De Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO) heeft als doel om innovatie bij bedrijven te bevorderen doordat bedrijven de kosten voor speur- en ontwikkelingswerk (S&O) deels in mindering kunnen brengen op hun belastingafdracht.
De WBSO heeft een budgetsystematiek waarbij het uitgangspunt een basisbedrag is (voor 2025: € 1.390 miljoen), dat wordt vermeerderd op basis van de indexatiesystematiek en waar het tekort of overschot van twee jaar geleden bij komt of af gaat (t-2 systematiek). In 2023 is hiernaast een structureel extra bedrag toegezegd van € 56 miljoen per jaar vanaf 2025. De indexatie voor 2025 bedraagt € 68 miljoen.
In 2023 was er ook een overschot van € 68 miljoen. Plus de structurele extra toezegging komt het beschikbare budget voor 2025 daarmee op € 1.582 miljoen.
Hoewel dit budget het uitgangspunt voor de regeling vormt, zit er geen stop op het aantal of de hoogte van de aanvragen die kunnen worden ingediend. Dit betekent dat het budget en het verwachte gebruik op elkaar moeten worden afgestemd.
Parameters WBSO
Om het budget en het verwachte gebruik van de WBSO op elkaar aan te laten sluiten, kunnen de parameters (afdrachtspercentages die gelden voor de eerste en tweede schijf) worden aangepast. Dankzij de indexatie van het basisbudget en het extra toegezegde budget vanaf 2025, wordt er het komende jaar geen tekort in budget voorzien. De parameters van de WBSO blijven het komende jaar dan ook stabiel, zoals weergegeven in de onderstaande tabel.
Uitbreiding delegatiebepaling WVA
De minister van Economische Zaken (EZ) heeft op grond van de de Wet vermindering afdracht loonbelasting en premie voor de volksverzekeringen (WVA) diverse bevoegdheden in het kader van de toepassing en uitvoering van de WBSO. Sinds 1996 is een delegatiebepaling van kracht waarmee de tarieven voor de verschillende schijven binnen de WBSO per ministeriële regeling kunnen worden aangepast. Zonder deze bepaling zou dit door middel van een wijziging van WVA moeten gebeuren.
Ophogen of verlagen schijfgrens
Om nog flexibeler te zijn en effectief in het afstemmen van het budget op het verwachte gebruik van de WBSO, wordt ook een delegatiebepaling van kracht voor het ophogen of verlagen van de schijfgrens (nu € 350.000).
Op dit moment zou hiervoor ook een wetswijziging nodig zijn, gepaard met een lange doorlooptijd. Met deze uitbreiding kan ook de schijfgrens per ministeriële regeling worden aangepast. De wijziging is opgenomen in de Fiscale verzamelwet 2025 die naar verwachting op 1 januari van 2025 van kracht wordt.
Evaluatie WBSO
Conform de Regeling periodiek evaluatieonderzoek wordt de WBSO om de 5 tot 7 jaar geëvalueerd. De laatste evaluatie is van 2019. In 2024 is de nieuwe evaluatie gestart. Naar verwachting wordt de evaluatie aan het begin van volgend jaar (Q1) afgerond.