• Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Vrienden
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Salaris Vanmorgen

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget
Home » Knelpunten UWV bij uitvoering wet- en regelgeving

Knelpunten UWV bij uitvoering wet- en regelgeving

Nieuws

UWV beschrijft knelpunten in de uitvoering van de wet- en regelgeving op het gebied van de sociale zekerheid.

8 juli 2021 door Salaris Vanmorgen

Het gaat bij de uitvoering van wetten en regelingen heel vaak goed. Er zijn echter ook situaties waar de toepassing van de wet niet in lijn is met de bedoeling van die wet, waardoor burgers in de knel komen. Ook zijn er onderdelen die zo complex zijn dat zij slecht zijn uit te leggen aan de cliënt of waarmee ook de medewerkers binnen UWV moeite hebben om deze te doorgronden en waarvan de toepassing in de uitvoering veel tijd kost.

Vier soorten knelpunten

Op verschillende manieren kan wetgeving leiden tot knelpunten, met verschillende gevolgen. De knelpunten zijn ingedeeld in vier categorieën:

  1. wetgeving die dusdanig complex is dat deze leidt tot onbegrijpelijkheid en onvermogen bij
    burgers of bedrijven en tot fouten in de uitvoering;
  2. wetgeving die bij de uitvoering van onze dienstverlening de bedoeling niet ondersteunt;
  3. wetgeving die uitkeringsgerechtigden (onevenredig) zwaar kan raken in hun individuele
    inkomenssituatie;
  4. wetgeving die niet goed (meer) aansluit bij ontwikkelingen in de maatschappij dan wel een
    grote administratieve last veroorzaakt.

1 Complexe socialezekerheidswetgeving

Wetgeving moet begrijpelijk en inzichtelijk zijn voor burgers, zodat zij weten wat ze mogen
verwachten, begrijpen wat ze moeten doen en snappen hoe een uitkomst van een beslissing tot
stand komt. Helaas geldt dat lang niet overal in de socialezekerheidswetgeving.

Uiteindelijk lukt het vaak nog wel om de complexe regels geautomatiseerd uit te voeren, maar ook
UWV-medewerkers zijn niet altijd meer in staat om te doorgronden, laat staan toe te lichten of uit
te leggen, hoe bijvoorbeeld een hoogte van een uitkering tot stand is gekomen. De recente Vereenvoudiging Wajong is hiervoor een goed voorbeeld. Deze wetswijziging heeft ontegenzeggelijk voordelen opgeleverd, maar heeft ook tot nieuwe complexiteit geleid.

Deze problematiek raakt bijna alle wetgeving binnen de sociale zekerheid. Een bredere discussie
over de vereenvoudiging van wet en regelgeving wordt daarom dringend aanbevolen.

UWV licht twee wetten uit, de WW en WIA. Andere voorbeelden van complexe regelgeving zijn de Wet Tegemoetkoming Loondomein, de uitkeringsvaststelling in de arbeidsongeschiktheidswetgeving en de complexiteit van nabetalingen over een jaargrens.

a WW

De Werkloosheidswet (WW) is een voorbeeld van complexe wetgeving. Hoewel het begrip werkloosheid conceptueel eenvoudig is voor te stellen (“ik raak mijn baan kwijt”), is de uitwerking van dat begrip verre van eenvoudig. Iets wat ogenschijnlijk een eenvoudige handeling is, het vaststellen van de eerste werkloosheidsdag, is in de uitvoering een zeer complexe aangelegenheid, die aan een  uitkeringsgerechtigde niet altijd is uit te leggen.

De WW kent een complex systeem rondom de vaststelling van het recht, deelrechten en herlevingstermijnen; dat alles leidt tot een systematiek van meerdere uitkeringsrechten, waar iedereen door de bomen het bos niet meer ziet. Dit gecombineerd met de complexe systematiek voor de vaststelling van daglonen maakt dat het voor de WW-gerechtigde, maar in sommige gevallen zelfs voor een UWV-uitkeringsdeskundige niet meer te begrijpen is.

Wekeneis

Een voorbeeld is het beoordelen van de wekeneis om het recht op een WW vast te kunnen stellen. Recht op een WW-uitkering ontstaat als in minimaal 26 weken van de laatste 36 weken voorafgaand aan de werkloosheid is gewerkt. Voorheen werden deze gegevens uitgevraagd bij werkgevers. In het kader van lastenverlichting bepaalt UWV op basis van de polisadministratie of is voldaan aan de wekeneis.

Omrekening

In de polisadministratie worden echter alleen loonaangiftetijdvakken geregistreerd (maand of vier weken). UWV moet dus een omrekening hanteren van loonaangiftetijdvak naar weken. Hoewel de uitkomst in nagenoeg alle gevallen dezelfde is, is deze omrekening formeel niet conform de wet. UWV zou dit daarom graag formeel wettelijk geregeld zien.

Arbeidsintensief

Daarnaast zijn er situaties bij een WW-beoordeling waar de wettelijk verplichte controle op alle arbeidsrechtelijke aspecten zeer arbeidsintensief is, maar waarbij de uitkomst van die intensieve
controle in nagenoeg alle gevallen dezelfde is als bij een standaardcontrole (d.w.z. een toetsing van de opzegtermijn aan de opzegtermijn Burgerlijk Wetboek); voorbeelden hiervan zijn de controles op de gehanteerde opzegtermijn en de ketenbepaling. In het laatste geval leidt slechts 0,25 procent van alle controles tot een andere uitkomst dan de standaardcontrole.

b WIA

De Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA) is een tweede voorbeeld van complexe
regelgeving. De verschillende uitkeringsregimes in de WIA zijn voor veel uitkeringsgerechtigden
nauwelijks te volgen, hoe goed bedoeld het uitgangspunt van meer werk moet altijd lonen ook is.

Een bijkomend nadeel van de verschillende uitkeringsregimes is dat deze een groot beroep doen op
de capaciteit van verzekeringsartsen; de vraag naar sociaal-medische beoordelingen is al jaren
groter dan UWV aan kan en zal de komende jaren zonder ingrepen alleen maar toenemen.

Duurzaamheidscriterium

Een voorbeeld van een wettelijke wijziging die behulpzaam is bij het prangende capaciteitsvraagstuk, maar die tegelijkertijd helpt de complexiteit van de WIA-regelgeving te verminderen, is het laten vervallen of op andere wijze toepassen van het duurzaamheidscriterium binnen de WIA. Het duurzaamheidscriterium in de WIA is een moeilijk te hanteren begrip voor verzekeringsartsen, leidt tot onbegrip bij uitkeringsgerechtigden en geeft ongewenste prikkels om aan te sturen op een IVA-uitkering.

2 Wetgeving die de bedoeling niet ondersteunt

De wetgeving schrijft in diverse gevallen zeer gedetailleerd voor aan welke groepen UWV dienstverlening moet verlenen of niet mag verlenen. Dit is in veel gevallen goed uitlegbaar. In een aantal situaties hindert de gedetailleerdheid echter onze dienstverlening. Dit kan zijn, omdat een cliëntgroep wettelijk is uitgesloten van dienstverlening of dat een cliëntgroep zich verplicht tot UWV moet wenden.

Geen re-integratieondersteuning

Een aantal groepen cliënten kan op dit moment geen re-integratieondersteuning krijgen of gebruik
maken van wettelijke instrumenten. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die volledig en duurzaam
arbeidsongeschikt (Wajong DGA of WIA/IVA) zijn bevonden, maar die toch graag begeleid willen
worden naar betaald werk. Er zijn werkgevers die hen die kans graag willen bieden, maar daarvoor
ondersteuning nodig hebben, bijvoorbeeld door inzet van instrumenten als proefplaatsingen of
loondispensatie. Vanwege de wettelijke regels kan UWV deze ondersteuning aan deze groepen niet
bieden.

Ook is inzet van ingekochte re-integratieondersteuning niet mogelijk voor WW-ers die een structureel functionele beperking hebben, zoals mensen met een visuele of auditieve beperking die werkloos worden en zwaardere ondersteuning nodig hebben om weer aan het werk te komen. Ook hier hindert de wetgeving UWV om mensen ondersteuning te bieden.

Verplicht solliciteren

Er zijn veel uitkeringsgerechtigden die volledig het werk hervatten maar als gevolg van het lagere
loon nog een kleine WW-aanvulling ontvangen. Deze groep mensen blijft echter verplicht te
solliciteren. Dit leidt tot onbegrip bij cliënten en gaat ten koste van tijd van UWV-professionals die
effectiever ingezet kan worden.

Meer beslisruimte

Het helpt UWV wanneer de wetgever meer beslisruimte laat aan de professionaliteit van de UWV-medewerker zodat deze professional personen of groepen gerechtigden kan ondersteunen wanneer
deze aangeven daar behoefte aan te hebben of juist personen die volop deelnemen aan het
arbeidsproces meer los kan laten.

Meer discretionaire bevoegdheid zou UWV ook graag zien bij het opleggen van maatregelen in
geval van niet nakomen van verplichtingen. Daarbij kan gedacht worden aan de tijdigheid van het
indienen van een WW-aanvraag of het nakomen van een afspraak met een UWV-medewerker.

3 Wetgeving die uitkeringsgerechtigde zwaar raakt

Bepaalde wetgeving raakt de cliënt sterk in zijn inkomenssituatie. Soms is dit een bewuste beleidskeuze, bijvoorbeeld als iemand met een WGA-uitkering niet voldoende zijn restcapaciteit benut. Er zijn echter ook situaties waarin een cliëntgroep (onevenredig) zwaar wordt geraakt in hun inkomenssituatie.

UWV wil rekening kunnen houden met de individuele omstandigheden van de debiteur, zodat nieuwe schuldenproblematiek, ontstaan door handelen van UWV, wordt voorkomen en in ieder geval niet wordt verzwaard.

Een tweede voorbeeld van wetgeving die sommige cliëntgroepen zwaar treft betreft de kostendelersnorm in de Toeslagenwet (TW).

Dagloonbesluit WIA

Een derde voorbeeld van wetgeving die langdurig grote financiële consequenties heeft voor een
specifieke cliëntgroep betreft het dagloonbesluit WIA. Dit betreft verzekerden die voorafgaand aan
hun arbeidsongeschiktheid ‘loonloze’ perioden kenden.

In tegenstelling tot het dagloonbesluit WW tellen tijdvakken waarin geen loon is ontvangen, wel mee voor de berekening van de hoogte van het dagloon voor de WIA.

Afwijkende dagloonberekening

Deze afwijkende dagloonberekening ten opzichte van de dagloonberekening WW raakt vooral flexwerkers, maar bijvoorbeeld ook cliënten die via de WW in de WIA komen. UWV zou – ook in het
kader van vereenvoudiging – graag het gesprek aangaan om de dagloonsystematiek in zijn algemeenheid tegen het licht te houden. In ieder geval is het wenselijk om de dagloonsystematiek WIA in lijn te brengen met de dagloonsystematiek WW/ZW, aldus UWV.

4 Wetgeving die niet aansluit of administratieve last

Wetgeving die heel vanzelfsprekend was op het moment van totstandkoming kan in de huidige tijd als knellend worden ervaren of als niet meer effectief worden beoordeeld.

De wens in de samenleving om vanuit de overheid tot grotere steun te zijn bij schuldenproblematiek is hiervan een goed voorbeeld. Vanuit zijn maatschappelijke opdracht zou UWV hier graag een actievere rol in spelen dan nu mogelijk is.

Eigenrisicodragen

Een ander voorbeeld van administratieve lasten en onduidelijkheden als gevolg van wetgeving is
het systeem van premiedifferentiatie en eigenrisicodragen.

Met de inwerkingtreding van de WIA is in de WGA een periode van 10 jaar premiedifferentiatie en eigenrisicodragerschap gekozen, om een substantiële prikkel voor werkgevers overeind te houden.
Inmiddels ziet UWV dat de periode van 10 jaar tot veel complexiteit en onduidelijkheid leidt.

De ingewikkeldheid van de toerekenregels en het ontbreken van beschikkingen over overgang van
onderneming vergroten de complexiteit die verbonden is aan de 10 jaar durende toerekenen van
lasten aan werkgevers. UWV zou graag met het ministerie in gesprek gaan over vereenvoudiging
van de ERD/WGA-wetgeving voor die situaties waarin sprake is van fusies, overgang van
ondernemingen of splitsingen.

Tot slot

De inhoud van de knelpuntenbrief is een eerste inventarisatie en een selectie is gemaakt uit de knelpunten die zijn opgehaald. UWV zal dit structureel blijven doen en twee keer per jaar, als bijlage bij de Stand van de Uitvoering, informeren over de uitkomst.

Knelpuntenbrief UWV

 

Categorie: Nieuws Tags: sociale zekerheid, UWV, WIA, WW

Tags: sociale zekerheid, UWV, WIA, WW

Gerelateerde artikelen

24 januari 2023

Deadline definitieve berekening vier periodes NOW in zicht: 22 februari

19 januari 2023

Ziek melden werknemer – is werknemer kort of lang ziek?

17 januari 2023

Telewerken grensarbeiders – stand van zaken voor sociale zekerheid

17 januari 2023

Eigen risico dragen WGA en risico tien jaar WGA-uitkering betalen

Hoofdsponsor

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Maak ruimte voor een starter: iedereen moet ergens beginnen!
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Juiste informatie over transitievergoeding bij overgang van onderneming
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Partners

Werkgevers betalen meer loonkosten per minimumloner
Maak ruimte voor een starter: iedereen moet ergens beginnen!
Loondoorbetaling zieke AOW’er van 13 naar 6 weken: het wat en waarom
Vier salarissoftware trends voor 2023
Masterclass Arbeidsrecht en sociale zekerheid
Werknemers met financiële zorgen helpen: drie tips
‘Respijt voor NOW 1’ zet ondernemers op verkeerde been
Juiste informatie over transitievergoeding bij overgang van onderneming
Doorstuderen na VPS: wat kun je doen?

Meest gelezen berichten

  • Loonbelastingtabellen 2023 beschikbaar – witte en groene tabellen
  • Iedere werknemer minimaal 85 euro netto meer per maand in 2023
  • Wat verandert er op jouw loonstrook in 2023?
  • Uitkeringen als WIA, WW, Ziektewet en AOW stijgen per 1 januari 2023
  • Werknemer met modaal inkomen krijgt in 2023 netto 91 euro meer

NIRPA

Opleidingen

02
feb
Grensoverschrijdend Werken (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
06
feb
HBO Associate degree Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
06
feb
Online Excel training voor de salarisadministrateur (basis)
MOCuitgevers
08
feb
HBO Bachelor Management Payroll Services
Markus Verbeek Praehep
09
feb
Online cursus Update loonheffingen en hybride werken
MOCuitgevers
10
feb
IB-geen Winst en Loonbelasting
Markus Verbeek Praehep
14
feb
Inkomstenbelasting voor de Salarisadministrateur (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
16
feb
Online cursus Wet bedrag ineens, RVU en verlofsparen
MOCuitgevers
17
feb
Loonbeslag, Beslagvrije Voet en Preferentie (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
20
feb
Manager Payroll Services & Benefits
Markus Verbeek Praehep
23
feb
Arbeidsrecht – Disfunctioneren (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
27
feb
Pensioenen (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
01
mrt
Post Bachelor Arbeidsrecht en Sociale Zekerheid
Markus Verbeek Praehep
03
mrt
Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL®)
Markus Verbeek Praehep
06
mrt
Online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping)
MOCuitgevers
06
mrt
Tweedaagse online Excel training voor de salarisadministrateur (verdieping en specialisatie)
MOCuitgevers
07
mrt
Strategische Arbeidsvoorwaarden en Belonen
Markus Verbeek Praehep
09
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
MOCuitgevers
10
mrt
Training DGA voor Salarisadministrateurs en Beloningsadviseurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Training HR voor Salarisadministrateurs (NIRPA PE)
Markus Verbeek Praehep
13
mrt
Cursus Internationaal / grensoverschrijdend werken
MOCuitgevers
16
mrt
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (basis)
MOCuitgevers
16
mrt
Training Inkomstenbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
20
mrt
Training Loonbelasting voor Financials, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
21
mrt
Cursus Samenwerken financiële- en salarisadministratie
MOCuitgevers
22
mrt
Training Omzetbelasting, de Essentie
Markus Verbeek Praehep
27
mrt
Online Excel training voor salarisadministrateurs (specialisatie)
MOCuitgevers
30
mrt
Online training Power Query voor HR en salarisadministrateurs
MOCuitgevers
18
apr
Cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers
20
apr
Cursus DGA verlonen
MOCuitgevers
16
mei
Cursus Van salarisadministrateur naar beloningsadviseur (verdieping)
MOCuitgevers
06
jun
Cursus Werkkostenregeling bij gemeenten (introductie)
MOCuitgevers
06
jun
Online cursus Personeel en AVG/privacy
MOCuitgevers
15
jun
Online cursus Werkkostenregeling
MOCuitgevers

Vacatures

Salarisadministrateur – Intergamma Leusden
Strictly People
Specialist arbeidsrecht
Fiscount
Senior salarisadviseur (Raalte)
De Jong & Laan
Salarisadviseur (Harderwijk)
De Jong & Laan
Ervaren salarisadministrateur
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisprofessional
HLB Witlox Van den Boomen
Salarisadministrateur 24-40 uur per week in Ridderkerk (€2.600-€ 3.800)
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Medior Salarisspecialist
Infacto
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Vacature Salarisadministrateur Regio Rotterdam Rijnmond en Breda
a/s WORKS
Salarisadministrateur
Ruigrok
Payroll Professional
CROP
Payroll consultant Zoetermeer
a/s Works
Medior salarisadministrateur
Moore MTH
Salaris/HR adviseur
Bentecera
Salarisadministrateur
Flynth
Professional – Loonadministrateur
Van Oers
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Junior salarisadministrateur
Moore MTH
(senior) Loonadministrateur
Scab
Salarisadministrateur / AFAS Payroll Barendrecht e.o.
Visser & Visser
Assistent Salarisadministrateur Heerlen
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Adviseur Digital HRM
HLB Witlox Van den Boomen
Traineeship HR-payroll consultant | Regio Apeldoorn
a/s WORKS
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
(senior) Loonadviseur
Scab
Specialist loonheffingen (Hoogeveen/Groningen)
De Jong & Laan
Salarisadministrateur – ISS Utrecht
Strictly People
Salarisadviseur (Hoogeveen)
de Jong & Laan
(Ervaren) Salarisadministrateur parttime/fulltime
Payroll Totaal
HR adviseur (extern)
Scab
Traineeship Loonadministratie & Advies
Scab
Salarisadministrateur
Flynth
Vacature Salarisadministrateur
WEA Deltaland
Teamleider Salarisadvies
HLB Witlox Van den Boomen
Parttime/Fulltime Salarisadministrateur- Denekamp
De Kok
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Payroll Specialist – B&S Dordrecht
Strictly People
Traineeship HR Payroll Consultant | Randstad – Randstad
a/s Works
Senior Payroll Specialist
Randstad Groep Nederland
Consultant HRM (AFAS)
a/s WORKS
Junior Functioneel Beheerder (AFAS) – Arnhem
Strictly People
Intern salarisadministrateur / payroll specialist
HLB Witlox Van den Boomen
Senior Salarisadministrateur Eindhoven
KSS (onderdeel van Wij zijn Jong)
Salarisadministrateur
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
Salarisadministrateur – UMC Utrecht
Strictly People
Assistent Salarisadministrateur Alkmaar
RSM Netherlands Loonadviesgroep B.V.
(Sr.) Loonadministrateur
Scab
Senior salarisadministrateur Bussum
Moore MTH
Professional salarisadministrateur
Bentecera
Salarisadministrateur (m/v/x) 16 tot 40 uur mogelijk. Remote, hybride of in Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Salarisadministrateur Den Haag
Verbond van Verzekeraars
Senior Salarisadministrateur
Flynth
Senior Salarisspecialist
Infacto
Payroll consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers Accountancy & Advies

Vriend van Salaris Vanmorgen

abonneer nieuwsbrief FV

Salaris Vanmorgen (SV) is het platform voor salarisadministrateurs met nieuws en verdieping op het gebied van salarisadministratie.

Salaris Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Cedeo erkend

Categorie

  • Nieuws
  • Blogs
  • Opleidingen
  • Partners
  • AV/FV
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Salarisdag
  • Dossiers
  • STAP-budget

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
logo FV