens de toelichting wordt voor de periode tussen 2030 en 2050 gedacht aan een vierjaarlijkse cyclus waarin de emissiegrenswaarde(n) steeds verder word(t)(en) aangescherpt.

De Afdeling wijst erop dat die vierjaarlijkse cyclus niet in het ontwerpbesluit is geregeld. Daarmee is onzeker of en onduidelijk hoe dit zal gebeuren en welke grenswaarden daarbij tussentijds zullen worden gesteld. Bovendien is onduidelijk welke tussentijdse (klimaat)doelstellingen ten grondslag zullen liggen aan de vast te stellen tussentijdse emissiegrenswaarden. Hiermee is voor werkgevers onzeker wat in de tussenliggende periode van hen wordt verwacht.

In de toelichting wordt daar niet op ingegaan. De Afdeling adviseert de toelichting op dit punt aan te vullen.

Maatwerk

Het ontwerpbesluit regelt de bevoegdheid om maatwerkregels en maatwerkvoorschriften te stellen. Volgens de toelichting is dit nodig omdat werkgevers door de te stellen grenswaarde kunnen worden geconfronteerd met een onevenredige lastenverzwaring of een anderszins onmogelijke situatie.

Het stellen van soepeler grenswaarden kan negatieve gevolgen hebben voor het behalen van de reductiedoelstelling. Vooral als van maatwerk vaker dan incidenteel gebruik wordt gemaakt. In de toelichting wordt hierop niet ingegaan en ook niet hoe gemeenten die gevolgen bij het nemen van besluiten over maatwerkvoorschriften of -regels moeten betrekken.

De Afdeling adviseert de toelichting op dit punt aan te vullen.

Wij­zi­ging van het Be­sluit ac­ti­vi­tei­ten leef­om­ge­ving en het Om­ge­vings­be­sluit in ver­band met het be­per­ken van emis­sies van kool­di­oxi­de door werk­ge­bon­den per­so­nen­mo­bi­li­teit

Rapportageplicht werkgebonden personenmobiliteit – veelgestelde vragen

Categorie: Nieuws Tags: kilometerregistratie, klimaatakkoord

Tags: kilometerregistratie, klimaatakkoord

Gerelateerde artikelen

23 augustus 2023

Rapportageplicht werkgebonden personenmobiliteit – veelgestelde vragen

18 juli 2023

“Hand aan de kraan”-analyse 2023: geen wijziging beleid emissievrije auto

30 mei 2023

CO2-rapportageplicht voor werkgevers met minimaal 100 werknemers

20 januari 2023

Onderzoek oplossingen kilometerregistratie voor betalen naar gebruik

Hoofdsponsor

Een nieuwe medewerker zoeken, selecteren én behouden

Kennispartner

Fiscount Loonservice is nu Fiscaris

Partners

Zo kan de werkgever verzuim voorkomen
Verkiezingen: stem jij als salarisadministrateur of vanuit persoonlijke voorkeur?
Minimumuurloon 2024 in de praktijk: hoe bereken je een minimum maandsalaris?
Geen zelfreflectie werknemer en dossieropbouw bij verstoorde arbeidsrelatie

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Voorspelbare arbeidsvoorwaarden: wat betekent dit voor de werkgever?
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Do’s and don’ts voor goede S&O-administratie bij WBSO
Prinsjesdagpodcast: ‘Regels versimpeld, maar gewoon betalen’

Meest gelezen berichten

  • Wijzingen voor salarisadministrateurs per januari 2024 29.7k weergaven
  • Definitieve premiepercentages werknemers- en volksverzekeringen 2024 1.6k weergaven
  • Overwerkbonus voor deeltijdwerkers toegestaan? – antwoord op vragen 1.1k weergaven
  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen 1.1k weergaven
  • Indexatie wettelijk minimumloon en invoering minimumuurloon per 1 januari 2024 1k weergaven

NIRPA

Opleidingen

28
nov
HBO Programma Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
28
nov
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
01
dec
Basistraining Boekhouden voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
04
dec
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
04
dec
Online cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
MOCuitgevers
07
dec
HR-performancemanagement en HR-analytics (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
dec
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
dec
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
15
dec
De HR-adviseur/Salarisadviseur en 50+ Collega’s (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
19
dec
Assertief en Zelfverzekerd Communiceren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
19
dec
Arbeid en Recht (4)
Fiscount
22
dec
Digitale Toekomst voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
dec
Updatesessie Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
28
dec
Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
29
dec
HBO Programma HR voor Salarisadministrateurs
Markus Verbeek Praehep
03
jan
Module Loonheffingen PDL Flexibel Online
Markus Verbeek Praehep
06
feb
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
06
feb
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
08
feb
Online cursus De rol van de HR-adviseur/OR-lid als het gaat om de nieuwe Pensioenwet. Verdiep je kennis.
MOCuitgevers
08
feb
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
29
feb
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
07
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
07
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
25
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
11
apr
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
23
apr
Cursus De rol van de HR-adviseur/OR-lid als het gaat om de nieuwe Pensioenwet. Verdiep je kennis.
MOCuitgevers
25
jun
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
08
okt
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers

Vacatures

Vacature Salarisadministrateur INTERIM
WEA Deltaland
Senior Salarisadministrateur / Functioneel Beheerder AFAS
VvAA
Salarisadministrateur Abin accountants- Noordwijk e/o Voorburg
Abin
Senior Salarisadministrateur – Gemeente Zeist
Strictly People
Payroll consultant
a.s. WORKS
Traineeship Salarisadministrateur voor zorgprofessionals
VvAA
Business consultant
a•s WORKS
Salarisadministrateur – Schagen
Flynth
Salarisadministrateur
Schuitema
Senior Salarisadministrateur Amsterdam
Vallei Accountants & Adviseurs
Salarisadministrateur
Moore MKW
Salarisadministrateur – Zwolle
Flynth
Vacature traineeship personeels- en salarisadministratie
a.s WORKS
Senior coördinerend medewerker PSA– 32/36 uur per week
Gemeente Wassenaar
Adviseur Werkgeversadvies
VvAA
Salarisadministrateur – Hilton Foods Zaandam
Strictly People
Salarisadministrateur – Lochem
Flynth
Medewerker personeel en salaris. (32-40 uur per week)- Schagen
Jongejan & Partners Accountants & Belastingadviseurs
Salarisadministrateur – Amsterdam
MSA
Salarisadministrateur – Breda
Flynth

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV