
En weet je waarom Bart de salariswereld ingestapt is? Het was zijn oom die hem de tip gaf en toen al goed ingeschat heeft dat het salarisvakgebied en Bart een gouden combi zijn. “Daar herinnert mijn oom me ook nog graag aan”, lacht Bart.
Bart startte 21 jaar geleden bij ABAB als assistent loonadministrateur. “Ik ben eigenlijk onderaan de ladder begonnen en heb de mogelijkheid gekregen om intern door te groeien door het volgen van verschillende opleidingen, trainingen en cursussen. Sinds acht jaar ben ik manager van één van de twee vestigingen binnen onze discipline. Een hele leuke en afwisselende baan, vind ik zelf.” Bart draagt de verantwoordelijkheid voor een team van twintig medewerkers in Breda, dat klanten bedient in het gebied ten westen van de A2 tot en met Zeeland. Daarnaast is er nog een vestiging in Uden voor de klanten in het oosten van Brabant. “ABAB was vroeger echt gericht op de agrarische sector. Inmiddels bedienen we ook heel veel mkb-bedrijven.”
De klanten van ABAB kunnen rekenen op een betrouwbare salarisverwerking, maar dat is niet alles. “We hebben ook specialisten in huis die onze klanten ondersteunen met fiscaal, juridisch en HR- advies. Eigenlijk adviseert mijn team over alle aspecten rondom het in dienst nemen, hebben en houden van personeel. Als dat nodig is kunnen wij dus de hulp inroepen van onze fiscalisten of arbeidsjuristen, om ons te ondersteunen bij bepaalde trajecten.” Iedere klant heeft bij ons wel een vaste contactpersoon, die precies weet wat er allemaal speelt bij het bedrijf. Korte lijnen vinden we namelijk heel belangrijk, net als het opbouwen van een hechte relatie. Dat komt de verhoudingen alleen maar ten goede.”
Een fijne werkgever
Dat Bart al 21 jaar werkzaam is bij ABAB is natuurlijk niet voor niets. “Het is een laagdrempelige organisatie waar goed contact met onze klanten centraal staat. Daarnaast verloopt ook het contact met collega’s onderling heel prettig. En ook de omgang onderling is heel fijn. We weten elkaar goed te vinden, ook als het om kennisdeling gaat. In de coronatijd zijn wel wat mensen af en toe naar kantoor blijven komen, met inachtneming van alle regels natuurlijk. Die kennisdeling gaat op de werkvloer vaak toch vele malen makkelijker dan via Teams. De flexibiliteit om soms thuis te werken als dat zo uitkomt is er echt meer dan voorheen.”
Een goed advies van Barts oom
“Hoe ik in het vak terecht ben gekomen is wel een leuk verhaal”, vertelt Bart. “Toen ik op de meao zat heb ik stage gelopen bij mijn oom, die een administratiekantoor in Etten-Leur heeft. Tijdens die stage zei hij op een gegeven moment tegen me: “Bart, als ik je een advies mag geven: ga verder in de salarisadministratie. Het is een vak dat zich volop ontwikkelt en ook een vak dat jou ligt.” Ik kom ieder jaar bij hem langs voor de belastingaangifte en ieder jaar zegt hij nog steeds trots dat hij het prachtig vindt dat hij mij dit advies heeft gegeven.”
Een grotere behoefte aan advies
Barts functie als manager Salaris- en Personeelsdiensten brengt met zich mee dat hij veel contact heeft met klanten en daarnaast vaak bezig is met het ondersteunen en begeleiden van collega’s. “Naast mijn eigen team heb ik ook veel contact met collega’s vanuit andere disciplines. Bijvoorbeeld om een bepaalde casus van een klant te bespreken en te kijken wat we voor die klant kunnen betekenen. Die behoefte aan advisering is er bij klanten heel duidelijk, dat is wel wat ik de afgelopen jaren heb zien veranderen in onze branche. Toen ik begon met salarisverwerking ging alles in een envelop naar de klant en begon daarna alles weer van voren af aan. Digitalisering heeft veel veranderd in het vak en zal dat blijven doen. De hoeveelheid papier is echt gigantisch afgenomen. Er is dankzij automatisering ook veel meer tijd voor klantcontact. Zo komen we regelmatig bij onze klanten op locatie om ze bijvoorbeeld te adviseren over zaken als de werkkostenregeling en de vrij besteedbare ruimte. Die ontwikkeling richting advisering blijft zich steeds verder doorzetten.”
Fijne samenwerking met Loket.nl
ABAB maakt inmiddels 13 jaar gebruik van de diensten van Loket.nl. “Een fijne samenwerking”, vindt Bart. “We zijn heel tevreden over Loket.nl. Ze houden de markt goed in de gaten en blijven volop in ontwikkeling. Dat moet ook wel, want stilstand is in die situatie achteruitgang. Dat doen ze goed en wij worden daar ook bij betrokken, wat ik heel fijn vind. We worden als gebruiker echt meegenomen in de ontwikkelingen en mogen ook meedenken.”
Werk en vrije tijd
Vooral aan het begin van het jaar hebben Bart en zijn team het erg druk. “Dat hoort een beetje bij het salarisvak en heeft ook wel z’n charme; met de collega’s op kantoor samen eten en dan weer doorwerken om alles op tijd af te krijgen. Buiten die traditioneel drukke periode wisselt het sterk hoe lang mijn werkdagen zijn. Soms werk ik langer door en andere keren is het wat rustiger. Die vrijheid qua indeling van werkdagen voelt ook erg fijn. Ik heb in ieder geval nog genoeg tijd voor mijn gezin en hobby’s.” Bart woont in Tilburg samen met zijn vrouw en twee kinderen. Als echte sportliefhebber is hij in zijn vrije tijd in diverse sporten actief: skiën, tennis en voetbal. “Ook ben ik jeugdvoorzitter van de voetbalvereniging RKSV Sarto. Dat is de grootste voetbalvereniging van Tilburg en omstreken. Je kunt je voorstellen dat ik buiten m’n werk dus ook een redelijk drukke agenda heb. Maar het zijn wel hele leuke dingen!”
Bart Leusink is de vijfde deelnemer aan een rubriek met interviews met mensen uit het salaris- en HR-vak. De interviewreeks is een samenwerking tussen Salaris Vanmorgen en Loket.nl.
Lees ook de interviews met onze eerdere deelnemers:
Een dag in het leven van salarisadministrateur Gerben Tronchet
Een dag in het leven van Hoofd Salarisadministratie Heidi Hamelinck