
De Intermediairdagen Belastingdienst 2023 zitten erop. Twee veelgestelde vragen en antwoorden op het gebied van de auto en BTW.
1 Bpm-heffing op bestelauto’s
Er wordt met ingang van 1 januari 2025 Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) geheven over bestelauto’s, met uitzondering van de zero emissie voertuigen. Fiscaal dienstverleners vroegen zich af wat er gaat veranderen in de BPM-heffing in 2025 voor bestelauto’s met een Datum Eerste Toelating van vóór 1 januari 2025.
Het antwoord op deze vraag is dat er voor die bestelauto’s niets verandert. De huidige wet- en regelgeving blijft van toepassing voor auto’s met een Datum Eerste Toelating van vóór 1 januari 2025. Dit is vastgelegd in een overgangsrecht. Het overgangsrecht wordt met ingang van 1 januari 2030 beëindigd.
Meer over bpm voor bestelauto’s op belastingdienst.nl
2 Bijtelling privéauto
Een andere veelgestelde vraag ging over de bijtelling bij privéauto’s. Hoe zit het met de bijtelling PGA (Privé Gebruik Auto) voor de btw van een auto gekocht met berekening van btw, als er géén kilometeradministratie aanwezig is en er voor privéritten gebruik wordt gemaakt van de auto?
Wanneer de btw-ondernemer een (tweedehands) auto heeft gekocht waarvan de btw bij aanschaf is afgetrokken als voorbelasting, moet je in deze situatie een correctie voor privégebruik toepassen.
De meest gebruikelijke en eenvoudige methode is om in het jaar van ingebruikneming en de vier daaropvolgende jaren 2,7% van de consumentenprijs (= catalogusprijs inclusief btw en bpm) als verschuldigde btw aangeven bij rubriek 1d van de btw-aangifte.
Wanneer de btw-ondernemer deze auto ná 5 jaar nog steeds in zijn bezit heeft, geef je 1,5% van de consumentenprijs aan in de btw-aangifte.
Meer over btw en privégebruik auto van de zaak op belastingdienst.nl
Lees meer over de Intermediairdagen Belastingdienst