Een nieuwe regeling zorgt voor het verstrekken van subsidies aan ondernemers voor de aanschaf van een nieuw licht emissieloos bedrijfsvoertuig (elektrisch en waterstof), zodat een duurzame investering voor hen aantrekkelijker is op het moment dat ze daaraan toe zijn.
De Subsidieregeling emissieloze bedrijfsvoertuigen staat vanaf 30 november 2020 tot en met 11 januari 2021 op internetconsultatie.nl.
Afspraak Klimaatakkoord
Het ministerie geeft hiermee uitvoering aan de afspraak in het Klimaatakkoord om deze aanschafregeling in te stellen.
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat vanaf 2025 circa 30 Nederlandse steden een zero emissiezone invoeren voor stadslogistiek. Daarbij is ook afgesproken dat er ondersteuning komt voor ondernemers die in zo’n zone moeten zijn.
Deze ondernemers kunnen vanaf komend voorjaar tot 5000 euro subsidie aanvragen voor de aanschaf of lease van een uitstootvrije bestelbus. Het is een volgende stap in het schoner maken van het Nederlandse wagenpark.
Elektrische bussen zijn goedkoper in onderhoud en gebruik, maar duurder in de aanschaf. Daarom kunnen ondernemers tot en met 2025 subsidie krijgen bij de aanschaf of lease van een nieuwe elektrische bestelbus.
Maximum 5000 euro
Aangezien de prijs van een bus afhangt van de omvang, is de subsidie 10 procent van de nieuwprijs, met een maximum van 5000 euro. In combinatie met de subsidie kunnen ondernemers fiscale instrumenten inzetten die een korting opleveren bij de aanschaf van een schone bus aantrekkelijk maken, zoals milieu-investeringsaftrek.
Voorwaarden regeling
Aanvragers moeten aan een aantal voorwaarden voldoen:
- de bestelbus moet een minimale actieradius van 100 kilometer hebben;
- per bedrijf komt een maximum aan het aantal bestelbussen waarvoor subsidie is aan te vragen;
- bij doorverkoop binnen drie jaar moet verkregen subsidie deels terug worden betaald.
De subsidieregeling loopt tot en met 2025. In totaal is 185 miljoen euro beschikbaar voor het stimuleren van schone bestelbussen. Voor 2021 is er 22 miljoen beschikbare subsidie. En: op is op.
De komende jaren loopt het subsidiebedrag terug, omdat er steeds meer en goedkopere elektrische bestelbussen op de markt komen.
Kleine ondernemers
Het kabinet wil juist de kleine ondernemer tegemoet te komen bij de overstap op een uitstootvrije bestelbus.
Van Veldhoven heeft daarom met MKB Nederland afgesproken dat eigenaren van bestelbussen uit de Euroklasse 4 een extra financieel steuntje in de rug kunnen krijgen in de aanloop naar de introductie van emissieloze stadscentra vanaf 2025.
In de consultatie wordt onder meer gevraagd naar hoe dit extraatje vorm zou kunnen krijgen.