De definitie van een zonnecelauto luidt als volgt:
“de auto is voorzien van geïntegreerde zonnepanelen waarbij de voor de aandrijving benodigde energie wordt opgeslagen in een accupakket dat geen lood bevat en de zonnepanelen een vermogen hebben van ten minste 1 kilowattpiek”.
Het betreft dus elektrische auto’s met geïntegreerde zonnepanelen die voldoen aan de genoemde voorwaarden. De nu in ontwikkeling zijnde zonnecelauto’s voldoen aan deze definitie.
Verwachte derving
Omdat het aantal zonnecelauto’s dat onder de bijtelling valt naar verwachting slechts heel langzaam
oploopt en de korting op de bijtelling afloopt tot 0 procent in 2026, blijft de verwachte budgettaire derving tot en met 2024 onder de €500.000 (afgerond € 0 miljoen).
In de jaren 2025-2028 bedraagt de verwachte derving afgerond €1 miljoen en loopt vervolgens af naar €0 miljoen in 2031. Bij de raming van deze derving van de lagere bijtelling voor zonnecelauto’s is uitgegaan van een stijging van het aantal verkochte auto’s van 50 in 2021 oplopend tot 1.000 in 2025.
Catalogusprijs
Verder is uitgegaan van een verwachte gemiddelde catalogusprijs van €150.000 in 2021, dalend naar €80.000 in 2025. De verwachting is namelijk dat in 2021 alleen de Lightyear One beschikbaar is (verwachte cataloguswaarde €150.000) en dat er in de jaren daarna goedkopere modellen bij zullen komen.
Korting op bijtelling
In deze periode bedraagt de korting op de bijtelling 10 procent in 2021 en vanaf 2022 tot en met 2024 6 procent en voor 2025 5 procent. Voor de raming is verder het verschil relevant tussen de verwachte catalogusprijs en de cap van €40.000.
Marktontwikkelingen
De marktontwikkelingen op het terrein van de zonnecelauto’s en andere nieuwe schone technologieën worden goed gevolgd, niet alleen vanuit het oogpunt van misbruik tegen te gaan maar ook vanuit het oogpunt om de (fiscale) stimulering goed te laten aansluiten bij die ontwikkelingen.
In overeenstemming met de afspraken in het Klimaatakkoord wordt bij de stimulering van elektrische auto’s meer rekening gehouden met de ontwikkelingen in de markt. Anders dan voor elektrische auto’s is voor auto’s met een motor die kan worden gevoed met waterstof de korting op de bijtelling niet gemaximeerd (de cap geldt niet). In het Klimaatakkoord is afgesproken om deze uitzondering uit te breiden tot zonnecelauto’s.
Waterstofauto’s en zonnecelauto’s verkeren in de beginfase van de marktontwikkeling waardoor zowel producenten als consumenten er nog maar nauwelijks ervaring mee hebben. Daarom worden deze categorie auto’s zwaarder fiscaal gestimuleerd.
Waterstofauto’s
De prijs van een waterstof personenauto ligt rond de €80.000. De verwachting is dat de prijs de komende jaren zal gaan dalen. Het prijsverloop zal daarbij waarschijnlijk een vergelijkbaar traject gaan krijgen als bij batterij aangedreven elektrische voertuigen. Naarmate er meer voertuigen en meer modellen geproduceerd worden, zal de prijs steeds verder dalen.
Het aantal waterstofauto’s in Nederland bedroeg 288 in augustus 2020. Ruim de helft hiervan is gekocht in 2019. In hoeverre de lage bijtelling hieraan heeft bijgedragen is niet bekend.
Fiscaal stimuleren
Als gevolg van het Europese bronbeleid het aanbod van zuiniger en schonere auto’s toeneemt maar dat deze auto’s niet als vanzelf in Nederland worden aangeschaft. Daarom stimuleert Nederland al geruime tijd zuinig en emissiearm autorijden via de bpm, mrb en lagere bijtelling.
Deze fiscale stimulansen zijn ingebakken in de autobelastingen en in de bijtelling. Dit is ook de meest logische aanpak aangezien de stimulansen daar direct zichtbaar zijn en duidelijk is wat ze betekenen.
Auto van de zaak
Bij de aanschaf van de auto van de zaak speelt de bijtelling voor de auto van de zaak die ook voor privédoeleinden ter beschikking gesteld vaak een belangrijke rol. Voor de zaak zijn de totale kosten van aanschaf en gebruik van een auto waaronder de brandstofkosten relevant, dit keert terug in de maandelijkse lasten (al dan niet via een leasecontract). Voor degene die in de auto van de zaak rijdt, is de hoogte van de bijtelling (22 procent van de catalogusprijs) vaak heel bepalend bij de keuze voor een auto.
Om (lease)rijders te stimuleren om voor de zuinigste auto van de zaak te kiezen, geldt een korting op
de bijtelling. Inmiddels geldt nog uitsluitend een korting voor emissievrije auto’s zoals de volledig elektrische auto.
Schoner rijden
Een recente studie van Transport & Environment van april 2020 toont aan dat een gemiddelde elektrische auto in Europa al 3 keer schoner is dan een conventionele auto. In deze studie is geen
specifiek onderscheid gemaakt naar waterstof- of zonnepaneel elektrische auto’s.
Dezelfde studie laat zien dat de CO2-uitstoot van een emissievrije auto met accupakket na ongeveer 23.000 kilometer gelijk is aan de CO2-uitstoot van een personenauto die op diesel of benzine rijdt. Uitgaand van een gemiddeld jaarkilometrage wordt dit omslagpunt binnen een tot twee jaar na productie bereikt.
Nota naar aanleiding van het verslag Belastingplan 2021