Alles wordt duurder. Het zal ook jou persoonlijk niet ontgaan zijn. Dit is voor veel medewerkers in Nederland een belangrijke aanleiding om salarisverhoging te vragen. Maar hoe gaat een werkgever hier mee om? En hoeveel salarisverhoging kan een werkgever geven? Zijn er nog alternatieve arbeidsvoorwaarden toe te voegen?
Redenen voor salarisverhoging
De inflatie is één van de belangrijke redenen waarom veel medewerkers salarisverhoging kunnen vragen. Toch zijn er nog veel meer redenen die een medewerker kan aandragen, met als doel meer te gaan verdienen. We sommen er graag een aantal voor je op:
- promotie;
- loonsverhoging in de cao;
- stijging van het minimumloon;
- afspraken in het arbeidscontract;
- een vast arbeidscontract;
- het afronden van een opleiding;
- een goede beoordeling.
Hoogte salarisverhoging: wat is normaal?
Er is helaas geen eenduidig antwoord te geven op de vraag wat een normale salarisverhoging is. Waar het ene bedrijf voor verhogingen tussen de 5 en 10 procent gaat, is bij een ander bedrijf een verhoging tussen de 3 en 6 procent normaal. Daarom is het slim om een vergelijking te maken met bedrijven binnen jouw regio en branche. Ook kun je antwoorden vinden door salarisonderzoeken en cao’s te raadplegen.
Steek energie in behouden medewerkers
Kloppen medewerkers bij je aan voor salarisverhoging? Zeg dan niet zomaar nee. Neem de argumenten in overweging en kijk wat je kunt doen. Zorg dat je in ieder geval goed en serieus met de vragen en signalen van medewerkers omgaat. Niet alleen voor de werksfeer is dit belangrijk, maar ook voor de binding aan het bedrijf. Het aanhouden van goede medewerkers, is in veel gevallen heel veel waard.
Meer lezen over salarisverhoging geven? Download dan de nieuwste whitepaper van Loket.nl.