Dit wordt geregeld in een nota van wijziging op het wetsvoorstel Verzamelwet SZW 2023.
Het kan zo zijn dat een werknemer ziek of arbeidsongeschikt raakt door de schuld van een derde. Dit is bijvoorbeeld het geval als iemand arbeidsongeschikt is geraakt door een ongeval, zoals een verkeersongeluk. De werkgever kan in deze situatie de kosten die hij of zij maakt vanwege de verplichting om het loon door te betalen, proberen te verhalen op de derde. UWV
heeft eenzelfde soort bevoegdheid als de werknemer recht heeft een uitkering op grond van de Ziektewet (ZW) of de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (Wet WIA). Als
de werkgever ervoor heeft gekozen om het (eigen) risico te dragen voor de betaling van die uitkering, heeft deze een zelfstandig recht om regres in te stellen.
In deze situaties kunnen zowel de werkgever als UWV de derde – vaak de verzekeraar van die derde – in rechte aanspreken voor de loonkosten, ZW-uitkering of WIA-uitkering die veroorzaakt zijn door het handelen van de derde. Ook de door de werkgever of UWV gemaakte redelijke kosten om de werknemer te laten re-integreren kunnen op de derde worden verhaald.
Inhoud voorstel
Het voorstel tot wijziging strekt ertoe om het mogelijk te maken dat UWV en de werkgever met elkaar kunnen communiceren over de in te stellen of ingestelde regresactie. Deze communicatie
heeft tot 2020 plaatsgevonden, maar op dat moment is geconstateerd dat daarvoor de benodigde wettelijke grondslag ontbrak. Met dit voorstel wordt voorzien in die grondslag.
Wederzijdse informatievoorziening
De wederzijdse informatievoorziening tussen UWV en (ex-)werkgevers beperkt zich – naast identificatie van de werknemer aan de hand van identificerende gegevens, te weten naam, adres,
geboortedatum en BSN – tot de volgende juridisch/administratieve regresaspecten in individuele regresgevallen:
- Is er al dan niet aansprakelijk gesteld (de uit te wisselen informatie betreft alleen het antwoord “ja” of “nee” en de reden waarom wel of niet, met verstrekking van de noodzakelijke gegevens
van de aansprakelijk gestelde partij); - Zo ja, is de aansprakelijkheid erkend (de uit te wisselen informatie betreft alleen het antwoord “ja” of “nee” en de reden waarom wel of niet);
- Wat is de voortgang van de zaak, bijvoorbeeld de vraag of de aansprakelijke partij is overgegaan tot betaling (de uit te wisselen informatie betreft alleen de melding of de regreszaak inmiddels
al dan niet met de verzekeraar is geregeld en de reden waarom wel of niet); - Voor wat betreft eigenrisicodragers: wat is de netto uitbetaalde uitkering per maand (de eigenrisicodrager ontvangt standaard van UWV een brutofactuur voor de door UWV betaalde
uitkering, terwijl de eigenrisicodrager slechts voor de netto-uitkering regres mag nemen).
Het al dan niet instellen van regres door UWV heeft overigens geen enkele invloed op recht, duur en hoogte van de uitkering van de werknemer.
Verwerking persoonsgegevens
Bij de wederzijdse informatieverstrekking tussen werkgever en UWV die door deze wijziging mogelijk wordt gemaakt, worden persoonsgegevens, waaronder gegevens over gezondheid,
verwerkt. Dit betekent dat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing is. De grondslag van de gegevensuitwisseling voor de werkgever is gelegen in artikel 6, eerste lid,
onderdeel f, AVG (gerechtvaardigd belang). Hoewel met deze wijziging een wettelijke verplichting wordt opgenomen om informatie die noodzakelijk is voor de uitoefening van het regres op verzoek bij UWV te melden, is de uitoefening van het regresrecht als zodanig geen verplichting, maar bij uitstek iets waar de werkgever wel belang bij heeft.
Gezondheidsgegevens verwerken
Het verbod om gegevens over gezondheid te verwerken niet van toepassing is als de verwerking gebeurt door bestuursorganen (hier: UWV), werkgevers (hier: (ex-)werkgevers en eigenrisicodragers) of instellingen die hiervoor werkzaam zijn, en voor zover de verwerking noodzakelijk is voor een goede uitvoering van wettelijke voorschriften. De wettelijke voorschriften die hier in het geding zijn, zijn de artikelen 99 Wet WIA en 52a ZW. In deze bepalingen is het regresrecht opgenomen. De verwerking van de hiervoor genoemde persoonsgegevens zijn noodzakelijk voor de uitoefening van het verhaal en daarmee van de regrestaak van UWV.
Daarnaast is uitsluitend uit de door UWV verstrekte informatie te achterhalen of sprake is van een uitkering, een gegeven waarvan de werknemer weet dat ze bij de werkgever bekend is (aangezien deze belanghebbende is bij het uitkeringsbesluit). De werkgever weet immers dat de werknemer een ZW-uitkering- of WIA-uitkering geniet en dat een derde daarvan – naar zijn of haar oordeel – de oorzaak is. Hierbij wordt ten overvloede opgemerkt dat geen inzage wordt verstrekt in de medische situatie van de werknemer, die ten grondslag ligt aan de ziekte of arbeidsongeschiktheid. Dat maakt dat de gegevensuitwisseling proportioneel is.
Wet WIA
Met de voorgestelde wijziging van artikel 99 van de Wet WIA wordt een wettelijke grondslag gecreëerd voor de wederzijdse informatieverstrekking tussen (ex-)werkgevers en het UWV inzake de in te stellen of ingestelde aansprakelijkstelling van de derde die ziekte of arbeidsongeschiktheid bij de werknemer heeft veroorzaakt. Het gaat hier zowel om de werkgever die voor de WGA-lasten verzekerd is bij het UWV, als de werkgever die ervoor heeft gekozen zelf het risico voor deze lasten te dragen.
Ter verduidelijking: het betreft hier de (ex-)werkgever waarbij de werknemer door ziekte of gebrek is uitgevallen of de werkgever tot wie de werknemer laatstelijk in dienstbetrekking stond
voorafgaand aan de 4 weken waarbinnen hij – na uitdiensttreding – ziek is geworden (vgl. artikel 10 Wet WIA).
Voor eventuele nieuwe werkgevers van de werknemer is het niet noodzakelijk om informatie te verkrijgen over het al dan niet aansprakelijk stellen en het eventueel verloop daarvan. Er is immers geen financieel belang voor deze werkgever.
Ziektewet
Met de voorgestelde wijziging van artikel 52a van de ZW wordt een wettelijke grondslag gecreëerd voor de wederzijdse informatieverstrekking tussen (ex-)werkgevers en het UWV inzake de in te stellen of ingestelde aansprakelijkstelling van de derde die ziekte of arbeidsongeschiktheid bij de werknemer heeft veroorzaakt. Het gaat hier zowel om de werkgever die voor de ZW-lasten verzekerd is bij het UWV, als de werkgever die ervoor heeft gekozen zelf het risico voor deze lasten te dragen.
Ter verduidelijking: het betreft hier de (ex-)werkgever waarbij de werknemer door ziekte of gebrek is uitgevallen of de werkgever tot wie de werknemer laatstelijk in dienstbetrekking stond voorafgaand aan de 4 weken waarbinnen hij – na uitdiensttreding – ziek is geworden (vgl. artikel 46 Ziektewet).
Voor eventuele nieuwe werkgevers van de werknemer is het niet noodzakelijk om informatie te verkrijgen over het al dan niet aansprakelijk stellen en het eventueel verloop daarvan, aangezien er geen financieel belang voor deze werkgever is.