• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » “Hand aan de kraan”-analyse 2023: geen wijziging beleid emissievrije auto

“Hand aan de kraan”-analyse 2023: geen wijziging beleid emissievrije auto

Nieuws

De “hand aan de kraan”-analyse 2023 geeft geen aanleiding om het stimuleringsbeleid voor emissievrije personenauto’s te wijzigen. Dat laat staatssecretaris Van Rij weten.

18 juli 2023 door Salaris Vanmorgen

De staatssecretaris van Financiën stuurt een brief naar de Tweede Kamer over de nieuwe 2023 “hand aan de kraan”-analyse van het stimuleringsbeleid voor emissievrije personenauto’s.

Klimaatakkoord

In het Klimaatakkoord van 2019 is een pakket ter stimulering van emissievrije personenauto’s afgesproken (EV). Daarbij is aangegeven dat jaarlijks een toets van het stimuleringsinstrumentarium
plaatsvindt om de “hand aan de kraan” te houden en over- of onderstimulering te voorkomen.

“Hand aan de kraan”-systematiek

De “hand aan de kraan”-systematiek borgt het afgesproken ingroeipad uit het Klimaatakkoord van emissievrije personenauto’s. Het doel van deze systematiek is tweeledig:

Onder- en overstimulering wordt voorkomen door het ingroeipad van emissievrije personenauto’s te waarborgen.

De systematiek voorkomt structurele budgettaire overschrijdingen door het  stimuleringsbeleid te begrenzen tot het afgesproken niveau in het Klimaatakkoord.

Raming

Elk jaar wordt op basis van de eerste 4 maanden in jaar t (nu 2023) en de realisatie van jaar t-1 (nu 2022) een raming gemaakt voor het aantal emissievrije nieuwverkopen in jaar t (nu 2023). De stimulering is specifiek gericht op volledig emissievrije personenauto’s. De “hand aan de kraan” heeft daarom ook alleen betrekking op de volledig emissievrije personenauto’s.

Bandbreedte

Voor de “hand aan de kraan”-systematiek hanteert het kabinet tot en met 2024 een symmetrische bandbreedte van 30.000 emissievrije nieuwverkopen. De ondergrens ligt daardoor 15.000 personenauto’s onder het verwachte ingroeipad en de bovengrens is vastgesteld op 15.000  personenauto’s boven het verwachte ingroeipad.

“Hand aan de kraan”-analyse over 2021

De “hand aan de kraan”-analyse over 2021 liet zien dat in de periode 2022 tot en met 2025 naar verwachting circa 77.000 emissievrije personenauto’s meer zouden worden verkocht dan ten tijde van het Klimaatakkoord werd verondersteld. Hierdoor zouden de budgettaire kosten naar verwachting over
deze periode in totaal € 572 miljoen hoger uitvallen dan ten tijde van het Klimaatakkoord was voorzien.

Extra geld voor stimulering EV’s

Het toenmalige kabinet heeft er in de Miljoenennota 2022 voor gekozen om vanwege de klimaatopgave per saldo € 600 miljoen extra te reserveren voor de stimulering van emissievrije personenauto’s
en -bestelauto’s. Hierdoor hoefde het stimuleringsbeleid niet versoberd te worden. Tegelijkertijd heeft het toenmalige kabinet ervoor gekozen om het accent van de stimulering te verschuiven van de zakelijke markt naar de particuliere markt.

Ingroeipad

Het verwachte ingroeipad in het Klimaatakkoord is voor de “hand aan de kraan”-analyse bijgesteld met het verwachte effect op de ingroei van EV’s door deze aanpassingen.

Indien de raming in het jaar t (nu 2023) buiten de vastgestelde bandbreedte valt waarbinnen het ingroeipad mag fluctueren en er – na nadere analyse – sprake is van een structurele afwijking, kan dat aanleiding zijn om het beleid aan te passen.

Huidige stimuleringsmaatregelen

De stimuleringsmaatregelen voor de periode 2020-2025 volgend uit het Klimaatakkoord, zijn grotendeels fiscaal en bestaan uit een korting in de motorrijtuigenbelasting, een CO2-grondslag in de bpm, een vrijstelling van de vaste voet in de bpm en een korting in de bijtelling. Daarnaast is voor
particulieren een subsidie beschikbaar.

Naast het stimuleringspakket uit het Klimaatakkoord, wordt het brandstofverbruik beprijsd via de brandstofaccijnzen en geldt een tijdelijk verlaagd energiebelastingtarief voor laadpalen. Dit heeft een positief effect op de business case van emissievrije auto’s.

Twee wijzigingen

Sinds het Klimaatakkoord zijn twee wijzigingen in het stimuleringsbeleid doorgevoerd:

  1. Naar aanleiding van de “hand aan de kraan” analyse in 2021 is besloten om vanaf 2022 de cap in de bijtelling (de catalogusprijs waarover de maximale korting op de bijtelling voor emissievrije personenauto’s van toepassing is) te verlagen en is tegelijkertijd het budget voor
    de subsidie voor particulieren (SEPP) verhoogd.
  2. Een andere wijziging aan het stimuleringsbeleid is doorgevoerd met de Voorjaarsnota (2023) van dit jaar. In de besluitvorming over een aanvullend klimaatpakket is namelijk voorgesteld om de aanschafsubsidie voor de tweedehands emissievrije personenauto’s te verlengen voor de periode 2025-2029 om voor een groter publiek emissievrij rijden interessant te maken en te houden.
    De regeling moet nog worden vormgegeven. Het beschikbare budget is cumulatief € 528 mln. en wordt gedekt via een verhoging van de vaste voet in de bpm met € 200 (prijspeil 2023) vanaf 2025.

Marktontwikkelingen

De omvang van de nieuwverkopen lag in 2020-2022 op historisch lage niveaus. De coronacrisis, de oorlog in Oekraïne, tekorten en leveringsproblemen zijn de grootste oorzaken van de lagere omvang van de nieuwverkopen in Nederland. De eerste 4 maanden van 2023 laten een herstel zien van de nieuwverkopen ten opzichte van 2022. De EV-nieuwverkopen zijn in 2022 qua verkoopaandeel licht gestegen van 20% in 2021 naar 23% in 2022. In de eerste 4 maanden van 2023 lag het verkoopaandeel EV op 26%. Dit aandeel is licht hoger dan in geheel 2022 en hoger dan in de eerste 4 maanden van 2022.

Veranderend seizoenspatroon

De EV-aandelen per kwartaal laten een veranderend seizoenspatroon zien. Dit wordt verklaard doordat de maatvoering van stimuleringsmaatregelen van jaar op jaar veranderen en meer gericht zijn op de
particuliere markt. Zo worden de eindejaarspieken steeds kleiner doordat het verschil in de korting van jaar op jaar voor zakelijke EV’s in de bijtelling kleiner worden.

Subsidie particuliere markt

De eerste maanden van het jaar zijn aantrekkelijk voor de particuliere markt door de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Waarschijnlijk wordt 2023 gekenmerkt door veel kleinere verschillen qua EV-marktaandeel per kwartaal dan in eerdere jaren.

Voor het eerst sinds het begin van de SEPP blijven de aanvragen voor nieuwe particuliere EV’s achter op het beschikbare jaarbudget. Waar een soortgelijk budget in 2022 eind mei al bijna was uitgeput, was eind mei dit jaar (2023) slechts net iets meer dan een derde deel van het beschikbare jaarbudget
aangevraagd.

Een analyse van de oorzaken hiervan loopt nog. De uitkomsten daarvan worden bij de vormgeving van de nieuwe regeling meegenomen. Dit is een indicatie dat de particuliere vraag naar nieuwe EV’s aan het teruggelopen is. In verband met (langere) levertijden is dit pas later in de registratiecijfers terug te zien (na-ijleffect).

“Hand aan de kraan”- analyse 2023

In opdracht van het kabinet is de “hand aan de kraan”-analyse voor 2023 uitgevoerd.

De realisatie in 2022 is hoger uitgekomen dan de raming voor 2022 in de Klimaat- en Energieverkenning (KEV) 2022, maar ruim binnen de “hand aan de kraan”-bandbreedte. De raming van EV-nieuwverkopen in 2023 en 2024 zijn niet geactualiseerd en vallen binnen de “hand aan de kraan”-bandbreedte.

De “hand aan de kraan”-analyse 2023 geeft geen aanleiding om het stimuleringsbeleid voor emissievrije personenauto’s te wijzigen.

“Hand aan de kraan”-analyse 2023 van het stimuleringsbeleid voor emissievrije personenauto’s

Geen aanpassing in stimuleringsbeleid emissievrije personenauto’s

Categorie: Nieuws Tags: bijtelling, elektrische auto, klimaatakkoord

Tags: bijtelling, elektrische auto, klimaatakkoord

Gerelateerde artikelen

6 juni 2025

Let op zero-emissiezones bij bestelauto en vrachtauto in steden – uitstootvrij verplicht

13 mei 2025

Rapportageplicht werkgebonden personenmobiliteit: deadline in zicht

1 mei 2025

Gereconstrueerde rittenregistratie onvoldoende bewijs voor niet meer dan 500 km privégebruik

26 april 2025

Elektrische auto voordeliger voor werkgevers – pseudo-eindheffing 52% bij fossiele leaseauto

Hoofdsponsor

Loket.nl en Personio werken samen aan geïntegreerde HR- en payrolloplossing

Kennispartner

Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?

Partners

Salarisadministratie in Nederland: knelpunten, verschillen en trends
De wet verandert en jij moet het uitleggen!
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat is de impact van AI op HR en toekomst van werk?
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Wijzigingen op salarisgebied per 1 juli 2025 en wat wijzigt er per 2026 en verder? 3.6k weergaven

  • Rekenregels juli 2025 – wijzigingen minimum(uur)loon en dagloon 1.1k weergaven

  • Vaststellingsovereenkomst met zieke werknemer en negatieve gevolgen 1.1k weergaven

  • Eindresultaat Cao Gemeenten en SGO 2025-2027: lonen in 5 stappen omhoog 1.1k weergaven

  • Wetsvoorstel compensatie transitievergoeding voor kleine werkgevers naar Raad van State 0.9k weergaven

NIRPA

Opleidingen

16
jun
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
17
jun
Module Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid VPS
Markus Verbeek Praehep
17
jun
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers
18
jun
Online cursus De positie van de zieke werknemer
MOCuitgevers
19
jun
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
20
jun
Module Loonheffingen PDL
Markus Verbeek Praehep
23
jun
Module Loonheffingen VPS
Markus Verbeek Praehep
26
jun
Opfriscursus PDL (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
26
jun
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
30
jun
Opfriscursus VPS (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
02
jul
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
04
jul
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
08
jul
Prinsjesdagupdate Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
jul
Module Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
14
jul
HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
17
jul
Training Salarisadministratie
Markus Verbeek Praehep
21
jul
Updatesessie Salarisadministratie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
25
aug
Summercourse Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
27
aug
Summercourse Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
28
aug
Summercourse Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
09
sep
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
09
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
09
sep
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
11
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
sep
Online cursus Disfunctionerende werknemer: wat nu?
MOCuitgevers
18
sep
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
23
sep
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
23
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
24
sep
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
29
sep
Cursus Hoe voorkom je loonbeslag bij je werknemer?
MOCuitgevers
30
sep
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
02
okt
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
06
okt
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
07
okt
Samen Sterk: Efficiënte Samenwerking tussen HR en Salarisadministratie
MOCuitgevers
08
okt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
09
okt
Cursus Wwft en AI
MOCuitgevers
09
okt
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
27
okt
Online cursus Ontslag van A tot Z, voorkom fouten en kosten
MOCuitgevers
28
okt
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
30
okt
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
03
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
04
nov
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
06
nov
Online cursus Werknemers duurzaam binden vanuit juridisch en fiscaal perspectief
MOCuitgevers
18
nov
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
25
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
02
dec
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers

Vacatures

Traineeship Salarisadministratie – Utrecht
VvAA
Salarisadministrateur – Humens Bussum
Strictly People
Salarisadministrateur – Wensink Zwolle
Strictly People
Traineeship loonadministratie en advies  
Scab
Salarisadministrateur – Utrecht
VvAA
Zelfstandig Salarisadministrateur
Baat accountants & adviseurs
Salarisadviseur – Naaldwijk
Transport People
Salarisadministrateur
Practical accounting
Salarisadministrateur
Visser & Visser
Manager Loonadministratie en Personeelsadvies
Scab
Salarisprofessional – Groningen
aaff
(Senior) Salarisprofessional met expertise van AFAS
Scab
Salarisadministrateur
DAS
Salarisadviseur
PIA Group
Consultant HR & Payroll – FITZ
Strictly People
Salarisadviseur
PIA Group
Salarisadministrateur bij a·s WORKS
a•s WORKS
Manager Payroll Accounting
Forvis Mazars
Manager International Payroll
Forvis Mazars
Compensation & Benefits Officer
Vencomatic Group
Salarisadministrateur – 28 uur per week – Deventer
JP van den Bent

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV