Jaarlijks ziet hij als recruiter binnen de salarisadministratie duizenden cv’s van salarisadministrateurs voorbij komen. Het ene beter dan het andere. In deze blog vertelt Wim van den Nobelen, recruiter bij Strictly People, je precies hoe je als salarisadministrateur een cv samenstelt dat indruk maakt.
NAW-gegevens
Zeker door de komst van LinkedIn en internet is het nut van NAW-gegevens veranderd. Er zijn nog steeds veel kandidaten die maar liefst 10 zaken benoemen onder het kopje NAW-gegevens.
Als je je bedenkt dat de gemiddelde recruiter slechts 6-7 seconden naar een cv kijkt (naar Engels onderzoek), of laten we hooguit 1 minuut zeggen, dan is dat heel weinig tijd om zoveel gegevens in je op te nemen. Niemand krijgt een baan omdat hij Wilhelmus Marinus Johannes heet. Laat dus alle overbodige gegevens weg.
Wat wel?
- Naam: voor- en achternaam zijn voldoende. Doopnamen? Leuk, maar niemand vraagt naar Wilhelmus Marinus Johannes. Je naam mag op 1 regel. Meer is overbodig en kost leestijd.
- Adres: noem alleen je straat en plaatsnaam
- Titels: titels zeggen (meestal) iets over een afgeronde studie. Bij sommige beroepen/branches is het normaal een titel bij de naam te vermelden, maar jij bepaalt of je het wel/niet doet. De richtlijnen van enkele decennia geleden gaan niet meer op.
- Mailadres: noodzakelijk. Tip: maak een speciaal sollicitatie mailadres. Maak het niet grappig, maar enige creativiteit is prima. Je kunt het sollicitatie mailadres weer inactief maken als je een nieuwe baan hebt. Dit vrijwaart tegelijkertijd jouw reguliere mailadres van alle spam die recruiters sturen.
- Geboortedatum/-plaats: de geboortedatum is van belang, ook al is er iets voor te zeggen wanneer je deze niet vermeldt. De eerste gedachte bij een cv zonder geboortedatum is de gedachte: die kandidaat is oud. Daarnaast verraadt je cv toch je leeftijd wel, omdat het jaartal van opleidingen en werkervaring ook al heel veel zegt. Je wilt niet dat de recruiter kostbare tijd besteedt aan het raden van je leeftijd. Voel je je hier toch niet prettig bij? Het is natuurlijk aan jou om je geboortedatum wel of niet te vermelden. Daarnaast is leeftijd maar één aspect op je cv. Als je cv verder voldoet aan de functie maakt leeftijd echt niet uit. Geboorteplaats voegt niets toe.
- Een foto: het gaat om jou. Dus gebruik geen foto met huisdier, (ex) partner of een vakantiekiekje. Pas op met selfies. Leuk voor Facebook, minder voor het cv. Plaats altijd een foto, daarmee geef je de recruiter direct een goed beeld van je.
- Telefoonnummer: een mobiel nummer vermelden is voldoende. Alleen opa en oma bellen nog op de vaste lijn. Tip: zet jouw voicemail aan en vermeld van wie deze voicemail/telefoon is. Je wilt liever niet dat de recruiter geen voicemail achterlaat omdat hij/zij niet weet of dit het juiste nummer is.
- Burgerlijke staat: het vermelden hiervan is een keuze, net als het vermelden van kinderen. Het zegt iets over wie jij bent en dat is belangrijk. Vermelden kan dus heel goed, maar houd het kort (laat geboortedata, je trouwdatum en de naam van je partner gewoon weg).
- Kinderen: iedereen met kinderen weet dat het een fulltime job is, alleen krijg je er niet voor betaald. Of je het vermeldt is aan jou.
- Nationaliteit: zou niets toe mogen voegen. De realiteit is helaas anders, ook nog in 2020. Dit is dus een keuze. Als je cv voldoet aan de gevraagde aspecten voor de functie dan zou dit niets uit moeten maken.
- Rijbewijs: kun je vermelden wanneer het nodig is voor de functie. Anders weglaten.
Profielschets
De meeste cv’s lijken op elkaar. Dat maakt het zeker saai, maar voor de recruiter wel handig. Niet alleen voor de recruiter overigens, maar ook voor de software waarmee recruiters werken is dit wenselijk. Hoe maak je dan toch het verschil? Dat doe je met een knaller van een profielschets in je cv. Oftewel: een kort stukje tekst onder je foto en NAW-gegevens waarin je jezelf kort voorstelt.
In de meeste gevallen wordt de profielschets tussen je NAW-gegevens en je opleidingen geplaatst en is deze niet langer dan 2 regels of 1 zin. Een profielschets zegt iets over wie jij bent zonder dat je in clichés vervalt. Nu weet iedereen prima wat clichés zijn, maar je doet er goed aan om als de profielschets af is deze te laten lezen door wat bekenden.
Gouden regel: vermeld nooit iets waarvan je het tegenovergestelde nooit zou benoemen.
Bijvoorbeeld: humor. Niemand zal zeggen: ik heb geen humor. Niet vermelden dus.
Of: ik heb een 9-5 mentaliteit. Aangezien niemand zegt dat hij/zij juist wel een 9-5 mentaliteit heeft; weglaten.
Nog zo’n voorbeeld: mensenmens. Weglaten, want niemand is een kluizenaar.
Wat wel?
Maak in 2 regels of 1 zin duidelijk wie jij waarom bent. Wat vind je leuk en waarom? Je hoeft niet op te scheppen of je profielschets aan te dikken. Gewoon eerlijk zijn zonder in clichés te vervallen.
Denk goed na over wat je wilt zeggen en leg dit voor aan dierbaren. Vraag of zij in deze tekst jou herkennen.
Breng jezelf goed in beeld!
Aangezien de profielschets het eerste is wat de recruiter over je leest, krijg je hierin de ultieme kans om jezelf goed in beeld te brengen. Grijp die kans. Zorg ervoor dat het beeld wat je schetst bevestigd wordt in de rest van het cv en je hebt een top profielschets.
Opleidingen
In het cv schets je jouw levensloop. Daarom noem je je opleidingen het liefst vóór je werkervaring, maar andersom mag ook als jij je daar prettiger bij voelt of een goede reden voor hebt.
- Opleidingen: geef altijd aan of er een diploma is behaald.
Tip: als je alle opleidingen met een diploma hebt afgesloten, vermeld dan achter opleidingen: allen met diploma. Geen twijfel zaaien.
Er zijn maar twee opties. Diploma ja of nee. En afgerond is niet hetzelfde als diploma behaald! - Cursussen & trainingen: relevantie is cruciaal. Leuk wat je allemaal doet in je vrije tijd maar houd het relevant. Natuurlijk is dit een ruim begrip. Gouden regel: als jij het écht relevant vindt, is het goed. Anders weglaten.
- Chronologie: a-chronologisch is het beste (=meest recent eerst).
Recruiters zien graag welke opleiding het meest recent is.
Tip: er is een verschil tussen opleidingen, cursussen en trainingen.
Opleidingen zijn gecertificeerd door de overheid, worden afgesloten met een examen en diploma en duren meestal meerdere jaren.
Cursussen zijn niet altijd gecertificeerd, je krijgt meestal wel een diploma of certificaat en de duur is korter.
Trainingen duren meestal één of enkele dagen en je krijgt een bewijs van deelname. Een onderverdeling maken in deze drie categorieën zorgt ervoor dat de recruiter snel inzichtelijk heeft wat het studie/theoretische niveau is en hoe up to date deze is.
Tip: gebruik geen termen als hbo werk- & denkniveau.
De eerste gedachte van de recruiter? Er is geen diploma. Je benadrukt iets wat in de meeste gevallen geen groot issue is. Simpel gezegd; als jij de juiste kandidaat bent, maar alleen een hbo-diploma mist, maak jij zeker wel kans.
Werkervaring
Voor de meeste sollicitanten is het benoemen van werkervaring het lastigste onderdeel. Wat benoem je wel en niet? In het kort:
- Werkervaring: laat de uitgebreide bedrijfsomschrijving achterwege, gebruik liever logo’s. Bedrijven geven miljoenen uit aan branding en jij gaat omschrijven wat ze doen! Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Kijk eens op Linkedin!
Tip: maak een profiel aan op LinkedIn. De url van jouw profiel kun je opnemen bij personalia.
Ook bij werkervaring heeft het de voorkeur om a-chronologisch te werken. De meest recente dus bovenaan. - Huidige werkervaring: maak duidelijk vanaf wanneer je hier werkt. Jaren is voldoende, 2001 – heden bijvoorbeeld. Maanden kunnen achterwege blijven. Maanden zijn alleen relevant wanneer je er nog maar kort werkt. Gebruik dus het logo en benoem jouw functie.
Heel wat bedrijven bedenken prachtige functietitels. Leuk voor tijdens een feestje, niet handig voor recruiters. Houd het herkenbaar. Twijfel je? Ga eens kijken hoe jouw evenbeeld bij de concurrent zijn/haar functie noemt!
Vermeld de taken en verantwoordelijkheden. Beperk deze tot maximaal 8. Meer is onnodig en wordt niet gelezen. Heel veel taken zijn uitstekend samen te vatten. - Oudere werkervaring: zeker als je ouder bent, heb je waarschijnlijk meerdere werkgevers, maar ook diverse functies vervuld. Nu zit daar in de meeste gevallen een patroon in. Zo zullen de meeste managers eerst assistent zijn geweest. In veel gevallen overlappen taken elkaar in deze opeenvolgende functies. Stel jezelf de vraag of het verstandig is iedere keer alle taken te vermelden. Je belast de recruiter met het lezen van overbodige informatie.
Tip 1: probeer jouw cv eens goed door te nemen in 1 minuut, lukt dat? Wat kun je weglaten zonder dat dit afbreuk doet?
Tip 2: laat je cv door andere lezen en vraag om een eerlijke reactie. - Periodes zonder werk: hoe ga je om met een periode waarin je niet gewerkt hebt? Alle varianten komen we tegen: sabbatical, mantelzorger, periodes van bezinning. Allemaal prachtig en vast ook wel eens waar, maar als je dit dagelijks meerdere keren leest, neemt de geloofwaardigheid af. Aan jou de keuze.
Was het echt een sabbatical? Was je echt mantelzorger, of doe je hiermee echte mantelzorgers tekort? Zonder werk zitten is geen schande. Zelden is het een keuze, en als dit wel is, dan ligt er vrijwel altijd een (goed) verhaal aan ten grondslag. De werkloosheid is enorm (geweest). Jij bent geen uitzondering, maar hebt hier zeker van geleerd. Vermeld dus gewoon de periode waarin je zonder werk zit als periode zonder werk. Maak het niet groter dan het is.
Bijzonderheden
Het mooiste onderdeel: bijzonderheden, of mooi gezegd: extra curriculaire activiteiten. Ook hier geldt, relevantie is cruciaal. En wederom, dit bepaal je zelf, maar wees kritisch.
Wat benoem je onder het kopje Bijzonderheden?
- Talen: het niveau van talen is te scharen onder niveaus: van A1 (beginner) naar C2 (native). De ondergrens om talen te benoemen is niveau B1.
Spreek je een beetje vakantie-Duits? Niet benoemen op je cv. - Software: benoem de software waarmee je gewerkt hebt, maar alleen de recente software. Ga niet vermelden dat je ervaring hebt met Exact voor DOS.
- Nevenactiviteiten: hierin kun je bijvoorbeeld vrijwilligerswerk benoemen, maar ook andere activiteiten die je naast het werk doet en van belang kunnen zijn voor je sollicitatie. Benoem vrijwilligerswerk altijd bij bijzonderheden en niet bij je werkervaring.
- Hobby’s: je kunt hobby’s benoemen op je cv om meer van jezelf te laten zien. Je moet je afvragen of je hiermee een recruiter overtuigt om jou op gesprek te laten komen, maar een eerder onderzoek van onze kant heeft uitgewezen dat het wel een leuke toevoeging kan zijn aan je cv.
Jouw cv
En zo zou dat er dan ongeveer uit moeten zien:
Samenvattend
Nog een laatste samenvattende boodschap dan:
- houd het relevant;
- denk na bij alles wat je opschrijft!
Ik wens je veel plezier en succes met de lijst. Doe ermee wat je wilt. Gebruiken is top. Delen geweldig. Afschieten mag natuurlijk ook, maar dan hoor ik graag goede alternatieven van je!
Ben je ondertussen benieuwd geworden naar onze salarisadministratie vacatures? Ga naar strictlypeople.nl om al onze vacatures te bekijken en direct te solliciteren.
Door Wim van den Nobelen, recruiter bij Strictly People