Het coalitieakkoord tussen VVD, D66, CDA en ChristenUnie is op 15 december 2021 gepresenteerd. Wat zijn de mobiliteitsplannen uit het coalitieakkoord?
De belangrijkste wijzigingen in het kort:
- 2024: onbelaste reiskostenvergoeding omhoog
- 2024-2026: vrijstelling bpm bestelauto naar 0 procent in 2026
- 2030: kilometerheffing vervangt motorrijtuigenbelasting
Onbelaste reiskostenvergoeding stijgt
Uit het coalitieakkoord:
“We ontwikkelen ‘hubs’ waar reizigers eenvoudig kunnen overstappen naar een (deel)auto, (deel)fiets, trein of metro via multimodaal reisadvies op maat. Ook zetten we in op het sociaal
veiliger maken en het toegankelijker maken voor mensen met een beperking van het openbaar vervoer. We investeren in fietsenstallingen bij OV-knooppunten en fietssnelwegen. Om reizen
naar werk betaalbaar te houden, verhoogt het kabinet de onbelaste reiskostenvergoeding.”
Uit de budgettaire bijlage bij het coalitieakkoord:
“Vanaf 1 januari 2024 wordt de onbelaste reiskostenvergoeding verhoogd. De precieze tariefsverhoging wordt nader uitgewerkt binnen de taakstellende budgettaire derving van 200 miljoen in 2024 en 400 miljoen euro per jaar vanaf 2025.”
Afbouwen vrijstelling bpm bestelauto’s ondernemers
Uit de budgettaire bijlage bij het coalitieakkoord:
“In de bpm geldt momenteel een vrijstelling voor bestelauto’s van ondernemers. Deze vrijstelling wordt per 1 januari 2024 in drie stappen naar nul afgebouwd in 2026. Hierna is het reguliere bpm-tarief voor bestelauto’s ook van toepassing voor ondernemers. De vrijstelling in de bpm voor emissievrije bestelauto’s blijft wel bestaan.
Betalen naar Gebruik
Uit het coalitieakkoord:
“Het streven is dat uiterlijk in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos zijn. De overheid introduceert in 2030 een systeem van Betalen naar Gebruik voor alle automobiliteit en stellen in deze
kabinetsperiode wetgeving vast. Basis voor het systeem is de motorrijtuigenbelasting, waarvan het tarief afhankelijk wordt gemaakt van het jaarlijks verreden aantal kilometers. De heffing is
niet tijd- en plaatsgebonden en vervangt de dan nog bestaande tol-tracés, zoals de Westerscheldetunnel, de Kiltunnel en de voorgenomen doorgetrokken A15. Dit betekent dat gebruikers van elektrische en fossiele auto’s beiden gaan meebetalen aan het weggebruik.”
Uit de budgettaire bijlage bij het coalitieakkoord:
“MRB Plus (vlak kilometertarief op basis van kilometerstand: In 2030 wordt een MRB Plus (kilometerbeprijzing) ingevoerd met een vlak kilometertarief voor alle personen- en bestelauto’s.”
Elektrische auto’s
“We blijven investeren in schone mobiliteit vanwege het klimaat, maar ook voor de verbetering van de luchtkwaliteit in de steden. Elektrisch vervoer wordt gestimuleerd; ook de
tweedehandsmarkt. Overstimulering wordt voorkomen.”
Thuiswerken
“We maken afspraken met het bedrijfsleven en overheden over het stimuleren van thuiswerken.”
Verbetering infrastructuur
“We investeren in de uitbreiding en verbetering van de infrastructuur voor openbaar vervoer (OV), fiets, auto en water, omdat we goede en snellere verbindingen willen tussen stad en regio.
We focussen hierbij op de grootste knelpunten uit de Integrale Mobiliteitsanalyse 2021, verbindingen in de (economische) regio’s en N-wegen.”
Coalitieakkoord ‘Omzien naar elkaar, vooruitkijken naar de toekomst’
Budgettaire bijlage coalitieakkoord 2021-2025