Door de nieuwe technologie gaan banen weg en komen er nieuwe banen bij. Als beroepen/werkzaamheden sneller verdwijnen, wordt het ook belangrijker dat medewerkers niet vastroesten in hun baan. Life long learning wordt echt noodzaak.
Lenigheid en nieuwsgierigheid zijn op de lange termijn misschien wel de belangrijkste competenties van medewerkers om relevant te blijven. Tegen deze achtergrond mag duidelijk zijn waarom persoonlijke ontwikkeling steeds belangrijker wordt.
De organisatie waarin iemand werkzaam is, kan daarin het verschil maken en de ontwikkeling van werknemers faciliteren. Juist in verbinding met de organisatie en de collega’s is er een vruchtbare voedingsbodem voor persoonlijke ontwikkeling.
Vijf relevante zaken
Vijf zaken waarmee de bedrijfscontext de persoonlijk ontwikkeling vooruit kan helpen en waarmee bedrijven zich kunnen onderscheiden.
1 Persoonlijke ontwikkeling is voor iedereen
Dat geldt van directeur tot jongste medewerker. Als persoonlijke ontwikkeling voor iedereen van belang is en geen punt van discussie is, dan is het ook vanzelfsprekend om elkaar daarbij te helpen. Als alle medewerkers beter worden, wordt het bedrijf tenslotte beter. Ontwikkelen op persoonlijke sterktes is daarbij het uitgangspunt.
2 Eigen drijfveren verbinden met hoger organisatiedoel
Zelf goed zicht hebben op jouw persoonlijke drijfveren en persoonlijke doelstellingen is een van de voorwaarden om het gesprek over de eigen ontwikkeling in de bedrijfscontext goed te kunnen voeren. Ontwikkeling moet zo dicht mogelijk bij jezelf blijven.
Een duidelijk en authentiek hoger doel van de organisatie biedt jou een belangrijk aanknopingspunt om jouw persoonlijke verbinding te maken met de organisatie.
Hoe kan ik binnen mijn huidige werkzaamheden een nog hogere bijdrage aan het (hogere) organisatiedoel leveren?
3 Zorg voor voldoende uitdaging
Goed worden in wat je doet, vereist veel oefening en ervaring. Stap voor stap alles leren wat voor een functie belangrijk is, is de basis van excellentie.
Een baan waarin niemand nog mogelijkheden tot verbetering ziet, is een baan zonder uitdaging.
4 Organiseren van feedback vraagt om moed
Het organiseren van feedback tussen collega’s is belangrijk. Het uitgangspunt daarbij is altijd de vraag ‘Wat proberen we hier als collega’s gezamenlijk te bereiken?’. Het gaat hier niet alleen om jouw eigen ontwikkeling maar ook om de ontwikkeling van de ander en hoe collega’s daarbij kunnen helpen.
Feedback moet een normale routine zijn in de bedrijfscontext.
5 Het gaat niet alleen om kennis en inzicht
Het steeds weer stimuleren van groei betreft niet alleen kennis en inzicht. Het is van belang vaste routines te doorbreken en nieuwe te leren. Voor dat laatste is hulp van collega’s noodzakelijk.
Tot slot: leren in de bedrijfscontext vereist engagement: erin duiken en het gaan doen, met vallen en opstaan, in de vaste overtuiging er iets van te maken.
Michel Cobben, Manager Relatiemanagement bij Loket.nl
Lees de volledige blog van Michel Cobben op Loket.nl