
Van Oers was 16 jaar geleden de eerste ‘echte’ werkgever voor Kim. Als Limburgse is ze inmiddels helemaal geïntegreerd in het mooie Brabant. “Al ruim 19 jaar woon ik tussen de Brabanders”, lacht Kim.
Kim studeerde aan de HEAO in Breda. Tijdens haar studie kwam er een vacature voor junior salarismedewerker bij Van Oers Accountancy & Advies op haar pad. “Daar heb ik toen op gesolliciteerd. Ik dacht: dat sluit wel aan bij mijn opleiding en zo kan ik in ieder geval al wat ervaring opdoen in de administratieve wereld. En van het een komt het ander, inmiddels ben ik manager Loonadvies. Die afdeling bestaat uit iets meer dan 20 personen.”
Geen dag is hetzelfde
Vanuit vijf vestigingen in West-Brabant (Breda, Oosterhout, Roosendaal, Etten-Leur en Zundert) biedt Van Oers Accountancy & Advies oplossingen aan klanten in uiteenlopende branches. Van Oers Accountancy & Advies heeft alle expertise in huis. Van accountancydiensten, tot fiscaal advies en loonadvies. Het specialisme loonadvies zit gecentraliseerd in Etten-Leur. Vanuit daar bedienen ze de klanten zo breed mogelijk inzake alles wat met de medewerkers van hun klanten te maken heeft.
Als manager Loonadvies heeft Kim een aardig brede functie. Ze doet zelf nog een aantal verloningen voor grote klanten, maar houdt zich ook bezig met acquisitie, het meedenken over het hooghouden van de kwaliteit van de afdeling, het uitdenken van nieuwe concepten en het geven van cursussen. Die cursussen verzorgt ze zowel voor interne medewerkers als voor klanten. “Je kunt je voorstellen dat iedere dag er dus anders uitziet. En dat is juist ook wat ik zo leuk vind.”
Kim wordt ook erg enthousiast van de diversiteit aan bedrijven in verschillende branches. “Het gaat echt van de bakker om de hoek tot een bedrijf met meer dan 1.000 medewerkers. En je kunt je voorstellen dat de bakker om de hoek andere behoeftes en vragen heeft dan het bedrijf met meer dan 1.000 medewerkers. Grotere bedrijven hebben bijvoorbeeld vaak zelf iemand in dienst die de salarisadministratie uitvoert. Deze salarisadministrateur kan dan altijd bij ons terecht met vragen en voor advies. Bij kleinere bedrijven nemen wij vaak de volledige HR- en salarisadministratie uit handen, zodat ondernemers de administratie er niet zelf bij hoeven doen, maar zich kunnen focussen op ondernemen. Hele andere vormen van dienstverlening.”
Flinke stappen gezet met Loket.nl
Sinds 2008 maakt Van Oers Loonadvies gebruik van Loket.nl. “Met de overstap naar Loket.nl hebben we flinke stappen gezet. Inmiddels gebruikt een groot deel van onze klanten de applicatie voor het uitvoeren van de salarisadministratie. Alle klanten hebben een online toegang voor het ophalen van de loonstukken. En daarnaast kunnen klanten natuurlijk ook gebruikmaken van de handige HR-mogelijkheden in Loket.nl, zoals de verlofadministratie en digitale personeelsdossiers. Om de administratie nog efficiënter en eenvoudiger in te richten, worden er ook veel koppelingen gemaakt tussen Loket.nl en andere systemen die klanten bijvoorbeeld al in gebruik hebben. Denk maar eens aan een urenregistratiesysteem waarmee de klant de gewerkte uren van medewerkers bijhoudt. Dat urenregistratiesysteem koppelen we dan aan Loket.nl, zodat de gewerkte uren automatisch doorgeschoten worden naar de salarisadministratie in Loket.nl. Handmatig overtikwerk is daarmee verleden tijd”, legt Kim uit. Waar Kim het meest enthousiast over is in Loket.nl? “Allereerst de sterke performance, de applicatie ligt er bijna nooit uit en is altijd snel. En minstens zo belangrijk: we kunnen online optimaal samenwerken met de klant. Dat is precies waar we bij de overstap echt behoefte aan hadden, een systeem waarbij we klanten ook zelf gegevens online in konden laten voeren in het systeem. Iets waar Loket.nl de laatste jaren heel vooruitstrevend in geweest is. De nieuwe versie van Loket.nl is nu ook volop in ontwikkeling, dus ik ben heel benieuwd welke volgende stappen we daarmee kunnen maken.”
Brabantse gezelligheid
“Weet je wat ik zo leuk vind aan het werken bij Van Oers? Je merkt dat het een regionaal kantoor is, de sfeer onderling is erg goed en je voelt je ook echt onderdeel van het bedrijf. Je bent absoluut geen nummer. Van Oers is eind vorig jaar ook uitgeroepen tot World-Class Workplace. We zijn natuurlijk wel een grote organisatie met vijf vestigingen, maar binnen de vestigingen kent iedereen elkaar. Er wordt hard gewerkt, maar er is ook veel Brabantse gezelligheid. De feesten van Van Oers zijn legendarisch en een ander leuk voorbeeld zijn onze ‘werkavonden’ in de piekmaanden december en januari. In december en januari is het voor onze afdeling echt topdrukte en werken we ’s avonds door. Dan eten we samen op kantoor en gaan we na het eten met z’n allen nog even verder om het werk af te krijgen. Juist door de gezelligheid onderling ervaar ik zelfs dit overwerken als een leuke tijd. We zetten met z’n allen onze schouders eronder. Dat schept op de een of andere manier toch wel een band.” Naast het harde werken, heeft Kim natuurlijk ook behoefte aan ontspanning zo op z’n tijd. “Dan ga ik vaak lekker een rondje skeeleren of een potje darten.”
De toekomst van het vakgebied
Gedurende haar loopbaan bij Van Oers Accountancy & Advies volgde Kim verschillende opleidingen: het Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL), de Vakopleiding Payroll Services (VPS) en nog een aantal cursussen op het gebied van pensioen en sociale verzekeringen om haar kennis helemaal up-to-date te houden. “En inmiddels zit ik zelfs in de afrondende fase van mijn studie Bedrijfskunde aan Avans Hogeschool in Breda. Mijn scriptie gaat over robotisering. Een interessant onderwerp, omdat je ziet dat robotisering en automatisering in ons vakgebied steeds meer aan de orde zijn. Op onze afdeling zijn we vorig jaar ook gestart met een pilot waarbij we inmiddels twee robots hebben ‘draaien’. Met deze robots proberen we het repeterende werk te verminderen en het werk nóg leuker en efficiënter te maken. Ik denk dat robotisering echt een belangrijke ontwikkeling is in het salarisvak. Repeterende werkzaamheden zullen langzaamaan vervallen en het analyseren van data en het adviseren van en meedenken met klanten zal steeds belangrijker worden. Daar is een grote behoefte aan, dat merken we wel aan de vragen die we van klanten krijgen.”
Kim Heinen is de vierde deelnemer aan een rubriek met interviews met mensen uit het salaris- en HR-vak. De interviewreeks is een samenwerking tussen Salaris Vanmorgen en Loket.nl.
Lees ook de interviews met onze eerdere deelnemers:
Een dag in het leven van salarisadministrateur Gerben Tronchet
Een dag in het leven van Hoofd Salarisadministratie Heidi Hamelinck