Het wetsvoorstel beoogt de verhouding tussen het wettelijk minimumloon en het mediane loon te stabiliseren door de verhouding vast te zetten op een minimumloon van ten minste 60% van het mediane loon. Deze verhouding wordt ook aanbevolen door de vakbond FNV, wordt als mogelijke referentiewaarde genoemd in richtlijn EU 2022/2041 betreffende toereikende minimumlonen in de Europese Unie en ook vakbond CNV steunt de eis voor 16 euro minimumloon.
Het initiatiefwetsvoorstel Wet eerlijker inkomen is oorspronkelijk op 18 november 2020 ingediend maar op 6 november 2023 aangepast en opnieuw ingediend naar aanleiding van een advies van de Raad van State. Het wetsvoorstel is in behandeling bij de Tweede Kamer.
Bij brief van 12 oktober 2023 hebben de Tweede Kamerleden Jasper van Dijk en van Kent (beiden SP) medegedeeld dat het het lid Van Kent de verdediging van dit initiatiefvoorstel overneemt van het lid van Dijk.
Wat regelt het wetsvoorstel?
Het wetsvoorstel tot wijziging van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag in verband met het achterblijven van de loonontwikkeling (Wet eerlijker inkomen) regelt een eenmalige verhoging van het minimumloon naar 60% van het mediane loon, op moment van schrijven 16 euro, en het vaststellen van een minimumniveau voor het minimumloon op 60% van het mediane loon.
Het mediane loon is het midden van alle lonen in Nederland. De bedoeling is dat het minimumloon niet langer alleen wordt gekoppeld aan de ontwikkeling van de contractloonstijging, maar ook aan de hoogte van het mediane loon. De verhouding tussen het wettelijk minimumloon en het mediane loon wordt gestabiliseerd door de verhouding vast te zetten op ten minste 60% van het mediane loon.
Mediane loon
In het wetsvoorstel wordt het mediane loon gedefinieerd als de mediane lonen van voltijds werkende werknemers in de marktsector, gepremieerde en gesubsidieerde sector, en bij de overheid.
De ontwikkeling van het mediane loon wordt gedefinieerd als het gemiddelde van de procentuele ontwikkeling van het mediane loon van voltijds werkende werknemers in marktsector, gepremieerde en gesubsidieerde sector, en bij de overheid.
Onder het mediane loon vallen ook de bijzondere looncomponenten, zoals de vakantiebijslag, aangezien deze onderdeel uitmaken van het arbeidsrechtelijk loonbegrip.
60%-verhouding tussen mediane loon en minimumloon
Aan de huidige systematiek wordt toegevoegd dat jaarlijks in januari en juli het minimumloon extra stijgt, gekoppeld aan de procentuele stijging van het mediane loon, voor zover dit meer bedraagt dan de ontwikkeling van de contractlonen. Mocht het minimumloon meer dan 60% van het mediane loon gaan bedragen, dan blijft deze extra correctie gerelateerd aan het mediane loon achterwege. Zo blijft deze 60%-verhouding tussen het mediane loon en het minimumloon, zo veel mogelijk in stand.