Ga je overstappen naar een ander pakket en waar ben je in je huidige pakket met name tevreden over?
Dit zijn een paar vragen uit de enquête van Salaris Vanmorgen over het salarisvak.
Deze enquête is door 400 respondenten ingevuld. Hiervan gebruikt 23,6 procent Nmbrs (94 respondenten), 22,4 procent Loket.nl (89 respondenten) en 20,9 procent AFAS (83 respondenten).
Let op: dit is dus op basis van ons onderzoek en niet hoe de marktverdeling daadwerkelijk is.
Waardering
Hoe waardeer je je huidige salarissoftwarepakket en softwareleverancier? (396 antwoorden)
- 13,4 procent (53 respondenten) gaf aan zeer goed
- 38,6 procent (153 respondenten) gaf aan goed
- 18,7 procent (74 respondenten) gaf aan voldoende
- 25,5 procent (101 respondenten) gaf aan ruim voldoende
- 3,8 procent (15 respondenten) onvoldoende
Als je naar de top 3 onder de respondenten kijkt, dan zie je het volgende beeld:
- Bij Loket.nl geeft 71 procent een waardering van goed/zeer goed.
- Bij AFAS is dat 68 procent.
- Bij Nmbrs geeft 56 procent een waardering van goed/zeer goed.
Uitgesplitst:
Nmbrs: (totaal 94 respondenten met dit pakket)
- Zeer goed: 9 respondenten
- Goed: 43 respondenten
- Ruim voldoende: 13
- Voldoende: 27
- Onvoldoende: 2
Loket.nl (89 respondenten hebben dit pakket)
- Zeer goed: 14 respondenten
- Goed: 49 respondenten
- Ruim voldoende: 14
- Voldoende: 12
- Onvoldoende: –
AFAS (82 respondenten)
- Zeer goed: 13 respondenten
- Goed: 43 respondenten
- Ruim voldoende: 11
- Voldoende: 14
- Onvoldoende: 1
Aanbevelen?
Mate van aanbevelen op schaal van 1 op 5: (396 antwoorden)
In hoeverre zou je het pakket aanbevelen?
1 = absoluut niet aanbevelen
5 = zeker aanbevelen
In totaal:
- 5 = 121 (30,6 procent)
- 4 = 174 (43,9 procent)
- 3 = 76 respondenten (19,2 procent)
- 2 = 19 respondenten (4,8 procent)
- 1 = 6 respondenten (1,5 procent)
Als we weer naar de top 3 kijken dan zien we per pakket de volgende verdeling:
Loket.nl (89 respondenten)
- 5 = 35 respondenten
- 4 = 47 respondenten
- 3 = 6 respondenten
- 2 = 1 respondent
- 1 = –
Nmbrs (94 respondenten)
- 5 = 33 respondenten
- 4 = 40 respondenten
- 3 = 18 respondenten
- 2 = 3 respondenten
- 1 = –
AFAS (83 respondenten)
- 5 = 36 respondenten
- 4 = 38 respondenten
- 3 = 7 respondenten
- 2 = 2 respondenten
- 1 = –
Koppelingen
Is het salarissoftwarepakket gekoppeld met …
De voornaamste koppelingen (351 antwoorden; meerdere antwoorden mogelijk):
- Boekhoudsoftware: 69,2 procent (243)
- Tijdregistratie- en toegangscontrolesystemen: 46,4 procent (163)
- ERP-software: 26,8 procent (94)
- Office toepassingen: 27,1 procent (95)
Kijken we weer per pakket dan zie je in de top 3 onder de respondenten het volgende beeld:
Loket.nl:
• Boekhoudsoftware (71x)
• Tijdregistratie- en toegangscontrolesystemen (46x)
• ERP-software (20x)
• Officetoepassingen (19x)
Nmbrs:
• Boekhoudsoftware (77x)
• Tijdregistratie- en toegangscontrolesystemen (46x)
• ERP-software (15x)
• Officetoepassingen (20x)
AFAS:
• Boekhoudsoftware (41x)
• Tijdregistratie- en toegangscontrolesystemen (39x)
• ERP-software (38x)
• Officetoepassingen (33x)
Overstappen
Overweegt jouw organisatie over te stappen?
Het algemene beeld uit de enquête: (397 antwoorden)
- Nee 73,3 procent (291 antwoorden)
- Ja 9,8 procent (39 antwoorden)
- Onbekend 16,9 procent (67 antwoorden)
Loket.nl (88 antwoorden)
- Ja –
- Nee 72
- Onbekend 16
Nmbrs (94 antwoorden)
- Ja 4
- Nee 79
- Onbekend 11
AFAS (82 antwoorden)
- Nee 68
- Ja 1
- Onbekend 13
Tevredenheidsfactoren
Noem drie zaken van de huidige applicatie waarover je erg tevreden bent.
Het algemene beeld uit de enquête SV over tevredenheidsfactoren is als volgt (333 antwoorden):
De volgende begrippen worden veel genoemd:
- Gebruikersgemak/gebruiksvriendelijkheid (89x)
- Snelheid (39x)
- Helpdesk (37x)
- Cao-updates (18x)
- Flexibiliteit (16x)
- Eenvoud(ig) (16x)
- Duidelijk (15x)
Kijken we weer naar de drie pakketten dan zie je naast de genoemde trefwoorden onder meer de volgende citaten:
Nmbrs:
- “Goed inzicht voor werknemers, de helpdesk en de gebruiksvriendelijkheid van het systeem”
- “Gemak, verschil in klantmogelijkheden en het werken in een testomgeving”
- “Interactieve loonstrook, verlofmodule, koppeling met diverse verzuimverzekeraars”
- “Lay-out is prettig, je vindt makkelijk je weg in de verschillende onderdelen”
- “Makkelijk te koppelen met andere boekhoudpakketten, goede helpdesk (kennisbank) en webbased”
- “Werkgevers- en werknemersportal, ontwikkeling van HR-mogelijkheden, koppelingen met andere pakketten”
- “Workflow, API koppelingen, gebruikersvriendelijke inrichting”
- “Workflow; cloud applicatie, gebruikersvriendelijk en laagdrempelig”
- “Verlonen en factureren tegelijk; uren invoeren door medewerkers; goede helpdesk”
- “Look & Feel, de Loonstrook, de ondersteuning van landelijke CAO’s”
Loket.nl
- “Gemakkelijke werking, de diverse mogelijkheden die naast de salarisstroken verwerken mogelijk zijn, toegankelijkheid”
- “Continu in ontwikkeling, zit allemaal logisch in elkaar, mutaties door wn zelf in te voeren”
- “Helpdesk, ontwikkelingen van Loket, ideëenportaal”
- “Gebruikersvriendelijk systeem, connected met RDW, postcode enz en duidelijke rapporteringen
Helpdesk, digitaal dossier en verlofmodule” - “Koppeling met instanties, mogelijkheden voor online dossier wg en wn, signalen
- “Personeelsdossier/uitwisselen bestanden via Qwoater, gebruiksgemak, bereikbaarheid applicatie.”
- “Snelheid, stabiliteit, gebruikersgemak/volledige topoverzichten (loonstaat wg/wn)”
- “Stabiliteit, structuur, eenvoudig en duidelijk werknemerloket”
- “Visuele layout, Koppelingen met andere software is goed, goede helpdesk”
- “Performance, gebruiksgemak en communicatie vanuit Loket”
AFAS:
- “Gebruiksvriendelijkheid, zelf looncomponenten bouwen, ERP omgeving”
- “Koppeling met Office, rapportage en data mogelijkheden, snel inzicht”
- “Flexibiliteit, workflowinrichting, rapportagemogelijkheden”
- “Gebruikersgemak, integratie boekhouding/payroll/hrm, automatische verwerkingen”
- “Cao updates en integratie van de cao binnen Profit, rapportage mogelijkheden en ondersteuning van de AFAS helpdesk”
- “Eigen looncomponenten, verschillende arbeidsvoorwaarden, vele modules, proforma’s”
- “Alle mogelijkheden en snelkoppelingen in het systeem. De eenvoud van het verwerken. Makkelijk”
- “Toevoegen van looncomponenten die onderhouden worden door AFAS”
- “Eenmalige vastlegging-veelvuldig gebruik, Workflow ESS en MSS, Automatische CAO updates”
- “AFAS heeft veel mogelijkheden en is erg interessant als het gaat om inrichting. Er kan veel aangepast worden. Loket is erg snel en rechttoe rechtaan. NMBRS heeft een mooie middenweg hierin.”
Dit is het vijfde artikel in een reeks van artikelen over de uitkomsten van de eerste enquête van Salaris Vanmorgen.