Na de HAVO begon Pieter bij Hoek en Blok met werken en leren tegelijk. Dit was toentertijd voor de accountancyopleiding. Niet lang daarna stapte hij over naar de salarisadministratie en haalde zijn Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL). “Dat bevalt nog steeds heel goed, Hoek en Blok is een fijne werkgever. In 2010 zijn we gestart met Loket.nl en eind 2009 moest dus bij ons alles omgezet worden. Toen ben ik op de salarisafdeling bijgesprongen en daar ben ik niet meer weggegaan. Ik ben er een beetje ingerold dus, dat merk je vaak met mensen in de salarisadministratie.”
Pieter houdt ervan om in zijn vrije tijd te klussen en verbouwen in en rond zijn huis. “Maar verder ben ik toch wel veel met het werk bezig hoor. Meestal werk ik meer dan 40 uur. Dat komt ook omdat we nog best groeiende zijn, dan heb je toch vaak met groeistuipen en personeelstekort te maken.” Pieter komt uit Ridderkerk en werkt bij de vestiging van Hoek en Blok in Sliedrecht. Momenteel zowel vanuit huis als op kantoor. “Ik begin ’s ochtends met het checken van mijn mailbox en daarna is het toch wel veel bellen met klanten. Salarisadministratie is natuurlijk een maandelijks terugkerend iets, dus je hebt ook maandelijks contact met de klant. Je merkt dat je daardoor echt een band opbouwt met klanten. Daardoor komen ze ook wel met andere vragen die niet per se met salaris te maken hebben. We proberen ze te adviseren in de breedste zin van het woord.”
Loket.nl als basis voor nieuw HR-concept
In totaal werken er zo’n 125 professionals bij Hoek en Blok, dat in de loop van de jaren flink groeide. “Van origine is Hoek en Blok een accountantskantoor, maar tegenwoordig is het meer een advieskantoor dat van alle markten thuis is. Dat noemen we het ontzorgen van de klant, zodat de ondernemer zich kan bezighouden met dat waarin hij goed is: ondernemen. Wij nemen veel administratieve handelingen over van de ondernemer en automatiseren die zoveel mogelijk. Om dat mogelijk te maken hebben we juristen, fiscalisten, mensen voor de financiële planning, financieringsspecialisten, salarisadministrateurs en een eigen arbodienst. Die dienstverlening is in de loop van de jaren steeds verder uitgebreid omdat daar bij klanten behoefte aan is.” Sinds tweeëneenhalf jaar heeft Hoek en Blok daarom ook alle HR-diensten op een nieuwe manier in de markt gezet, vertelt Pieter. “Dat concept heet H@RY, uw digitale HR-medewerker. Loket.nl is de basis voor de salarisadministratie en van daaruit kun je heel veel uitbouwen met alle aanvullende modules vanuit Loket.nl en onze specialisaties. Alles op juridisch en fiscaal vlak, HRM, de arbodienst en subsidiedienstverlening zit daar omheen en daar kun je als klant op aanvraag gebruik van maken. We merken wel dat dat aanslaat bij klanten.”
Focus op snelheid en automatisering, open voor ontwikkeling
“We zitten nu met z’n zessen op de loonafdeling”, vertelt Pieter. “Ik ben een soort meewerkend voorman en ben er dus verantwoordelijk voor dat alle salarissen op tijd en correct verwerkt worden.” Zowel intern, als voor klanten en voor de mensen van Loket.nl is Pieter een aanspreekpunt. “Ik ben veel bezig met het verwerken van loonstroken en het adviseren van klanten over bijvoorbeeld de werkkostenregeling, de NOW-regeling en de Wet Arbeidsmarkt in Balans. We proberen ervoor te zorgen dat we goed op de hoogte zijn van onderwerpen als deze voordat klanten met vragen komen, zodat we ze optimaal kunnen adviseren.”
Die tijd en ruimte voor advieswerk is er ook dankzij Loket.nl, vertelt Pieter. “Loket.nl is gewoon een goed systeem. Het is eigenlijk één druk op de knop voor de loonstroken, daar zit het werk tegenwoordig niet meer in. Door automatisering verschuift het werk steeds meer naar advisering. Klanten voeren zelf mutaties door in Loket.nl, dat scheelt ook al werk en overtypfouten.”
Binnen het salarisvak is dus een beweging richting advieswerk gaande. Maar ook analyse wordt belangrijker, ziet Pieter. “Door bijvoorbeeld goed te kijken naar de leeftijdssamenstelling van het personeelsbestand: kun je daar de komende jaren mee verder of moet je daar al op inspelen? Er wordt veel meer vooruit gedacht, daar zie je wel echt een verandering in. Het loonstroken draaien automatiseert en de klant verwacht meer: dat je over de wet- en regelgeving communiceert, dat je proactief laat weten als er iets beter kan.”
Dat Pieter enthousiast is over Loket.nl laat hij duidelijk merken. “Met de applicatie kunnen wij inspelen op de wensen en behoeften van onze klanten. Daarnaast staan ze bij Loket.nl open voor (door)ontwikkeling en koppelingen met andere partijen om het voor gebruikers nog eenvoudiger en efficiënter te maken. Over het cao-onderhoud ben ik overigens ook echt te spreken, daarin zijn ze echt onderscheidend.” Samengevat omschrijft Pieter Loket.nl als betrouwbaar en solide.
Pieter de Jong is de derde deelnemer aan een rubriek met interviews met mensen uit het salaris- en HR-vak. De interviewreeks is een samenwerking tussen Salaris Vanmorgen en Loket.nl.
Lees ook de interviews met onze eerdere deelnemers:
Een dag in het leven van salarisadministrateur Gerben Tronchet
Een dag in het leven van Hoofd Salarisadministratie Heidi Hamelinck