Loket.nl schetst in een whitepaper 7 trends en ontwikkelingen voor 2022. In dit artikel lichten we alvast twee trends uit. Wil je alle 7 trends en ontwikkelingen ontdekken? Download de whitepaper hier.
1 HR-analytics wordt steeds interessanter voor werkgevers
Dat de rol van data steeds belangrijker wordt binnen bedrijven wordt al een aantal jaren voorspeld. Door de coronacrisis is digitalisering en het inzetten en analyseren van data in sneltreinvaart toegenomen en dat zal ook in 2022 nog verder toenemen. HR-analytics is feitelijk gezien het analyseren van beschikbare HR-data. En die data is vaak onbewust al in grote mate aanwezig. In je HRM-systeem kun je bijvoorbeeld veel HR-data vinden.
Wanneer je de juiste data inzichtelijk maakt dan gaat er meteen al een wereld voor je open. Door het gebruiken van data kun je als bedrijf bijvoorbeeld orde en inzicht krijgen in verlof, maar ook in de tevredenheid van medewerkers en het ziekteverzuim.
Je ziet gemiddeldes, pieken en dalen waar je ze wel, maar soms ook niet, verwacht. Door verbanden te leggen kun je inzicht in je organisatie krijgen en begrijpen waarom zaken lopen zoals ze lopen. Deze data kan je de ultieme onderbouwde argumenten geven om zaken anders aan te pakken en te optimaliseren.
2 Het belang van marketing neemt toe in de wereld van HR
Als bedrijf wil je zichtbaar zijn. Zichtbaar voor (potentiële) klanten, maar ook op de arbeidsmarkt. Zo kun je namelijk nieuw talent aantrekken. Steeds meer werkgevers richten zich dan ook op de inzet van marketing om, naast potentiële klanten, potentiële medewerkers te interesseren voor hun bedrijf.
Onder het inzetten van marketing op dit gebied kun je een heleboel verstaan. Zo kun je bijvoorbeeld aan je zichtbaarheid werken door het plaatsen van artikelen (en eventuele vacatures) op je website, vak-websites of vakbladen en zorgen dat je een aantrekkelijke ‘werken bij’ pagina hebt. Vergeet ook de kracht van sociale media niet. Sociale media zijn bij uitstek geschikt om je bedrijf en medewerkers een gezicht te geven én contact met mogelijke kandidaten laagdrempelig te maken. Bij sociale media in combinatie met de arbeidsmarkt, denk je misschien al snel aan LinkedIn. En dat is zeker een interessant platform waar jouw bedrijf niet op kan ontbreken. Maar daarnaast zie je tegenwoordig ook steeds meer bedrijven die nieuwe medewerkers werven via Instagram en TikTok of waar bijvoorbeeld solliciteren via Whatsapp mogelijk is.
Alle trends en ontwikkelingen ontdekken?