Oudere dieselauto’s stoten vervuilende fijnstof uit. De overheid wil daarom het bezit en het gebruik van vervuilende auto’s minder aantrekkelijk maken.
Fijnstof, zoals roet, is slecht voor het klimaat en de gezondheid. Veel fijnstof wordt uitgestoten in het verkeer, vooral door oudere dieselauto’s. De overheid maakt het met de fijnstoftoeslag financieel interessanter om een schonere auto te kopen.
Vervuilende dieselauto’s
De toeslag, die ook wel bekend staat als de ‘roettax’, geldt voor auto’s en bestelwagens die op diesel rijden. En die geen fabrieksroetfilter hebben en fijnstof uitstoten van meer dan 5 milligram per kilometer.
Eigenaren van zo’n voertuig moeten vanaf 1 januari 2020 15% meer motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) betalen, de fijnstoftoeslag. Voor een gemiddelde auto die op diesel rijdt en tussen de 1350 en 1450 kilo weegt, kost dat 225 euro per jaar.
Sommige dieselauto’s, zoals zware dieselbestelauto’s, hebben een fijnstofuitstoot in milligram per kilowattuur (kWh). Hiervoor komt ook een norm.
Eigenaren met een dieselauto die meer dan 10 milligram per kWh fijnstof uitstoot, gaan vanaf 1 januari 2020 ook de fijnstoftoeslag betalen.
Dit wetsvoorstel moet de Eerste Kamer nog goedkeuren. Zie hiervoor ook de Memorie van Toelichting op de overige fiscale maatregelen 2020 (PDF, 468 KB) (paragraaf 16, pagina 36).
Fijnstofuitstoot checken
De Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) houdt in het kentekenregister gegevens bij over fijnstofuitstoot. De Belastingdienst gaat uit van deze gegevens.
Check fijnstofuitstoot van het voertuig op site RDW