• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Raad van State over besluit werkgebonden personenmobiliteit – rapportageplicht

Raad van State over besluit werkgebonden personenmobiliteit – rapportageplicht

Nieuws

Treedt de CO2-registratieplicht bij 100 en meer werknemers later in werking vanwege het advies van de Raad van State over het ontwerpbesluit werkgebonden personenmobiliteit?

26 oktober 2023 door Salaris Vanmorgen

De inwerkingtreding van de CO2-registratieverplichting voor werkgevers met 100 werknemers of meer wordt volgens Pwc door het advies van de Raad van State opgeschort van 1 januari 2024 naar 1 juli 2024. Werkgevers zijn vanaf dan verplicht gegevens aan te leveren over het woon-werkverkeer en zakelijk verkeer van werknemers, met als concreet doel een reductie van 1,5 megaton CO2 in 2030.

De Raad van State heeft gevraagd om een aantal verduidelijkingen in de toelichting van het besluit op te nemen. Hierdoor wordt de verplichte datum van rapporteren van 1 januari 2024 verschoven naar 1 juli 2024. Maar er mag ook nog steeds gekozen worden om wel al vanaf 1 januari 2024 te starten met rapporteren, aldus PwC. Het advies van de Raad van State ziet alleen op aanpassingen in de toelichting en heeft verder geen effect op het besluit zelf.

Advies Raad van State

Het ontwerpbesluit houdende wijziging van het Besluit activiteiten leefomgeving en het Omgevingsbesluit in verband met het beperken van emissies van kooldioxide door werkgebonden personenmobiliteit is op 22 mei 2023 aanhangig gemaakt bij de Raad van State. Het advies is vastgesteld op 18 oktober en is op 23 oktober 2023 gepubliceerd.

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft een aantal opmerkingen bij het ontwerpbesluit en adviseert daarmee rekening te houden voordat een besluit wordt genomen.

Vermindering CO2-uitstoot

Het ontwerpbesluit is gericht op vermindering van de uitstoot van kooldioxide (CO2) door werkgebonden personenvervoer bij werkgevers met meer dan 100 werknemers. Het voorziet daartoe in een rapportageverplichting en stelt emissiegrenswaarden.

De Afdeling advisering van de Raad van State maakt opmerkingen over de motivering en de inwerkingtreding van de grenswaarde voor zakelijk verkeer in 2030, over het voornemen om met een vierjaarlijkse cyclus de grenswaarden aan te scherpen en over de voorgestelde maatwerkregels.

In verband hiermee is aanpassing van de toelichting wenselijk.

Wat regelt het ontwerpbesluit?

In het ontwerpbesluit wordt aan werkgevers met 100 of meer werknemers de verplichting opgelegd om gegevens over werkgebonden personenvervoer (onderscheiden in woon-werkverkeer en zakelijk verkeer) jaarlijks te rapporteren.

Daarnaast worden in het ontwerpbesluit emissiegrenswaarden voor de uitstoot van CO2 door werkgebonden personenvervoer gesteld. Voor het jaar 2030 wordt uitsluitend een norm gesteld voor zakelijk verkeer. Voor woon-werkverkeer wordt geen emissiegrenswaarde voor 2030 vastgesteld. Voor het jaar 2050 wordt een emissiegrenswaarde voor zowel zakelijk als woon-werkverkeer gesteld van nul gram per reizigerskilometer.

Werkgebonden personenvervoer per vliegtuig, helikopter, vaartuigen, werktuigen en voertuigen die zijn bestemd voor het vervoer van goederen of dieren en voertuigen van hulpverleningsdiensten worden niet in aanmerking genomen.

Het ontwerpbesluit ziet daarnaast alleen op bedrijven met meer dan 100 werknemers en alleen als de werkgever voor het vervoer een financiële vergoeding, vervoersbewijs voor openbaar vervoer of andere mobiliteitsvoorziening ter beschikking stelt.

Grenswaarde 2030

Volgens de toelichting is het ontwerpbesluit vooral gericht op het verminderen van de CO2-emissies in de periode tot 2030.

Volgens de toelichting is de emissiegrenswaarde voor zakelijk verkeer in 2030 van 96 gram CO2/km gebaseerd op de landelijke gemiddelde CO2-emissie die in het kader van het Klimaatakkoord is doorgerekend.

De Afdeling merkt in dit verband op dat in het klimaatakkoord nog werd uitgegaan van een emissiereductie van 1,0 Mton. Onduidelijk is of en zo ja hoe de aangescherpte reductiedoelstelling invloed heeft op de (berekende) grenswaarde. Voor te stellen is dat een verhoging van de reductiedoelstelling voor CO2 een strengere emissiegrenswaarde vereist. De toelichting besteedt hier geen aandacht aan.

De Afdeling adviseert de toelichting op dit punt aan te vullen.

Uitgestelde inwerkingtreding

Volgens de toelichting zal de voorgestelde emissiegrenswaarde voor zakelijk verkeer voor het jaar 2030 niet gelijktijdig met de andere regels uit het ontwerpbesluit in werking treden.

Op grond van de toelichting zal op basis van de met dit ontwerpbesluit verplicht gestelde rapportages van de werkgevers in 2026 worden beoordeeld of de beoogde reductie in 2030 wordt gehaald. Indien dat het geval is zal de inwerkingtreding van de grenswaarde verder worden opgeschort. Zo niet, dan zal deze emissiegrenswaarde alsnog in werking treden en zal mogelijk ook een emissiegrenswaarde voor woon-werkmobiliteit worden gesteld.

Voorwaardelijke grenswaarde

De Afdeling merkt op dat hiermee een voorwaardelijke grenswaarde wordt gesteld, waarvan onzeker is of die ook daadwerkelijk zal gaan gelden. Dit brengt het risico met zich mee dat werkgevers mogelijk nu al te nemen maatregelen en daaraan verbonden investeringen, in afwachting van duidelijkheid over de inwerkingtreding van de grenswaarde, zullen uitstellen.

De voorwaardelijkheid van de grenswaarde doet daarmee afbreuk aan de doelstelling van het ontwerpbesluit dat volgens de toelichting immers vooral is gericht op het verminderen van de CO2 emissies in de periode voorafgaand aan 2030.

Gelet op het voorgaande, adviseert de Afdeling de inwerkingtreding van de bepalingen over de grenswaarde voor zakelijk verkeer per 2030 niet uit te stellen.

Vierjaarlijkse cyclus in 2030-2050

Volgens de toelichting wordt voor de periode tussen 2030 en 2050 gedacht aan een vierjaarlijkse cyclus waarin de emissiegrenswaarde(n) steeds verder word(t)(en) aangescherpt.

De Afdeling wijst erop dat die vierjaarlijkse cyclus niet in het ontwerpbesluit is geregeld. Daarmee is onzeker of en onduidelijk hoe dit zal gebeuren en welke grenswaarden daarbij tussentijds zullen worden gesteld. Bovendien is onduidelijk welke tussentijdse (klimaat)doelstellingen ten grondslag zullen liggen aan de vast te stellen tussentijdse emissiegrenswaarden. Hiermee is voor werkgevers onzeker wat in de tussenliggende periode van hen wordt verwacht.

In de toelichting wordt daar niet op ingegaan. De Afdeling adviseert de toelichting op dit punt aan te vullen.

Maatwerk

Het ontwerpbesluit regelt de bevoegdheid om maatwerkregels en maatwerkvoorschriften te stellen. Volgens de toelichting is dit nodig omdat werkgevers door de te stellen grenswaarde kunnen worden geconfronteerd met een onevenredige lastenverzwaring of een anderszins onmogelijke situatie.

Het stellen van soepeler grenswaarden kan negatieve gevolgen hebben voor het behalen van de reductiedoelstelling. Vooral als van maatwerk vaker dan incidenteel gebruik wordt gemaakt. In de toelichting wordt hierop niet ingegaan en ook niet hoe gemeenten die gevolgen bij het nemen van besluiten over maatwerkvoorschriften of -regels moeten betrekken.

De Afdeling adviseert de toelichting op dit punt aan te vullen.

Wij­zi­ging van het Be­sluit ac­ti­vi­tei­ten leef­om­ge­ving en het Om­ge­vings­be­sluit in ver­band met het be­per­ken van emis­sies van kool­di­oxi­de door werk­ge­bon­den per­so­nen­mo­bi­li­teit

Rapportageplicht werkgebonden personenmobiliteit – veelgestelde vragen

Categorie: Nieuws Tags: kilometerregistratie, klimaatakkoord

Tags: kilometerregistratie, klimaatakkoord

Gerelateerde artikelen

15 september 2025

Einde in zicht voor CO2-kilometerregistratie voor werkgevers tot 250 werknemers

22 oktober 2024

CO2-registratieplicht voor woon-werkverkeer onder de loep en mogelijk eenvoudiger

23 augustus 2023

Rapportageplicht werkgebonden personenmobiliteit – veelgestelde vragen

18 juli 2023

“Hand aan de kraan”-analyse 2023: geen wijziging beleid emissievrije auto

Hoofdsponsor

Volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu jouw eigen documenten

Kennispartner

Certificering als strategisch instrument voor salarisprofessionals

Partners

Zieke werknemer en ontslag: wat mag wel en niet?
Iedereen wil een salarisadministrateur. Maar wie zorgt voor hun werkgeluk?
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Hoe behoud je financiële talenten in een krappe arbeidsmarkt?
Is appeltje voor onderweg consumptie op werkplek?
De impact van AI op de salarisadministratie: hoe bereid jij je voor?
Nog steeds loonkloof in Nederland, maar wees voorbereid op wet loontransparantie
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Ontslag op staande voet tijdens ziekte niet rechtsgeldig, billijke vergoeding van jaarsalaris 20.2k weergaven

  • Loondoorbetaling bij ziekte als werknemer opnieuw uitvalt: 70 of 100 procent? 16.9k weergaven

  • Lager WIA-dagloon – geen ORT in periode van onbetaald verlof 13.7k weergaven

  • Loonvordering toegewezen, betermelding betekent 100 procent loon 9.4k weergaven

  • Ontbinding arbeidscontract wegens ernstige wanprestatie – nog twee andere banen 9k weergaven

NIRPA

Opleidingen

17
nov
Prinsjesdagupdate Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
17
nov
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
nov
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
20
nov
Module Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
21
nov
Online Excel en AI training voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
24
nov
HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
26
nov
Training Salarisadministratie
Markus Verbeek Praehep
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
28
nov
Updatesessie Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
02
dec
Updatesessie Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
02
dec
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
02
dec
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
03
dec
Online Vakopleiding Payroll Services (VPS)
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
05
dec
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
08
dec
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
dec
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
15
dec
Basiskennis Loonadministratie (BKL®)
Markus Verbeek Praehep
17
dec
Praktijkdiploma loonadministratie (PDL)
SD Worx
16
jan
Online Opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL)
MOCuitgevers
05
feb
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
11
feb
Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid
MOCuitgevers
03
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
04
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
10
mrt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
17
mrt
Online cursus Keuzebegeleiding van de werknemer als het gaat om pensioenaanspraken
MOCuitgevers
23
mrt
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
24
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
01
apr
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
07
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
apr
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
11
mei
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
12
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
20
mei
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
21
mei
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
11
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
12
jun
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
16
jun
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers

Vacatures

Salarisprofessional
aaff
Relatiebeheerder pensioenen – Tilburg
aaff
Salarisprofessional consultant – Aalsmeer
Aaff
Salarisadministrateur – Humens Bussum
Strictly People
Medewerker Salarisadministratie bij OFS Groep
a.s Works
Salarisprofessional – Naaldwijk
aaff
Salarisadministrateur
SD Worx
Medewerker loonadministratie – Zwolle (24–32 uur)
PIA Group
(Junior) Jurist arbeidsrecht
Scab
Senior Salarisadministrateur – Asito Almelo
Strictly People
Salarisadministrateur
Cornelis Vrolijk
Salarisadministrateur
SD Worx
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies Heerhogowaard
aaff
Payroll Specialist– Technip Energies Zoetermeer
Strictly People
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies
aaff
Senior Salarisadministrateur – Libréon Breda
Strictly People

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV