Het gaat onder meer om de volgende wijzigingen:
1 Naamswijziging Inspectie SZW in Nederlandse Arbeidsinspectie
Om in haar naamgeving de verbinding tussen het Europese en nationale niveau tot uitdrukking te brengen, wijzigt de naam van de Inspectie SZW in Netherlands Labour Authority, afgekort als NLA, met als best passende Nederlandse vertaling: Nederlandse Arbeidsinspectie.
Naamswijziging wordt vastgelegd in het Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit van SZW. De naamswijziging zal via de Verzamelwet SZW 2022 ook worden doorgevoerd in een aantal wetten.
De kosten van de wijziging worden geraamd tussen een bedrag van € 200.000 en € 300.000.
De naam wijzigt per 1 januari 2022.
2 No-riskpolis voor werkgevers
Een van de onderdelen uit het wetsvoorstel wijziging van de Participatiewet uitvoeren Breed Offensief betreft het wegnemen van administratieve knelpunten rond de no-riskpolis voor werkgevers. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel Breed Offensief op 13 april 2021 controversieel verklaard. Werkgevers en gemeenten hebben gevraagd om het onderdeel wijziging no-riskpolis uit het wetsvoorstel over te hevelen naar de Verzamelwet SZW 2022, zodat dit onderdeel nog op 1 januari 2022 in werking kan treden. Voor het wetsvoorstel Breed Offensief is die datum niet meer haalbaar. Met deze Nota van wijziging wordt aan deze wens tegemoetgekomen.
Loonkostensubsidie
De loonkostensubsidie (die bij ziekte blijft doorlopen) biedt werkgevers een compensatie voor de verminderde productiviteit van de werknemer met een arbeidsbeperking. De ZW-uitkering
no-riskpolis biedt werkgevers daarnaast een compensatie voor de loonkosten bij ziekte voor het productieve deel van de loonkosten (loonwaarde). Het voorstel voorkomt verrekeningen tussen
gemeenten en werkgevers en tussen UWV en gemeenten, dubbele ziekmeldingen en scheelt veel tijd en energie.
Voorbeeld
Als de loonwaarde wordt vastgesteld op 60 procent, berekent de gemeente op basis daarvan de hoogte van de loonkostensubsidie aan de werkgever. Dat is dan 40 procent verhoogd met werkgeverslasten. Dit verandert niet. De loonkostensubsidie blijft in de nieuwe situatie bij ziekte doorlopen en wordt dus, anders dan nu, niet stopgezet en hervat bij herstel. De uitkering no-riskpolis die UWV daarnaast aan de werkgever uitkeert is dan 60 procent van het laatste loon. De berekening van de no-riskpolis door UWV is dus anders dan nu.
Voor lopende gevallen wordt overgangsrecht getroffen.
3 Samenloop met zwangerschaps- en bevallingsverlof
Net als in het wetsvoorstel Breed Offensief werkt de nieuwe systematiek ook door naar uitkeringen zwangerschaps- en bevallingsverlof op grond van de Wet arbeid en zorg (Wazo). Dit is een verbetering ten opzichte van de huidige situatie, waarbij samenloop tussen loonkostensubsidie en deze Wazo-uitkeringen niet wettelijk is geregeld en dus kan cumuleren waardoor overcompensatie voor de werkgever ontstaat.
De Wazo-uitkeringen zwangerschaps- en bevallingsverlof kennen een uitkeringsniveau van 100 procent van het dagloon en worden voor de werknemer aan de werkgever uitbetaald.
De wijziging betekent dat bij samenloop van loonkostensubsidie met Wazo-uitkeringen zwangerschaps- en bevallingsverlof de loonkostensubsidie doorloopt en dat deze Wazo-uitkeringen worden gebaseerd op de loonwaarde. De werknemer blijft het salaris behouden bij verlof.
4 Wfsv – maximumdagloon en -premieloon
Met deze wijzigingen wordt een aantal technisch onwenselijke uitkomsten van de huidige werkwijze bij de herziening van het maximumdagloon en het maximumpremieloon voorkomen, zonder dat er iets wijzigt aan het principe van de koppeling aan het minimumloon.
Doel is te zorgen voor eenduidige regels over het indexeren van het maximumpremieloon en van het maximumdagloon voor de uitkeringen, waarbij het maximumpremieloon en het maximumdagloon op jaarbasis per 1 januari van het jaar gelijk zijn aan elkaar.
Na de wijziging wordt het maximumpremieloon vastgesteld op een veelvoud van 2,61. Omdat het maximumdagloon gelijk is aan 1/261e van het maximumpremieloon, stijgen beide dan voortaan altijd in exact dezelfde mate.
Voor de heffing van de premies werknemersverzekeringen wordt het maximumpremieloon op jaarbasis afgerond op hele euro’s. Dat gebeurt in de praktijk nu ook al. Deze afronding wordt nu opgenomen in het wetsartikel.
Tot slot wordt, net als voor de uitkeringen in de praktijk al gebeurt, voortaan herzien met de stijging van het minimumloon per maand, in plaats van het minimumloon per dag.
5 WIA – voorschot WGA verhalen
Voorgesteld wordt om in de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) te verduidelijken dat UWV een voorschot op grond van de Werkhervattingsregeling gedeeltelijk arbeidsgeschikten
(WGA) kan verhalen op de eigenrisicodrager WGA.
Om onduidelijkheid weg te nemen over de bevoegdheid van UWV om de bij voorschot toegekende WGA-uitkering te verhalen op de eigenrisicodrager, wordt voorgesteld om deze bevoegdheid in het derde lid van artikel 84 van de Wet WIA expliciet te maken.
Nota van wijziging wetsvoorstel Verzamelwet SZW 2022
Tweede nota van wijziging
Met deze tweede nota van wijziging worden enkele kleine beleidsmatige wijzigingen en technische
verbeteringen toegevoegd aan het wetsvoorstel Verzamelwet SZW 2022.
Het betreft wijzigingen in de Algemene nabestaandenwet en Participatiewet ten aanzien van het temporiseren van de afbouw van de dubbele algemene heffingskorting (AHK).
Daarnaast betreft het wijzigingen in de Wet Kinderopvang. De maatregel op de kinderopvangtoeslag in dit wetsvoorstel moet ter verduidelijking van de uitvoeringspraktijk die voortvloeit uit de internationaal rechtelijke afspraken rond de terugtrekking van Groot-Brittannië uit de EU.
Ook gaat het om wijzigingen in de Werkloosheidswet, Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering, Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen en de Ziektewet. De indexatie van de hoogte van de uitkeringen op grond van de WW, WIA, ZW en WAO wordt afhankelijk van de stijging van het minimumloon per maand in plaats van per dag. Deze wijziging heeft geen gevolgen voor de praktijk.
Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese Unie. Een nieuw artikel 3b WagwEU is toegevoegd. Dit artikel strekt tot een verbod voor de werkgever om de werknemer op enige wijze te benadelen wegens de omstandigheid dat de werknemer een gerechtelijke of administratieve procedure start om de in de WagwEU of de in artikel 2a van de Wet op het algemeen verbindend en het onverbindend verklaren van bepalingen van collectieve arbeidsovereenkomsten aan hem toegekende rechten geldend te maken.
Zie ook de 2e Nota van wijziging wetsvoorstel Verzamelwet SZW 2022