Deze normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit is op internetconsultatie.nl gepubliceerd.
Het ministerie van Infrastructuur bereidt een wijziging van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) voor, met betrekking tot beperking van CO2-uitstoot door verkeer.
De wijziging is een afspraak uit het Klimaatakkoord (zomer 2019). Deze normerende regeling met wetgeving richt zich op zakelijke mobiliteit en woon-werkmobiliteit. De wetgeving start naar verwachting op 1 januari 2022.
Klimaatakkoord
De regeling geldt voor werkgevers met meer dan 100 werknemers en draagt bij aan het verduurzamen van zakelijke mobiliteit en woon-werkmobiliteit, zoals afgesproken in het Klimaatakkoord.
Omdat meer dan de helft van de wegkilometers in het personenvervoer werkgerelateerd is, kunnen werkgevers een grote rol spelen in het verduurzamen daarvan.
De regeling heeft als doel om, samen met de uitvoering van de koplopersafspraken uit het Klimaatakkoord, op werkgebonden personenmobiliteit CO2-reductie te realiseren.
Voor zakelijke mobiliteit geldt daarom vanaf de start (1 januari 2022) een maximumnorm, bepaald op het Nederlandse gemiddelde.
Actie ondernemen
De werkgevers die nog niet aan de norm voldoen, hebben vier jaar de tijd (tot 1 januari 2026) om acties te ondernemen die leiden tot minder zakelijke kilometers, meer gebruik van OV of fiets, of een grotere inzet van schonere voertuigen.
Jaarlijkse rapportage
De regeling verplicht de werkgevers ook tot een jaarlijkse rapportage van de werkgebonden personenmobiliteit. Na het voldoen aan de rapportageplicht krijgen werkgevers een basisrapport terug dat hen kan helpen met het verduurzamen van mobiliteit, met een terugkoppeling van de eigen CO2-reductie en suggesties voor acties of meer informatie.
Zij kunnen zo zelf monitoren waar zij staan en weten welke acties ondernomen kunnen worden om de werkgebonden personenmobiliteit te verduurzamen.
Evaluatie in 2026
Na deze eerste periode van 4 jaar, evalueert het ministerie in 2026 de behaalde CO2-reductie.
Op basis van de uitkomsten van deze evaluatie kan voor de 2e periode van 4 jaar (2026 t/m 2029) de norm voor zakelijke mobiliteit worden aangepast en kan een norm voor woon-werkmobiliteit worden ingesteld.
Verwachte effecten
Een norm voor zakelijke mobiliteit en later een mogelijke norm voor woon-werkmobiliteit zullen, samen met de uitvoering van de koplopersafspraken uit het Klimaatakkoord, leiden tot een reductie van 1 Mton CO2-uitstoot in werkgebonden personenmobiliteit in 2030.
Je kunt tot en met 26 november 2020 via internetconsultatie.nl reageren op dit concept wijzigingsbesluit en de toelichting.
Normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit