Voor werknemers die in een nieuwe elektrische auto van de zaak rijden gaan rijden, stijgt de bijtelling vanaf 2022 van 12 procent naar 16 procent.
Het nieuwe percentage geldt voor auto’s zonder CO2-uitstoot met een datum eerste toelating in 2022 tot en met 2024. Bijtelling is een percentage van de nieuwprijs van de auto, waarover je inkomstenbelasting betaalt.
Cap in 2 keer omlaag
De maximale cataloguswaarde (nieuwprijs) waarover de werknemer korting op de bijtelling krijgt (cap), wordt in twee stappen verlaagd. In 2022 geldt de bijtelling voor elektrische auto’s voor het catalogusbedrag tot € 35.000. Dit was € 40.000. Vanaf 2023 wordt dat € 30.000. Voor het bedrag daarboven betaalt de werknemer de standaard bijtelling van 22 procent.
Auto op waterstof of zonne-energie
Als de werknemer in 2022 een nieuwe auto op waterstof of zonne-energie aanschaft, geldt de 16 procent bijtelling voor de hele cataloguswaarde.
De verlaging van de cap in de bijtelling is onderdeel van het Belastingplan 2022.
Hoe werkt het?
De bijtelling voor EV’s wordt berekend door over de catalogusprijs tot de cap het kortingspercentage toe te passen. Over het resterende bedrag wordt het normale tarief van 22 procent toegepast:
Stimulering EV’s | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Bijtelling | 12% | 16% | 16% | 16% | 17% | 22% |
Grens catalogusprijs voor lagere bijtelling (cap) | € 40.000 | € 35.000 | € 30.000 | € 30.000 | € 30.000 | n.v.t. |
Auto 1
- Catalogusprijs € 35.000
- Bijtelling blijft € 5.600
Auto 2
- Catalogusprijs € 50.000
- Bijtelling 2022 was: € 8.600
- Dit wordt voor 2022: € 8.900
Bron: Ondernemersplein.nl en Rijksoverheid.nl