Het gaat om de ongelijkheid in de methode van berekening van het maximumbedrag waarover premie wordt geheven via voortschrijdend cumulatief rekenen (VCR), en de ongelijkheid in de hoogte van de Werkhervattingskas (Whk)-premie over uitkeringen.
Meer balans
Met dit wetsvoorstel wil de regering zorgen voor meer balans in de toepassing van VCR tussen het UWV als publieke uitvoerder, diverse private uitvoerders en werkgevers die publiek verzekerd zijn of eigenrisicodrager zijn zonder private verzekering. Het voorstel is ook van toepassing op overheidswerkgevers. Daarnaast wil de regering zorgen voor meer evenwicht in de premie over uitkeringen.
VCR
Met dit wetsvoorstel wordt ervoor gezorgd dat de private uitvoerder voor VCR geen rekening meer hoeft te houden met het loon bij de eigenrisicodrager. Hierdoor wordt de uitvoering meer gelijkgetrokken tussen UWV en de private uitvoerder. Dit verkleint de kans op vertraging en fouten in de toepassing van VCR.
De aanpassing in de premies over uitkeringen moet bijdragen aan een meer gelijk speelveld in de hybride markt.
Gemiddelde Whk-premie
Met dit wetsvoorstel wordt voorgesteld om de gemiddelde Whk-premie over uitkeringen te heffen. Dit gaat ook gelden wanneer een werkgever ervoor kiest om de uitbetaling van een uitkering zelf te doen in plaats van dat deze door het UWV rechtstreeks aan de werknemer wordt gedaan. UWV vergoedt dan ook de gemiddelde premie aan de werkgever.
Dit voorstel draagt bij aan een meer gelijk speelveld doordat de premies die UWV afdraagt voor uitkeringen gelijk worden aan de premies die eigenrisicodragers betalen. Hierbij betaalt een werkgever die eigenrisicodrager is voor de ZW en/of WGA geen Whk-premie voor de betreffende premiecomponent. Anders zou deze werkgever namelijk premie betalen voor een verzekering waar hij/zij niet voor verzekerd is.
In de situatie waarin de werkgever zelf loon en uitkering betaalt, moet hij VCR toepassen over loon en uitkering samen. Dit is echter niet problematisch omdat de gegevens die de werkgever hiervoor nodig heeft allemaal in zijn eigen loonadministratie zijn opgenomen.
Gevolgen VCR
Door de voorgestelde aanpassingen hoeven private uitvoerders die betalen namens en voor eigenrisicodragers niet meer VCR toe te passen over de som van loon en uitkering. De private uitvoerder hoeft daardoor geen gegevens meer over te nemen uit de loonadministratie van de betreffende werkgever waarmee het proces van toepassen van VCR dus aanmerkelijk eenvoudiger wordt.
De eigenrisicodrager die zelf loon en uitkering betaalt, blijft VCR toepassen over loon en uitkering samen. Dit is echter niet problematisch aangezien hij geen inzicht nodig heeft in de loonadministratie van een andere partij.
Werkgeversbetalingen
Met dit wetsvoorstel wordt voorgesteld om de gemiddelde Whk-premie over uitkeringen te heffen. Dit gaat ook gelden wanneer een werkgever ervoor kiest om de uitbetaling van een uitkering zelf te doen in plaats van dat deze door het UWV rechtstreeks aan de werknemer wordt gedaan. UWV vergoedt dan ook de gemiddelde premie aan de werkgever.
Gevolgen voor werknemers
Werkgevers mogen de WGA-premie of de kosten voor het eigenrisicodragen voor de helft verhalen op werknemers. Door de aanpassing in de premie over uitkeringen kan de doorbelasting aan werknemers veranderen.
Gevolgen voor werkgevers
De werkgever hoeft geen gegevens uit de loonadministratie meer te verstrekken aan de private uitvoerder. Door de aanpassing in de premies over uitkeringen kunnen werkgevers die eigenrisicodrager zijn voor de ZW of WGA te maken krijgen met een andere premie over uitkeringen.
Gevolgen voor verzekeraars
De private uitvoerder hoeft geen gegevens meer over te nemen uit de loonadministratie van de betreffende werkgever waarmee het proces van toepassen van VCR aanmerkelijk eenvoudiger wordt.
Een reactie op het wetsvoorstel is tot en met 6 december 2019 te geven.
Wijziging Wfsv ivm aanpassingen in berekening premies over uitkeringen