• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Evaluatie Wwz: ontslag niet sneller en goedkoper

Evaluatie Wwz: ontslag niet sneller en goedkoper

Nieuws

Minister Koolmees stuurt de Tweede Kamer de evaluatie van de Wet werk en zekerheid. Het onderzoek betreft flexibele arbeid, ontslag en werkloosheid.

6 juli 2020 door Salaris Vanmorgen

Salaris Vanmorgen

De Wet arbeidsmarkt in balans is op 1 januari 2020 in werking getreden. Door deze wet zijn verschillende regels in het arbeidsrecht en in de premieheffing voor de WW gewijzigd.

De uitkomsten van het onderzoek naar de evaluatie Wwz worden betrokken bij de reactie op het rapport van de Commissie Regulering van Werk.

Deze evaluatie van de Wwz gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de afzonderlijke Wwz-maatregelen en van de Wwz als geheel. De evaluatie kijkt naar het effect van de Wwz op het evenwicht op de arbeidsmarkt tussen flexibiliteit en zekerheid.

Veel doelen gehaald

De Wet werk en zekerheid (Wwz), die vanaf 2015 in werking is getreden, heeft als gevolg van het brede pakket aan maatregelen veel van de beoogde doelen gehaald, al is dat niet altijd in sterke mate het geval.

De Wwz heeft gezorgd voor meer doorstroom van flexibele contracten naar arbeidscontracten met meer zekerheden, en meer baan-, werk- en inkomenszekerheid voor flexibele werknemers. Daardoor is het verschil tussen vaste en flexibele werknemers kleiner geworden.

Niet sneller in (vaste) dienst

Ook heeft de wet de rechtszekerheid en rechtsgelijkheid van werknemers en werkgevers bevorderd. Maar de Wwz heeft vrijwel niet geleid tot een sneller en goedkoper ontslagstelsel dat werknemers
activeert en werkgevers stimuleert om werknemers sneller in (vaste) dienst te nemen.

Ook de WW-maatregelen hebben nauwelijks gezorgd voor activering van werklozen, ondanks een gedeeltelijke verlaging van de inkomenszekerheid.

Effecten maatregelen flexibele arbeid

Door de Wwz is er een grotere doorstroom van tijdelijke naar vaste contracten, al geldt die toename
voornamelijk voor hogeropgeleiden en ouderen. Daarnaast is de uitval van flexibele werknemers
naar uitkeringsafhankelijkheid of inactiviteit afgenomen. Dat geldt vooral voor lageropgeleiden en
ouderen. Hierdoor zijn de zekerheden voor de meeste flexibele werknemers verhoogd.

Tijdelijk contract

Sinds 2015 geven werkgevers vaker een eerste tijdelijk contract van zeven maanden en minder vaak van zes maanden. Ook geeft een kleiner aandeel werkgevers een eerste tijdelijk contract van één jaar. Dat komt door de veranderingen in de ketenbepaling, het verbod op een proeftijd in tijdelijke contracten en door de invoering van de transitievergoeding.

Effecten maatregelen ontslagrecht

De hervorming van het ontslagrecht in de Wwz heeft volgens rechters en juridisch belangenbehartigers op onderdelen geleid tot een eenduidiger en eerlijker ontslagrecht.

Ook werkgevers vinden dat het ontslagrecht eenduidiger is geworden, maar ook complexer en niet noodzakelijkerwijs eerlijker. Voor hen is het resultaat van een ontslagprocedure via de kantonrechter minder zeker geworden, waardoor zij vaker (tegelijkertijd) proberen om met de werknemer tot een beëindigingsovereenkomst te komen.

Door de introductie van de gemaximeerde transitievergoeding is die route voor hen aantrekkelijker geworden. Dat heeft gezorgd voor een sterke verschuiving van ontslag via UWV of de kantonrechter naar ontslag met wederzijds goedvinden.

Niet sneller of goedkoper

Gemiddeld genomen is de ontslagprocedure niet sneller of goedkoper geworden, al gaat de formele ontslagprocedure via UWV sneller dan vóór invoering van de Wwz, en duurt het minder lang om met een werknemer tot een schikking te komen.

De gemiddelde ontslagvergoeding is dankzij de transitievergoeding bijna niet toegenomen, maar dit gaat vaak gepaard met een langere periode van improductiviteit.

Kortere ketenbepaling

Er zijn geen aanwijzingen gevonden dat de Wwz heeft geleid tot een activerender ontslagstelsel. De grotere doorstroom van tijdelijke naar vaste contracten is eerder toe te schrijven aan de verkorting van de ketenbepaling van drie naar twee jaar en aan de gunstige economische omstandigheden sinds de inwerkingtreding van de Wwz, dan aan de hervorming van het ontslagrecht.

Effecten maatregelen WW en IOW

De WW-maatregelen in de Wwz hebben tot nu toe een zeer beperkte activerende werking, die
vooral geldt voor werklozen tot vijftig jaar.

De inkomensbescherming die de IOW biedt aan zestigplussers heeft een deactiverende werking: door de IOW hebben ouderen die voor de IOW in aanmerking komen een lagere kans om na instroom in de WW binnen twee jaar weer het werk te hervatten.

Inkomstenverrekening in de WW heeft nauwelijks geleid tot een structureel grotere uitstroom uit de WW, maar zorgt wel voor relatief hoge kosten in vergelijking met andere maatregelen in de Wwz. Op dat punt lijkt de Wwz weinig doelmatig.

Meer regelgeving

De ontslagmaatregelen in de Wwz hebben het verschil in ontslagbescherming tussen vaste en flexibele contracten nauwelijks verkleind, wel heeft de Wwz meer regelgeving voor flexibele contracten geïntroduceerd. De Wwz bevat geen maatregelen voor het meer in balans brengen van de
werkgeversverplichtingen die rusten op een vast dan wel een tijdelijk contract.

Activerende werking?

De Wwz heeft het stelsel van flexrecht, ontslagrecht en WW nauwelijks activerender gemaakt. In
theorie zijn de maatregelen in de Wwz daar wel op gericht, maar in de praktijk sorteren de maatregelen tot dusver weinig effect.

Positieve effecten op de activering van werklozen komen voort uit een verkorting van de WW-duur en de combinatie van inkomstenverrekening en het aanscherpen van het begrip passende arbeid.

Hoewel de introductie van de transitievergoeding ontslagen werknemers (en hun werkgevers) meer mogelijkheden heeft gegeven om de overgang van werk naar werk te ondersteunen met scholing, loopbaanoriëntatie en dergelijke, wordt hier in de praktijk nog maar weinig gebruik van gemaakt.

Balans tussen flex en zekerheid

De Wwz heeft per saldo de baan-, werk- en inkomenszekerheid van flexibele werknemers versterkt
zonder die zekerheden voor vaste werknemers aan te tasten. Daardoor is ook het verschil tussen
vaste en flexibele contracten verkleind.

Vooral de flexmaatregelen hebben gezorgd voor een grotere doorstroom naar arbeidscontracten met meer zekerheden. Dezelfde maatregelen hebben er tegelijkertijd toe geleid dat werkgevers minder flexibiliteit hebben bij de inzet van arbeid.

De ontslagmaatregelen die waren gericht op het eenduidiger, sneller, eerlijker en goedkoper maken van
ontslag, hebben onvoldoende effect gehad om die flexibiliteit bij werkgevers te vergroten.

Rechtszekerheid en -gelijkheid

De Wwz heeft per saldo bij werknemers en werkgevers tot meer rechtszekerheid en rechtsgelijkheid geleid.

De rechtszekerheid van flexibele werknemers is vooral bevorderd door de ketenbepaling en dan met name de verlenging van de tussenpoos, waardoor de kans kleiner is geworden dat werknemers langdurig in flexibele contracten blijven zitten.

De rechtsgelijkheid van flexibele werknemers is verbeterd door het begrenzen van de duur van het uitzendbeding tot 78 gewerkte weken en de loondoorbetaling voor langdurige oproepkrachten.

De hervorming van het ontslagrecht in de Wwz heeft bijgedragen aan een grotere rechtszekerheid en rechtsgelijkheid van vaste werknemers én een grotere rechtszekerheid van werkgevers.

Doeltreffend en doelmatig?

Wat zeker is bereikt, is het doel van een grotere rechtszekerheid en rechtsgelijkheid van werknemers en werkgevers. Dat komt voor een groot deel door de hervorming van het ontslagstelsel, waardoor meer vastligt over ontslaggronden, ontslagroutes, ontslagprocedures en ontslagvergoedingen, die bovendien niet sterk variëren tussen ontslagen werknemers. Dat leidt tot meer zekerheid én gelijkheid.

Ook de flexmaatregelen hebben bijgedragen aan een grotere rechtszekerheid en rechtsgelijkheid door bepalingen in de wet op te nemen die de verschillen tussen flexibele en vaste werknemers kleiner maken.

Een tweede doel dat is bereikt, is de grotere doorstroom van flexibele contracten naar contracten
met meer zekerheid, waaronder vaste contracten. De inkorting van de ketenbepaling en de verlenging van de tussenpoos hebben daaraan bijgedragen. Introductie van de transitievergoeding heeft dat mechanisme alleen maar versterkt.

Het zijn vooral de WW-maatregelen die een stimulerend effect hebben op werkzoekenden tot ongeveer vijftig jaar. Voor oudere werklozen is dat effect er niet.

Het activerende effect vanuit de hervorming van het ontslagrecht is vooralsnog beperkt. De transitievergoeding die werkgevers en werknemers stimuleert om de gang van werk naar werk te ondersteunen met onder meer scholing, wordt daarvoor nog weinig benut.

De meeste maatregelen in de Wwz kunnen toch als doelmatig worden beschouwd, aangezien ze tegen
beperkte kosten de doelstellingen bereiken. Dat geldt niet voor de WW-maatregelen.

Evaluatie Wet werk en zekerheid

Categorie: Nieuws Tags: Accountancy, flexwerkers, ontslag, Wet werk en zekerheid (Wwz)

Tags: Accountancy, flexwerkers, ontslag, Wet werk en zekerheid (Wwz)

Gerelateerde artikelen

1 september 2023

Antwoord op vragen over seizoensarbeid: 3 maanden onderbrekingstermijn

31 augustus 2023

Oproep SER aan Tweede Kamer: werk door aan dossier arbeidsmarkt

17 augustus 2023

Nieuwe aandeelhouder vaart andere koers, maar geen redelijke grond voor ontslag bestuurder

9 augustus 2023

Onterechte bevoordeling en fraude: ontslag op basis van e-grond

Hoofdsponsor

Een nieuwe medewerker zoeken, selecteren én behouden

Kennispartner

Fiscount Loonservice is nu Fiscaris

Partners

Checklist: Wet verbetering poortwachter
Technologische ontwikkelingen binnen de salarisadministratie
Veelvoorkomende frustraties in HR-vak en de oplossing in de software
Geen zelfreflectie werknemer en dossieropbouw bij verstoorde arbeidsrelatie

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Valk Service Center structureert HR-administratie met Exact Online HR
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Terug naar het tijdperk van de VAR?
Prinsjesdagpodcast: ‘Regels versimpeld, maar gewoon betalen’

Meest gelezen berichten

  • Forse stijging wettelijk minimumloon vanaf 2024: 30% bij 40-urige werkweek 3.7k weergaven
  • Netto maandsalaris werknemer met modaal inkomen stijgt zo’n 2,5 procent per 2024 2.1k weergaven
  • Koopkrachtwijzigingen in 2024 – berekeningen Nibud 2.1k weergaven
  • Belastingplan 2024: overzicht belangrijkste maatregelen 1.9k weergaven
  • Opdrachtgever moet loon betalen en loonstroken verstrekken 1.4k weergaven

NIRPA

Opleidingen

27
sep
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
sep
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
29
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
29
sep
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
02
okt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
03
okt
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
03
okt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
04
okt
Online cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
04
okt
Arbeid en Recht (3)
Fiscount
05
okt
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
06
okt
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
09
okt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
10
okt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
10
okt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
10
okt
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
11
okt
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
12
okt
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
12
okt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
12
okt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
16
okt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
18
okt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
okt
Update Arbeidsrecht voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
24
okt
Update Sociale Zekerheid (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
okt
Vakopleiding Payroll Services (VPS®)
Markus Verbeek Praehep
30
okt
Werkkostenregeling (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
nov
Cursus Impact nieuwe Wet Toekomst Pensioenen per 1 juli 2023
MOCuitgevers
06
nov
Kennismarathon Arbeidsrecht
Fiscount
06
nov
Kennismarathon Loonheffingen
Fiscount
07
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
08
nov
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
13
nov
Cursus Samenwerken tussen de HR-afdeling en salarisadministratie
MOCuitgevers
13
nov
Arbeid en Recht (4)
Fiscount
14
nov
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
20
nov
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
27
nov
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
04
dec
Online cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (verdieping)
MOCuitgevers

Vacatures

Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur – Zwolle
Flynth
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Senior Salarisspecialist
Infacto
Salarisadministrateur (detachering) – Strictly People
Strictly People
Traineeship Salarisadministrateur voor zorgprofessionals
Vvaa
Salarisadministrateur – Lochem
Flynth
Senior Salarisadministrateur / Functioneel Beheerder AFAS
Vvvaa
Senior Salarisadministrateur – House Of Talents. Utrecht
Strictly People
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Vacature Salarisadministrateur INTERIM
WEA Deltaland
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Adviseur Werkgeversadvies
Vvaa
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Salarisadministrateur
Flynth
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Medewerker personeel en salaris. (32-40 uur per week)- Schagen
Jongejan & Partners Accountants & Belastingadviseurs
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Salarisadministrateur – Gorinchem
Flynth
Salarisadministrateur
Waterschap de Dommel
Salarisadministrateur voor Zorgprofessionals
VvAA
Salarisadministrateur
Flynth
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Salarisadministrateur Abin accountants- Noordwijk e/o Voorburg
Abin
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Salarisadministrateur
Ruigrok
Salarisadministrateur – Breda
Flynth
Salarisadministrateur Veenendaal
Flynth
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Medior Salarisspecialist
Infacto
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Salarisadministrateur – Schagen
Flynth

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV