Werknemers in dienst van een werkgever gevestigd in de EU, EER en Zwitserland mogen naar Nederland worden gedetacheerd. Sinds 1 maart 2020 moeten deze werknemers door hun werkgever worden gemeld bij de Nederlandse overheid.
Meldplicht
De meldplicht is ingesteld om meer zicht te krijgen op welke bedrijven met welke werknemers actief zijn in Nederland. Dit geeft inspectiediensten de handvatten om effectiever toe te kunnen zien op de naleving van arbeidswetten en het opsporen van arbeidsmarktfraude en misstanden ten aanzien van deze groep arbeidsmigranten. De meldplicht draagt bij aan de bescherming van werknemers en aan het tegengaan van oneerlijke concurrentie.
Nogmaals evaluatie
Conform artikel 19 van de Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese Unie (WagwEU), is de meldplicht twee jaar na inwerkingtreding geëvalueerd. Deze evaluatie is op 30 januari 2023 met de Tweede Kamer gedeeld. Uit de evaluatie bleek dat de naleving van de meldplicht en de kwaliteit van de meldingen nog verbetering behoefden. Daarom is toegezegd om de meldplicht nogmaals te evalueren.
Duidelijk wanneer meld- en controleplicht geldt
Uit de tweede evaluatie blijkt dat het voor de meeste buitenlandse dienstverrichters en binnenlandse dienstontvangers duidelijk is wanneer de meld- en controleplicht geldt. Dit is een verbetering ten opzichte van de vorige evaluatie. Het is echter nog steeds niet voor iedereen duidelijk.
Nog meer duidelijkheid vereist
Uit het onderzoek volgt daarom de aanbeveling om een duidelijke factsheet te maken met specifieke meldinformatie en voorbeeldafbeeldingen, waarop de vereiste gegevens overzichtelijk en duidelijk zijn gemarkeerd. Een factsheet met een overzicht van de vereiste gegevens is op postedworkers al te vinden. In aanvulling daarop zal een handleiding met voorbeeldafbeeldingen ontwikkeld worden.
Verder blijkt uit het onderzoek dat de naleving van de meld- en controleplicht de afgelopen jaren lijkt te zijn verbeterd.
Meer gerichte voorlichting
Administratieve lasten, onbekendheid en interne afstemmingsproblemen bij bedrijven leiden echter tot ondermelding en beperkte datakwaliteit. Daarom wordt aanbevolen om in te zetten op meer gerichte voorlichting en zichtbaarheid van de handhaving. Deze aanbeveling wordt overgenomen.
Meld- en controleproces verder automatiseren
Er is de afgelopen jaren geïnvesteerd in het meldloket om de datakwaliteit en gebruiksvriendelijkheid te verhogen en zo administratieve lasten te verlagen. Uit het onderzoek volgt dat veel gebruikers deze aanpassingen gemerkt hebben en dat die positief worden beoordeeld. Tegelijkertijd wordt aanbevolen om het meld- en controleproces verder te automatiseren, door bijvoorbeeld standaardgegevens herbruikbaar te maken en het meldloket te koppelen aan externe databronnen, zoals het KvK-register.
Voor dienstverrichters en dienstontvangers volgt de aanbeveling om de interne organisatie te verbeteren zodat meldingen beter worden afgestemd en bij de juiste personen terechtkomen.
Administratieve lasten verminderen
Het kabinet hecht grote waarde aan het verminderen van administratieve lasten bij grensoverschrijdende detachering van werknemers, zonder afbreuk te doen aan de bescherming van werknemers. De Europese Commissie heeft een voorstel gedaan voor een Europees meldloket bij grensoverschrijdende detacheringen.
Daarnaast wordt bij de evaluatie van de meldplicht in Nederland onderzocht of twee maatregelen uit Duitsland en Spanje – respectievelijk een risicogebaseerde aanpak en een vrijstelling voor kortdurende detacheringen – ook in Nederland kunnen bijdragen aan het verlagen van de regeldruk.

