Het kabinet vervangt de eerder aangekondigde regeling Vaste Lasten Nachtsluiting horeca (VLN) door de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL). Het doel is getroffen ondernemers te ondersteunen met het betalen van hun vaste bedrijfskosten in het vierde kwartaal van 2021. Ook komt er aanvullende steun voor evenementen die door het aangekondigde verbod niet kunnen doorgaan. Daarnaast komt er steun voor de landbouwsector, de culturele sector en de sportsector.
Met deze extra steun vanuit het kabinet is een bedrag van circa € 1,3 miljard gemoeid.
TVL 4e kwartaal 2021
Alle ondernemers die in het vierde kwartaal van 2021 minimaal 30 procent omzetverlies verwachten ten opzichte van het vierde kwartaal van 2019 of het eerste kwartaal van 2020 en ook aan de overige voorwaarden voldoen, kunnen zo snel mogelijk weer een TVL-subsidie aanvragen als tegemoetkoming voor hun vaste bedrijfslasten. De subsidie wordt berekend met het omzetverlies, een percentage vaste lasten van de sector en een vast subsidiepercentage van 85 procent.
De regeling is ook toegankelijk voor wie nog niet eerder gebruik heeft gemaakt van de TVL-regeling. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert de regeling uit. De precieze openstelling wacht op goedkeuring van de Europese Commissie. Het kabinet trekt € 1,2 miljard extra uit voor deze regeling.
Geen loonkosten vergoeden – NOW
Naast een vergoeding in vaste lasten, is het begrijpelijk dat ondernemers ook zorgen hebben rond de beperkende maatregelen in combinatie met doorlopende loonkosten. Er wordt dan al snel naar de tijdelijke Noodmaatregel Ondersteuning Werkgelegenheid (NOW) verwezen. Hoewel begrijpelijk, is het belangrijk te beseffen dat de NOW een generieke, grofmazige regeling is. Daarbij geldt dat de nu voorgestelde specifieke maatregelen in principe voor drie weken gelden en de gevolgen daarvan naar verwachting vooral de horeca en de evenementensector treffen. Een sectorspecifieke NOW, bijvoorbeeld alleen gericht op de horeca of evenementensector, is echter niet mogelijk.
Bezwaren bij herstart
Daarmee is het enige alternatief een NOW waar alle sectoren voor in aanmerking zouden komen. Dat heeft naast genoemde uitvoeringspunten ook andere nadelen.
Zo past de NOW minder goed bij de huidige krappe arbeidsmarkt. Het doel van het instrument is werkbehoud, als er, als gevolg van maatregelen, geen werk is. Ondertussen staan bedrijven juist te springen om arbeidskrachten en zijn er daarnaast in bepaalde sectoren voor langere tijd of zelfs structureel juist meer of minder werk. Voor die mensen die nieuw of ander werk zoeken bieden de maatregelen uit het aanvullend sociaal pakket, bijvoorbeeld via de regionale mobiliteitsteams, mogelijkheden tot scholing en persoonlijke dienstverlening.
Een risico is daarnaast dat met een nieuwe generieke NOW-tranche ook werkgevers steun krijgen die reguliere omzetverliezen hebben die niet te herleiden zijn tot de nieuwe beperkende maatregelen. Dat past bij het grofmazige en ongerichte karakter van de NOW, maar daarbij zijn de risico’s op oneigenlijk gebruik groot.
NOW vraagt veel van UWV
Een nieuwe NOW-tranche zal in de uitvoering veel van UWV vragen. Om een nieuwe regeling voor UWV uitvoerbaar te maken, moet de vergoedingsperiode toezien op minimaal één volledige kalendermaand, in plaats van de drie weken van huidige maatregelen.
UWV baseert de vergoeding op de maandelijkse gegevens uit de polisadministratie. De regeling zou dan automatisch uitkomen op een periode van twee maanden. Wat betreft het moment van de eerste uitbetaling van de voorschotten moet op dit moment worden uitgegaan van januari 2022.
Door de stapeling in de werkzaamheden zullen mogelijk vaststellingen van de NOW 3 naar achteren moeten worden geschoven, waardoor het langer duurt voordat ondernemers duidelijkheid krijgen over de definitieve subsidiehoogte.
Vinger aan de pols
Het kabinet begrijpt de behoefte van ondernemers aan ondersteuning, maar er zijn uitvoeringstechnische en inhoudelijke bezwaren bij het herstarten van de NOW in reactie op de nu aangekondigde beperkende maatregelen. Deze bezwaren staan in de huidige situatie het nu optuigen van de NOW in de weg. Daarom heeft het kabinet besloten om de komende weken een vinger aan de pols te houden. In de komende drie weken zal het kabinet wel al noodzakelijke voorbereidingen treffen ten behoeve van een mogelijke herstart van de NOW, voor als deze mocht worden heroverwogen in een scenario waarbij onverwacht de beperkende maatregelen na 4 december 2021 worden verlengd.