• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten
Home » Opheffen handhavingsmoratorium – geen uitzondering voor zorgsector

Opheffen handhavingsmoratorium – geen uitzondering voor zorgsector

Nieuws

Minister Agema van VWS informeert over de gevolgen van opheffen van het handhavingsmoratorium wat betreft de kwalificatie van de arbeidsrelaties voor de loonheffingen in de zorg.

17 december 2024 door Salaris Vanmorgen

De minister ziet dat er in zorg en welzijn regelmatig zzp’ers worden ingezet terwijl er op basis van wet- en regelgeving sprake is van een dienstbetrekking (schijnzelfstandigheid).

In de brief van 10 februari 2020 benadrukte het toenmalige kabinet al het belang van een goede balans tussen medewerkers in loondienst en flexwerkers, waaronder zzp’ers, om zo de kwaliteit en continuïteit van zorg te kunnen blijven borgen. Het tegengaan van schijnzelfstandigheid is hierbij van groot belang. Diezelfde lijn wordt voortgezet door het huidige kabinet. De opheffing van het handhavingsmoratorium is dan ook een van de maatregelen van het kabinet om schijnzelfstandigheid tegen te gaan.

Volledig handhaven

De opheffing van het handhavingsmoratorium per 1 januari 2025 betekent dat er weer volledig gehandhaafd gaat worden op de kwalificatie van de arbeidsrelatie voor de loonheffingen. Er is geen sprake van een verandering in wet- en regelgeving. De opheffing is in 2022 aangekondigd. De zorgsector heeft zich daarmee de afgelopen jaren op het opheffen van het handhavingsmoratorium kunnen voorbereiden.

Schijnzelfstandigheid vermijden

Ook voor zorg en welzijn geldt het uitgangspunt dat schijnzelfstandigheid onwenselijk is. In het Integraal Zorgakkoord van september 2022 is – met het oog op de benodigde voorbereiding op de handhaving – opgenomen dat partijen afspreken dat schijnzelfstandigheid wordt vermeden. Zo is onder meer afgesproken dat brancheorganisaties een rol nemen in het voorkomen van schijnzelfstandigheid en hun leden aansporen om zich te houden aan wet- en regelgeving. Hiervoor hebben verschillende brancheorganisaties in de zorg de afgelopen jaren trajecten uitgevoerd in samenwerking met VWS, SZW en Financiën/Belastingdienst.

Voorlichting

De verschillende brancheorganisaties hebben hun leden ieder op hun eigen wijze geïnformeerd over de inzet van zzp’ers, onder andere via webinars. De gemene deler in al die voorlichting is dat bij de beoordeling van de arbeidsrelatie op basis van de bestaande wet- en regelgeving en relevante jurisprudentie, alle feiten en omstandigheden, in onderling verband bezien, meewegen.

Feitelijk in loondienst moeten werken

Al met al hebben deze trajecten meer duidelijkheid verschaft; zo is voor betrokken branches inzichtelijk geworden dat veel van de huidige zzp’ers in de zorg feitelijk in loondienst werkzaam zouden moeten zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor veel van de zzp-zorgmedewerkers die werkzaam zijn in instellingsverband. Ook vaste waarnemers in de eerstelijnszorg kunnen in algemene zin niet als zzp’er werken. Voor assistenten en anderszins ondersteunende zorgmedewerkers geldt hetzelfde. Voor de echt ondernemende zelfstandigen blijft in zorg en welzijn onveranderd ruimte, zoals ook is toegelicht in de brief van 10 februari 2020.

Meer duidelijkheid wenselijk

Bij het verkrijgen van meer duidelijkheid over wanneer inzet van zzp’ers wel en niet mogelijk is in de zorg, is een aantal specifieke deelgebieden (bijvoorbeeld avond-, nacht- en weekenddiensten, kortdurende waarneming en kwetsbare patiënten die specifieke eerstelijnszorg nodig hebben in instellingen) naar voren gekomen waar gegeven de organisatie van zorg extra duiding wenselijk is. Deze casuïstiek is bekend bij VWS en daar is het ministerie mee bezig.

Omdat 2025 ook het jaar wordt waarin weer volledig wordt gehandhaafd en de sector gebaat is bij duidelijkheid, wil de minister samen met het ministerie van SZW en Financiën/ de Belastingdienst verder verkennen hoe wij, in specifieke situaties deze duiding zoveel als mogelijk kunnen geven. Met behulp van casussen verwacht Agema deze duidelijkheid verder vorm te kunnen geven. Dit stelt de sector in staat om de uitkomsten daarvan te verdisconteren in hun bedrijfsvoering en op basis daarvan concrete extra stappen te zetten om schijnzelfstandigheid tegen te gaan.

Structurele vraagstukken

Primair is het de verantwoordelijkheid van de sector om te bezien in welke gevallen sprake zou moeten zijn van een loondienstverband en wanneer inzet als zzp’er mogelijk is en hier zo nodig juridisch advies over in te winnen. Agema ziet echter in zorg en welzijn ook een aantal structurele vraagstukken van organisatorische aard. Diverse casuïstiek op dit vlak is al bij het ministerie ingediend en door het ministerie van SZW en de Belastingdienst deels voorzien van een standpunt.

Aanvullende casusposities

Daarnaast biedt de minister brancheorganisaties in zorg en welzijn tot uiterlijk 31 januari 2025 aan om aanvullende casusposities (voorzien van een eigen standpunt) kenbaar te maken die kunnen bijdragen aan het geven van duidelijkheid.

Welke feiten en omstandigheden zijn van belang?

Bij de beoordeling van een arbeidsrelatie zijn alle feiten en omstandigheden van die arbeidsrelatie van belang. De rechter heeft in een uitspraak bepaald dat de volgende feiten en omstandigheden van belang kunnen zijn:

  1. de aard en duur van de werkzaamheden;
  2. de manier waarop de werkzaamheden en werktijden zijn bepaald;
  3. de mate waarin de werkzaamheden én de opdrachtnemer onderdeel zijn van de organisatie van de opdrachtgever;
  4. wel of geen verplichting het werk persoonlijk uit te voeren;
  5. de manier waarop afspraken tot stand zijn gekomen;
  6. de manier waarop de beloning is bepaald en wordt uitbetaald;
  7. de hoogte van de beloning;
  8. de mate waarin de opdrachtnemer bij de opdracht commercieel risico loopt;
  9. de mate waarin de opdrachtnemer zich als ondernemer gedraagt of kan gedragen, bijvoorbeeld: wat doet de opdrachtnemer om opdrachten en een goede naam te krijgen, hoe behandelt de Belastingdienst de opdrachtnemer, wat is het aantal opdrachtgevers en hoelang werkt de opdrachtnemer meestal voor een opdrachtgever?

Geen uitzondering maken

Er zijn verschillende signalen over de gevolgen van het niet kunnen inzetten van schijnzelfstandigen. De minister realiseert zich dat het voldoen aan wet- en regelgeving en de opheffing van het handhavingsmoratorium inspanning vergt en een spannend moment kan zijn voor werkgevenden en werkenden. Dit geldt niet alleen in zorg en welzijn, maar voor alle sectoren. Hierbij worden alle sectoren gelijk behandeld.

Werken met een uitzondering op de handhaving voor een bepaalde sector acht Agema juridisch onhoudbaar, voor de uitvoering onhaalbaar en beleidsmatig onwenselijk, zeker uit oogpunt van rechtsgelijkheid tussen sectoren.

Ondanks de uitdagingen ziet Agema al veel werkgevers die de organisatie anders aan het inrichten zijn zodat zij handelen conform wet- en regelgeving en daar inmiddels ook de voordelen van ervaren. Zij verwacht dat de voordelen van handhaving op schijnzelfstandigheid uiteindelijk zullen opwegen tegen de huidige situatie.

2025 is overgangsjaar

Daarnaast geldt, voor een zachte landing, 2025 als een ‘overgangsjaar’. De Belastingdienst publiceert binnenkort het handhavingsplan arbeidsrelaties 2025. In dit plan is, zoals ook door de Kamer verzocht, uitgewerkt hoe de Belastingdienst zorgt voor een zachte landing.

Verder wordt al ingezet op rijksbrede publiekscommunicatie die waar nodig wordt geïntensiveerd, bijvoorbeeld door meer sectorgerichte communicatie om verduidelijking en bewustwording over het belang van de juiste arbeidskwalificatie te bevorderen per doelgroep.

Agema zal ook actief alle beschikbare informatie onder de aandacht brengen van de sector zorg en welzijn.

Dit alles bekijkend is de minister van mening dat, ondanks de uitdagingen, de opheffing van het handhavingsmoratorium ook voor zorg en welzijn een belangrijke stap is die zal bijdragen aan een meer toekomstbestendige arbeidsmarkt in zorg en welzijn. 

Opheffing handhavingsmoratorium


Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid

Categorie: Nieuws Tags: handhaving, schijnzelfstandigheid

Tags: handhaving, schijnzelfstandigheid

Gerelateerde artikelen

13 mei 2025

Zzp’er blijkt werknemer – rechtszaken leveren schijnzelfstandige geld op

9 mei 2025

Minder zzp’ers in Nederland na jarenlange stijging

22 april 2025

Kabinet zet in op minder externe inhuur bij rijksoverheid

7 april 2025

Zzp’ers in de zorg en schijnzelfstandigheid – antwoord op vragen

Hoofdsponsor

Loket.nl en Personio werken samen aan geïntegreerde HR- en payrolloplossing

Kennispartner

Slim automatiseren zonder zorgen: wat blijft de rol van de salarisprofessional?

Partners

5 meest gemaakte fouten in salarisadministratie: hoe voorkom je ze?
De salarisadministratie als strategisch kompas
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Starten in salarisadministratie: welke werkomgeving past bij jou?
Flexibele arbeidsvoorwaarden: wat zijn ze en waarom zijn ze belangrijk?
Zaken voor elkaar
Werkgeverslasten berekenen: verzuimspecialist Sazas beantwoordt 5 vragen

Meest gelezen berichten

  • Inhoudingen afschaffen op minimumloon voor huisvesting – internetconsultatie 1.3k weergaven

  • Eindresultaat Cao Gemeenten en SGO 2025-2027: lonen in 5 stappen omhoog 1.3k weergaven

  • Minimumuurloon stijgt naar € 14,40 per juli 2025 – Regeling indexatie wettelijk minimumloon 0.9k weergaven

  • Fiscaal voordelig aflossen studieschuld is populaire arbeidsvoorwaarde 0.9k weergaven

  • Arbeidsongeschikte werknemer heeft recht op volledige loondoorbetaling 800 weergaven

NIRPA

Opleidingen

19
mei
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
19
mei
Online cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst
MOCuitgevers
19
mei
Online training Power Pivot (SUPER Draaitabel)
MOCuitgevers
20
mei
Online cursus Keuzebegeleiding van de werknemer als het gaat om pensioenaanspraken
MOCuitgevers
21
mei
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
23
mei
HBO Programma Arbeidsrecht
Markus Verbeek Praehep
27
mei
HBO Programma Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
27
mei
Online cursus Zzp’er, de Wet DBA en schijnzelfstandigheid
MOCuitgevers
30
mei
HBO Programma Medewerker Salarisadministratie en HR
Markus Verbeek Praehep
02
jun
HBO Programma Senior Salarisadministrateur en -adviseur
Markus Verbeek Praehep
05
jun
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
05
jun
Online cursus Verplichte toepassing cao en pensioen
MOCuitgevers
09
jun
Lonen in de Jaarrekening (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
11
jun
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
12
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
16
jun
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
17
jun
Module Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid VPS
Markus Verbeek Praehep
17
jun
Online cursus omtrent pensioenactualiteiten
MOCuitgevers
18
jun
Online cursus De positie van de zieke werknemer
MOCuitgevers
19
jun
Online Excel training voor de salarisadministrateur (specialisatie)
MOCuitgevers
20
jun
Module Loonheffingen PDL
Markus Verbeek Praehep
23
jun
Module Loonheffingen VPS
Markus Verbeek Praehep
24
jun
Cursus Subsidies: behaal optimaal financieel en fiscaal voordeel voor je klanten
MOCuitgevers
26
jun
Opfriscursus PDL (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
26
jun
Cursus Hoe voorkom je loonbeslag bij je werknemer?
MOCuitgevers
26
jun
Online cursus Wet bedrag ineens en de Regeling vervroegde uittreding
MOCuitgevers
30
jun
Opfriscursus VPS (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
30
jun
Online cursus Werknemers duurzaam binden vanuit juridisch en fiscaal perspectief
MOCuitgevers
01
jul
Cursus Bedingen in de arbeidsovereenkomst, incl. proeftijd, concurrentie- en relatiebeding
MOCuitgevers
03
jul
Cursus WAZO – verlofvormen
MOCuitgevers
25
aug
Summercourse Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
27
aug
Summercourse Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
28
aug
Summercourse Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
09
sep
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
09
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
09
sep
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
11
sep
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
sep
Online cursus Disfunctionerende werknemer: wat nu?
MOCuitgevers
18
sep
Online cursus Auto, fiets en OV in de salarisadministratie
MOCuitgevers
23
sep
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
24
sep
Cursus Internationaal/grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
30
sep
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
06
okt
Online cursus Groene arbeidsvoorwaarden en de gevolgen voor de loonheffingen
MOCuitgevers
07
okt
Samen Sterk: Efficiënte Samenwerking tussen HR en Salarisadministratie
MOCuitgevers
08
okt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
09
okt
Online cursus Update loonheffingen en arbeidsrecht
MOCuitgevers
27
okt
Online cursus Ontslag van A tot Z, voorkom fouten en kosten
MOCuitgevers
28
okt
Cafetariaregelingen/uitruilen arbeidsvoorwaarden
MOCuitgevers
30
okt
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
03
nov
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
27
nov
Cursus Impact en invloed van AI op de salarisverwerking
MOCuitgevers
03
dec
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers

Vacatures

Manager Loonadministratie en Personeelsadvies
Scab
Compensation & Benefits Officer
Vencomatic Group
Zelfstandig Salarisadministrateur
Baat accountants & adviseurs
Salarisadviseur
PIA Group
Senior Salarisadministrateur – Tactus Verslavingszorg – Deventer
Strictly People
Junior Consultant AFAS
VvAA
Salarisadministrateur – Utrecht
VvAA
Consultant HR & Payroll – FITZ
Strictly People
Salarisadministrateur
Visser & Visser
Salarisadministrateur – 28 uur per week
JP van den Bent
Manager Payroll Accounting
Forvis Mazars
Salarisadministrateur
Practical accounting
Salarisadministrateur
DAS
Senior Salarisadministrateur – Meander Medisch Centrum – Amersfoort
Strictly People
Salarisadministrateur bij a·s WORKS
a•s WORKS
Salarisadministrateur – Wensink Zwolle
Strictly People
(Senior) Salarisprofessional met expertise van AFAS
Scab
Traineeship loonadministratie en advies  
Scab
Salarisadviseur – Naaldwijk
Transport People

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Summercourses
  • Excel cursussen
  • Partners
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • Specialisten

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV