Het Nibud heeft een aantal hulpmiddelen ontwikkeld die de werkgever hierbij ondersteunen.
Veel werkenden hebben door de coronacrisis minder inkomsten. Geldproblemen en de daarmee gepaard gaande stress liggen dan op de loer. Het is belangrijk deze problemen tijdig te bespreken en hulp aan te reiken. Daarom heeft het Nibud een set hulpmiddelen ontwikkeld die professionals helpen om het gesprek aan te gaan met mensen bij wie geldproblemen dreigen. Zo zijn problemen te voorkomen.
De middelen die de werkgever helpen een gesprek over geldproblemen aan te gaan, zijn een Gesprekshandreiking en een Signaalkaart.
De Gesprekshandreiking geeft handvatten om het gesprek aan te gaan. De Signaalkaart bevat een lijst met signalen die kunnen duiden op geldproblemen.
Signalen, gesprek, doorverwijzen
De middelen helpen:
- te signaleren – je krijgt een lijst signalen die kunnen duiden op geldproblemen;
- het gesprek aan te gaan – tips bij voorbereiding, ijsbrekers om het gesprek te starten en manieren om in contact te blijven;
- door te verwijzen – hoe kun je goed doorverwijzen en naar welke organisaties.
Onder werkgevers verstaat Nibud iedereen die als werkgever, leidinggevende of vanuit een andere ondersteunende rol dagelijks contact heeft met werkenden, zoals directeuren, teamleiders, HR-managers, adviseurs P&O, salarisadministrateurs en bedrijfsmaatschappelijk werkers. Ook intercedenten kunnen gebruik maken van deze handreiking.
Basissignalen
De basissignalen bij financiële problemen zijn de financieel-administratieve signalen:
- Regelmatige verzoeken om meer uren te werken
- Structureel (willen) overwerken
- Hoog (en vaak kort) ziekteverzuim*
- Verzoek uitbetaling vakantiedagen*
Bij de volgende signalen is vaak sprake van ernstige betalingsachterstanden en echte geldproblemen:
- Loonbeslag*
- Regelmatige verzoeken om een voorschot op het salaris of het vakantiegeld*
- Fraude of diefstal
Signalen met een * gelden vaak Vragen over het (late) betaalmoment van het salaris
Intranet
Je kunt medewerkers ook de mogelijkheid bieden zelfstandig anoniem ondersteuning te zoeken bij geldproblemen. Voor deze route vind je in de bijlage van deze handreiking een korte tekst die je op
het intranet of een andere bedrijfstoegankelijke pagina kunt plaatsen.
Passende hulp
Het is belangrijk om te weten welke hulp bij de medewerker past. De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) wijst mensen met geldzorgen de weg naar passende hulp. De NSR biedt verschillende
kanalen waar mensen gebruik van kunnen maken, zoals Geldfit.nl en de landelijke telefoonlijn 0800-8115.
Download de Gesprekshandreiking werkgevers
Download de Signaalkaart werkgevers