Een nieuwe medewerker aannemen? Voordat je kunt starten met de onboarding van de nieuwe medewerker, is één van de belangrijkste stappen het opstellen van het arbeidscontract. In het contract staan namelijk de afspraken tussen werkgever en medewerker vastgelegd. Onder andere het salaris, de werktijden en het aantal vakantiedagen worden hierin opgenomen. Er bestaan verschillende soorten arbeidscontracten, maar waar kies je voor? In principe zijn er twee soorten contracten: een vast contract en een tijdelijk contract. Daarnaast heb je ook verschillende contractvormen voor tijdelijke inhuur of flexibele inzet van medewerkers. In de nieuwste whitepaper van Loket.nl wordt er ingezoomd op de verschillende soorten arbeidscontracten, de kenmerken ervan en bovenal de voor- en nadelen van een vast en tijdelijk contract.
Het arbeidscontract: wat is het?
Wanneer je een medewerker in dienst neemt, stel je een arbeidscontract op. Een contract bevat, simpel gezegd, alle afspraken tussen de werkgever en de medewerker. En uiteraard moeten beide partijen het contract ondertekenen.
In het contract spreek je in elk geval af wat het salaris is, wat de looptijd van het contract is, wat de werktijden zijn en ook niet onbelangrijk: welke werkzaamheden de medewerker gaat uitvoeren. Deze zaken noemen we ook wel de primaire arbeidsvoorwaarden. Natuurlijk is dat niet het enige wat opgenomen wordt in het contract. Je kunt ook afspraken maken over vakantiedagen, vakantiegeld, pensioen, overwerk en vergoedingen voor onkosten. Daarnaast kun je ook secundaire voorwaarden opnemen in de overeenkomst. Denk hierbij aan een auto van de zaak, werkkleding en eventuele bonussen.
In sommige bedrijven is er ook sprake van een geheimhoudingsplicht, relatiebeding of concurrentiebeding. Het is slim om bijzondere afspraken als deze, om jezelf als werkgever te beschermen, mee te nemen in het contract.
Verschillende soorten contracten
Je weet nu wat het arbeidscontract is en wat er in thuishoort. Maar welk contract is nu geschikt voor welke situatie? Dat is niet altijd een eenvoudige beslissing. Zoals eerder genoemd, heb je in principe twee soorten arbeidscontracten: een vast of een tijdelijk contract. Daarnaast kan het ook zo zijn dat je tijdelijk behoefte hebt aan een medewerker met specifieke kennis, dan kun je kiezen voor het inhuren van een specialist. Ook daarvoor bestaan verschillende contractvormen.
Benieuwd naar de kenmerken, voordelen en nadelen van de verschillende contractvormen?
Download hier de whitepaper.