Het is niet aannemelijk dat het verkrijgen van een nieuw BSN bijdraagt aan het maken van ‘schoon schip’, aldus de staatssecretaris. Het nieuwe BSN komt in plaats van het oude BSN, maar schoont het daaraan gekoppelde administratieve verleden niet op. Om ‘schoon schip’ te maken is het vooral van belang dat alle onjuiste informatie wordt verwijderd uit de administraties van overheidsorganisaties.
Het wijzigen van het BSN zorgt er niet voor dat ‘vinkjes’ goed komen te staan. Dat het BSN wordt gewijzigd, zegt niets over wat met de rest van de gegevens gebeurt.
Toch is Van Uffelen bereid, samen met de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken, te onderzoeken wat de gevolgen van het wijzigen van een BSN zijn.
Veel nadelen
Hoewel het vervangen van het burgerservicenummer (BSN) sympathiek klinkt, is het niet zeker dat
het alle problemen van verschillende registraties van de gedupeerde oplost, en is het zo’n ingrijpend middel dat het veel nadelen met zich mee kan brengen.
Fouten en complicaties
De gedupeerden willen beginnen met een schone lei, en niet geconfronteerd worden met gevolgen van de onterechte registratie als fraudeur. Een nieuw BSN, komt in de plaats van het oude BSN, maar schoont het daaraan gekoppelde administratieve verleden echter niet op. Daarbij komt dat het niet denkbeeldig is, dat er juist fouten en complicaties op zullen treden in de communicatie tussen burger en overheid wanneer het BSN wijzigt.
Sleutelrol
Het BSN is juist ingevoerd voor efficiënte, foutloze en privacybeschermende uitwisseling van gegevens tussen overheden en om communicatie tussen overheid en burger mogelijk te maken. Ook dienstverleners in de zorg gebruiken het BSN. Het speelt een sleutelrol in dienstverlening van de gehele overheid en van organisaties die gerechtigd zijn het BSN te gebruiken.
Gevolgen onbekend
Het is door het brede gebruik van het BSN onduidelijk welke gevolgen het vervangen van het BSN voor een burger allemaal heeft. Een aantal gevolgen is wel bekend, zo vervalt het reisdocument van de burger, en zal de burger bij veel instanties het nieuwe nummer zelf moeten doorgeven. Ook vele jaren na de wijziging kunnen er gevolgen zijn.
Het BSN wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in het administratief verleden van de burger voor opgebouwde pensioenrechten en in medische dossiers.
Gebruik (semi-)overheid
Het BSN wordt alleen binnen de (semi-)overheid gebruikt. Het BSN veranderen, lost mogelijke problemen die gedupeerden ondervinden buiten de (semi-)overheid, zoals bij het afsluiten van
leningen of abonnementen ook niet op.
Indien aan een burger een nieuw BSN is toegekend bestaat de mogelijkheid dat sommige vormen van informatie-uitwisseling tussen overheidspartijen en andere BSN-gerechtigde organisaties juist ingewikkelder wordt.
Onderzoek gevolgen wijzigen BSN
Het wijzigen van burgerservicenummers heeft veel onvoorziene en oncontroleerbare gevolgen, met
name bij de (semi) overheid en de 40.000 zorgpartijen die niet zijn aangesloten op systematische
verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen (BRP). Van Uffelen is echter bereid, samen met de
staatssecretaris van Binnenlandse Zaken, te onderzoeken wat de gevolgen van het wijzigen van een BSN zijn. De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken zal het onderzoek leiden.
Het toekennen van een nieuw BSN in deze situatie vergt een wijziging van de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer.
Over de inhoud en tijdpad van dit onderzoek volgt later informatie. Indien de uitkomst is dat de baten
opwegen tegen de negatieve consequenties, is het mogelijk om in kaart te gaan brengen wat er nodig is om dit uit te voeren.
Uitvoerbare oplossing
Naast het beginnen met een ‘schone start’ zullen er nog andere afwegingen moeten worden gemaakt om te kunnen bepalen of deze actie een wenselijk effect heeft voor deze gedupeerden. Daarnaast is het belangrijk dat deze oplossing uitvoerbaar is. Zodra alle aspecten tegen elkaar zijn afgewogen en als hieruit blijkt dat een nieuw burgerservicenummer voor deze groep gewenst is, zal de staatssecretaris haar volledige ondersteuning bieden om dit tot stand te laten komen.