• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » “Hand aan de kraan”-analyse 2023: geen wijziging beleid emissievrije auto

“Hand aan de kraan”-analyse 2023: geen wijziging beleid emissievrije auto

Nieuws

De “hand aan de kraan”-analyse 2023 geeft geen aanleiding om het stimuleringsbeleid voor emissievrije personenauto’s te wijzigen. Dat laat staatssecretaris Van Rij weten.

18 juli 2023 door Salaris Vanmorgen

De staatssecretaris van Financiën stuurt een brief naar de Tweede Kamer over de nieuwe 2023 “hand aan de kraan”-analyse van het stimuleringsbeleid voor emissievrije personenauto’s.

Klimaatakkoord

In het Klimaatakkoord van 2019 is een pakket ter stimulering van emissievrije personenauto’s afgesproken (EV). Daarbij is aangegeven dat jaarlijks een toets van het stimuleringsinstrumentarium
plaatsvindt om de “hand aan de kraan” te houden en over- of onderstimulering te voorkomen.

“Hand aan de kraan”-systematiek

De “hand aan de kraan”-systematiek borgt het afgesproken ingroeipad uit het Klimaatakkoord van emissievrije personenauto’s. Het doel van deze systematiek is tweeledig:

Onder- en overstimulering wordt voorkomen door het ingroeipad van emissievrije personenauto’s te waarborgen.

De systematiek voorkomt structurele budgettaire overschrijdingen door het  stimuleringsbeleid te begrenzen tot het afgesproken niveau in het Klimaatakkoord.

Raming

Elk jaar wordt op basis van de eerste 4 maanden in jaar t (nu 2023) en de realisatie van jaar t-1 (nu 2022) een raming gemaakt voor het aantal emissievrije nieuwverkopen in jaar t (nu 2023). De stimulering is specifiek gericht op volledig emissievrije personenauto’s. De “hand aan de kraan” heeft daarom ook alleen betrekking op de volledig emissievrije personenauto’s.

Bandbreedte

Voor de “hand aan de kraan”-systematiek hanteert het kabinet tot en met 2024 een symmetrische bandbreedte van 30.000 emissievrije nieuwverkopen. De ondergrens ligt daardoor 15.000 personenauto’s onder het verwachte ingroeipad en de bovengrens is vastgesteld op 15.000  personenauto’s boven het verwachte ingroeipad.

“Hand aan de kraan”-analyse over 2021

De “hand aan de kraan”-analyse over 2021 liet zien dat in de periode 2022 tot en met 2025 naar verwachting circa 77.000 emissievrije personenauto’s meer zouden worden verkocht dan ten tijde van het Klimaatakkoord werd verondersteld. Hierdoor zouden de budgettaire kosten naar verwachting over
deze periode in totaal € 572 miljoen hoger uitvallen dan ten tijde van het Klimaatakkoord was voorzien.

Extra geld voor stimulering EV’s

Het toenmalige kabinet heeft er in de Miljoenennota 2022 voor gekozen om vanwege de klimaatopgave per saldo € 600 miljoen extra te reserveren voor de stimulering van emissievrije personenauto’s
en -bestelauto’s. Hierdoor hoefde het stimuleringsbeleid niet versoberd te worden. Tegelijkertijd heeft het toenmalige kabinet ervoor gekozen om het accent van de stimulering te verschuiven van de zakelijke markt naar de particuliere markt.

Ingroeipad

Het verwachte ingroeipad in het Klimaatakkoord is voor de “hand aan de kraan”-analyse bijgesteld met het verwachte effect op de ingroei van EV’s door deze aanpassingen.

Indien de raming in het jaar t (nu 2023) buiten de vastgestelde bandbreedte valt waarbinnen het ingroeipad mag fluctueren en er – na nadere analyse – sprake is van een structurele afwijking, kan dat aanleiding zijn om het beleid aan te passen.

Huidige stimuleringsmaatregelen

De stimuleringsmaatregelen voor de periode 2020-2025 volgend uit het Klimaatakkoord, zijn grotendeels fiscaal en bestaan uit een korting in de motorrijtuigenbelasting, een CO2-grondslag in de bpm, een vrijstelling van de vaste voet in de bpm en een korting in de bijtelling. Daarnaast is voor
particulieren een subsidie beschikbaar.

Naast het stimuleringspakket uit het Klimaatakkoord, wordt het brandstofverbruik beprijsd via de brandstofaccijnzen en geldt een tijdelijk verlaagd energiebelastingtarief voor laadpalen. Dit heeft een positief effect op de business case van emissievrije auto’s.

Twee wijzigingen

Sinds het Klimaatakkoord zijn twee wijzigingen in het stimuleringsbeleid doorgevoerd:

  1. Naar aanleiding van de “hand aan de kraan” analyse in 2021 is besloten om vanaf 2022 de cap in de bijtelling (de catalogusprijs waarover de maximale korting op de bijtelling voor emissievrije personenauto’s van toepassing is) te verlagen en is tegelijkertijd het budget voor
    de subsidie voor particulieren (SEPP) verhoogd.
  2. Een andere wijziging aan het stimuleringsbeleid is doorgevoerd met de Voorjaarsnota (2023) van dit jaar. In de besluitvorming over een aanvullend klimaatpakket is namelijk voorgesteld om de aanschafsubsidie voor de tweedehands emissievrije personenauto’s te verlengen voor de periode 2025-2029 om voor een groter publiek emissievrij rijden interessant te maken en te houden.
    De regeling moet nog worden vormgegeven. Het beschikbare budget is cumulatief € 528 mln. en wordt gedekt via een verhoging van de vaste voet in de bpm met € 200 (prijspeil 2023) vanaf 2025.

Marktontwikkelingen

De omvang van de nieuwverkopen lag in 2020-2022 op historisch lage niveaus. De coronacrisis, de oorlog in Oekraïne, tekorten en leveringsproblemen zijn de grootste oorzaken van de lagere omvang van de nieuwverkopen in Nederland. De eerste 4 maanden van 2023 laten een herstel zien van de nieuwverkopen ten opzichte van 2022. De EV-nieuwverkopen zijn in 2022 qua verkoopaandeel licht gestegen van 20% in 2021 naar 23% in 2022. In de eerste 4 maanden van 2023 lag het verkoopaandeel EV op 26%. Dit aandeel is licht hoger dan in geheel 2022 en hoger dan in de eerste 4 maanden van 2022.

Veranderend seizoenspatroon

De EV-aandelen per kwartaal laten een veranderend seizoenspatroon zien. Dit wordt verklaard doordat de maatvoering van stimuleringsmaatregelen van jaar op jaar veranderen en meer gericht zijn op de
particuliere markt. Zo worden de eindejaarspieken steeds kleiner doordat het verschil in de korting van jaar op jaar voor zakelijke EV’s in de bijtelling kleiner worden.

Subsidie particuliere markt

De eerste maanden van het jaar zijn aantrekkelijk voor de particuliere markt door de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Waarschijnlijk wordt 2023 gekenmerkt door veel kleinere verschillen qua EV-marktaandeel per kwartaal dan in eerdere jaren.

Voor het eerst sinds het begin van de SEPP blijven de aanvragen voor nieuwe particuliere EV’s achter op het beschikbare jaarbudget. Waar een soortgelijk budget in 2022 eind mei al bijna was uitgeput, was eind mei dit jaar (2023) slechts net iets meer dan een derde deel van het beschikbare jaarbudget
aangevraagd.

Een analyse van de oorzaken hiervan loopt nog. De uitkomsten daarvan worden bij de vormgeving van de nieuwe regeling meegenomen. Dit is een indicatie dat de particuliere vraag naar nieuwe EV’s aan het teruggelopen is. In verband met (langere) levertijden is dit pas later in de registratiecijfers terug te zien (na-ijleffect).

“Hand aan de kraan”- analyse 2023

In opdracht van het kabinet is de “hand aan de kraan”-analyse voor 2023 uitgevoerd.

De realisatie in 2022 is hoger uitgekomen dan de raming voor 2022 in de Klimaat- en Energieverkenning (KEV) 2022, maar ruim binnen de “hand aan de kraan”-bandbreedte. De raming van EV-nieuwverkopen in 2023 en 2024 zijn niet geactualiseerd en vallen binnen de “hand aan de kraan”-bandbreedte.

De “hand aan de kraan”-analyse 2023 geeft geen aanleiding om het stimuleringsbeleid voor emissievrije personenauto’s te wijzigen.

“Hand aan de kraan”-analyse 2023 van het stimuleringsbeleid voor emissievrije personenauto’s

Geen aanpassing in stimuleringsbeleid emissievrije personenauto’s

Categorie: Nieuws Tags: bijtelling, elektrische auto, klimaatakkoord

Tags: bijtelling, elektrische auto, klimaatakkoord

Gerelateerde artikelen

19 oktober 2025

Pseudo-eindheffing fossiele auto’s per 2027 – antwoord op vragen

19 oktober 2025

Verduidelijking fietsregeling in Belastingplan 2026 – antwoord op vragen over deelfiets

13 oktober 2025

Leaserijder zoekt alternatief voor elektrische auto bij invoering pseudo-eindheffing

10 oktober 2025

Vergoedingen voor laadpaal en elektriciteit bij eigen elektrische auto of leaseauto: hoe zit het?

Hoofdsponsor

Volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu jouw eigen documenten

Kennispartner

Certificering als strategisch instrument voor salarisprofessionals

Partners

Zieke werknemer en ontslag: wat mag wel en niet?
Iedereen wil een salarisadministrateur. Maar wie zorgt voor hun werkgeluk?
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Hoe behoud je financiële talenten in een krappe arbeidsmarkt?
Is appeltje voor onderweg consumptie op werkplek?
De impact van AI op de salarisadministratie: hoe bereid jij je voor?
Nog steeds loonkloof in Nederland, maar wees voorbereid op wet loontransparantie
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Ontslag op staande voet tijdens ziekte niet rechtsgeldig, billijke vergoeding van jaarsalaris 21.2k weergaven

  • Loondoorbetaling bij ziekte als werknemer opnieuw uitvalt: 70 of 100 procent? 17.2k weergaven

  • Lager WIA-dagloon – geen ORT in periode van onbetaald verlof 14k weergaven

  • Zieke werknemer en ontslag: wat mag wel en niet? 6k weergaven

  • Eigenrisicodrager Ziektewet: UWV wijzigt ingangsdatum maatregel 5.3k weergaven

NIRPA

Opleidingen

17
nov
Prinsjesdagupdate Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
17
nov
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
nov
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
20
nov
Module Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
21
nov
Online Excel en AI training voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
24
nov
HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
26
nov
Training Salarisadministratie
Markus Verbeek Praehep
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
28
nov
Updatesessie Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
02
dec
Updatesessie Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
02
dec
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
02
dec
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
03
dec
Online Vakopleiding Payroll Services (VPS)
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
05
dec
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
08
dec
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
dec
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
15
dec
Basiskennis Loonadministratie (BKL®)
Markus Verbeek Praehep
17
dec
Praktijkdiploma loonadministratie (PDL)
SD Worx
16
jan
Online Opleiding Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL)
MOCuitgevers
05
feb
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
11
feb
Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid
MOCuitgevers
03
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
04
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
10
mrt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
12
mrt
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
17
mrt
Online cursus Keuzebegeleiding van de werknemer als het gaat om pensioenaanspraken
MOCuitgevers
23
mrt
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
24
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
01
apr
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
07
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
apr
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
11
mei
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
12
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
20
mei
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
21
mei
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
11
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
12
jun
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
16
jun
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers

Vacatures

Teamleider Salaris- en Personeelsadvies Heerhogowaard
aaff
Senior Salarisadministrateur – Asito Almelo
Strictly People
Salarisadministrateur
SD Worx
Salarisadministrateur – Humens Bussum
Strictly People
Salarisprofessional
aaff
Salarisadministrateur
Cornelis Vrolijk
Senior Salarisadministrateur – Libréon Breda
Strictly People
Salarisprofessional consultant – Aalsmeer
Aaff
Relatiebeheerder pensioenen – Tilburg
aaff
Medewerker Salarisadministratie bij OFS Groep
a.s Works
Salarisadministrateur
SD Worx
Salarisprofessional – Naaldwijk
aaff
Payroll Specialist– Technip Energies Zoetermeer
Strictly People
Medewerker loonadministratie – Zwolle (24–32 uur)
PIA Group
Teamleider Salaris- en Personeelsadvies
aaff
(Junior) Jurist arbeidsrecht
Scab

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Incompany
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV