
Zelf online je zaken regelen, is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Ondernemers raken steeds meer gewend aan moderne bedrijfsapplicaties. Dat stelt ondernemers in staat om eenvoudig zelf of met (beperkte) ondersteuning hun administratie te regelen. Het biedt ondernemers meer flexibiliteit en overzicht en daarnaast is het efficiënter en sneller. Op het vlak van salaris en HR wordt deze behoefte ook steeds groter. In het geheel nieuwe design van Loket.nl heeft het gebruik van de applicatie door de ondernemer dan ook een centrale rol. Het gedeeltelijk of volledig zelfstandig uitvoeren van de salarisadministratie wordt hierdoor veel eenvoudiger.
In het tweede kwartaal van 2020 komt Loket.nl met dit geheel nieuwe ontwerp van de HR-software. Dat gebruikersgemak centraal staat, ga je direct zien aan het intuïtieve ontwerp. In de nieuwe versie kunnen gebruikers hun taken nog sneller en eenvoudiger uitvoeren. Een compleet nieuw design is echter niet iets wat je ‘zomaar even doet’. Vandaar dat Loket.nl huidige gebruikers intensief betrokken heeft bij de ontwikkeling. Waar lopen ondernemers nu tegenaan en hoe kunnen we dat eenvoudiger maken in de applicatie?
Gebruikers betrekken
“Vorig jaar hebben we bij Loket.nl het Ideeënportaal geïntroduceerd. Via dit portaal kunnen onze accountantskantoorgebruikers ideeën insturen. Gebruikers kunnen op ideeën van elkaar reageren en stemmen. Op basis daarvan voeren we interessante ideeën door in de applicatie. Daarnaast zijn we ook gestart met een testpanel voor ondernemers. Hiervoor hebben zich inmiddels ruim 200 ondernemers aangemeld. Zij denken met ons mee over de ontwikkelingen waar we mee bezig zijn, zoals het nieuwe design en hoe het verloningsproces eruit moet zien”, vertelt Erik Snels, directeur Loket.nl. Op deze manier kunnen de ontwikkelaars bij Loket.nl echt op de stoel van de gebruiker gaan zitten.
Zo eenvoudig en efficiënt mogelijk
Weinig ondernemers worden echt gelukkig van de salarisadministratie. “Daarom willen wij het zo leuk en eenvoudig mogelijk maken en waar nodig werkzaamheden automatiseren en koppelingen maken met veelgebruikte bedrijfsapplicaties”, zegt Erik.
Door te automatiseren en koppelingen met andere applicaties verkleint Loket.nl onder andere handmatige invoer van gegevens en de foutkans is hiermee ook minimaal.
Betrouwbaarheid voorop!
Naast het compleet vernieuwde design, beschikt de nieuwe versie van Loket.nl ook over een andere opzet die minder direct zichtbaar is voor de eindgebruiker. Er is gekozen voor een API-first benadering. Dit betekent bijvoorbeeld dat alle mogelijkheden van Loket.nl ook voor andere systemen toegankelijk worden en de koppeling en integratie met deze systemen nog eenvoudiger en veelzijdiger wordt voor de gebruiker.
Forse investeringen in de applicatie worden gedaan om te innoveren, maar uiteraard ook om kwaliteit, betrouwbaarheid en continuïteit te garanderen bij de verwerking van HR- en salarisgegevens.
Om beschikbaarheid te garanderen heeft Loket.nl de beschikking over meerdere datacenters in een private cloud in combinatie met het Azure Cloudplatform van Microsoft. Als het ene datacenter uitvalt, kan het andere doordraaien.
Daarnaast is Loket.nl ISAE 3402 type II gecertificeerd én beschikt Loket.nl als eerste en enige HR- en salarisapplicatie over het keurmerk Zeker-OnLine Salaris. Als keurmerkhouder bewijst Loket.nl dat er aan alle normen op het gebied van betrouwbaarheid, veiligheid, juridische zekerheid en continuïteit wordt voldaan. En dat is best een heel veilig idee als je werkt met privacygevoelige gegevens. “We willen vooroplopen in de markt en tegelijkertijd kwaliteit en betrouwbaarheid borgen. Daar doen we dan ook geen concessies in. Dat kunnen we ons niet veroorloven”, zegt Erik.
Loket.nl onderdeel van Van Spaendonck
In 2005 was Loket.nl het eerste systeem met een online oplossing voor de HR- en salarisadministratie. Loket.nl startte destijds met zo’n 800 werkgevers en 18.000 medewerkers. Door de keuze te maken voor online, groeide dit snel. Inmiddels is Loket.nl de marktleider op het gebied van HR en salaris voor het mkb. Ruim 1 miljoen medewerkers ontvangen hun salaris via Loket.nl en meer dan 120.000 werkgevers en 250 accountantskantoren ervaren het gemak van de applicatie.
Als marktleider op het gebied van online salaris en HR voor het mkb heeft Loket.nl als missie om ondernemers zoveel mogelijk te ontzorgen. Loket.nl is onderdeel van Van Spaendonck. Van Spaendonck is in 1919 opgericht met als motto: blijven innoveren en denken in oplossingen. Ruim 100 jaar later draagt Van Spaendonck nog iedere dag bij aan ondernemerschap in Nederland. Een nieuw intuïtief ontwerp van Loket.nl sluit hier perfect op aan.
“Om grote ontwikkelingen als deze te realiseren, is het van belang dat de basis goed is. Daarom staan kwaliteit, betrouwbaarheid en security hoog in het vaandel. En vergeet schaalbaarheid ook niet: onze gebruikers moeten absoluut geen last ervaren dat wij groeien”, vertelt Erik Snels, directeur Loket.nl.